View Single Post
  #150  
Vechi 31.05.2009, 14:41:47
idita60 idita60 is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 31.05.2009
Mesaje: 3
Implicit

Mai întâi, Sfântul Apostol Pavel se adresează celor tari în credință (în I Cor. cap. 8, 9 și 10,1-13), care au cunoștința dar, confirmându-le cunoștința, le atrage atenția că iubirea – și nu cunoștința – este cea care trebuie să le normeze comportamentul. Cunoștința îi poate semeți, așadar mai degrabă să se înfrâneze, decât libertatea lor de comportament să fie pricină de smintire pentru cei slabi în credință. Pentru a preveni o eventuală obiecție a acestora, cum că face din slaba cunoștință a unora lanț pentru rațiunea lor, apostolul face o digresiune, în cap. 9 și 10, 1-13, în care se dă pe sine ca exemplu de renunțare.
În al doilea rând, Sfântul Apostol Pavel se adresează extremei laxiștilor (I Cor.10,14-24), acei credincioși din rândul celor tari în credință care nu doar consumau simplu alimentele jertfite idolilor, în particular sau „șezând la masă în templul idolilor” (I Cor. 8,10), ci participau la ritualurile păgâne de sacrificare, uneori poate cu ostentație. Acestora la interzice să mai participe la ritualurile păgâne, scriindu-le „iubiții mei, fugiți de închinarea la idoli” și, pentru a veni în preîntâmpinarea ripostei acestora că închinarea la idoli nu reprezintă ceva, adaugă „Ca unor înțelepți vă vorbesc. Judecați voi înșivă ce vă spun” și prezintă paralela dintre jertfa euharistică și libațiunile și sacrificiile păgâne, concluzionând: „Nu puteți să beți paharul Domnului și paharul idolilor; nu puteți să vă împărtășiți din masa Domnului și din masa demonilor” (I Cot. 10, 21), precizând din nou că am dobândit libertatea harului, dar nu orice libertate este ziditoare: „toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate zidesc” (I Cor. 8,23).
În al treilea rând, Sfântul Apostol Pavel se adresează extremei fanaticilor (I Cor. 10, 25-31), acei credincioși dintre cei slabi în credință care introduseseră ca normative de comportament în viața de zi cu zi interzicerea consumului de alimente închinate idolilor, osândind pe cei care le mai consumau. Apostolul limitează atitudinea acestora de a se face osânditori ai libertății conștiinței celorlalți și de a stabili ei normativele de comportament, făcând precizări cu caracter practic despre faptul că se pot consuma aceste alimente în particular și modul în care se pot consuma.
Ca o concluzie la scrierea ziditoare, plină de iubire și duh de pace a apostolului, redau un comentariu la acest text din Viața și operele Sf. Apostol Pavel, o traducere în limba română a patriarhului Nicodim, publicată în 1942 la Mânăstirea Neamț: „E cu totul limpede că toate simpatiile apostolului Pavel teoretic erau cu cei tari, deși el se pare că simte ceva de felul unei înclinațiuni practice spre partea ascetismului. El nici într-un chip nu aprobă libertinajul trufaș, obraznic și ofensator. Până la un anumit grad trebuie să fie respectate și prejudiciile, chiar și prejudiciile absurde și fanatice și ar fi un grosolan egoism și o nedreptate de prisos a-i învenina. Afară de asta ar fi nedrept să le dea exemplu de siluire contra celui ce-i tulbură conștiința. Dar când această tulburare și acest fanatism al celor slabi au devenit la rândul lor îndrăznețe, atunci, cum perfect convine ap. Pavel, ei trebuie înfrânați și potoliți, ca slăbiciunea să nu pună lege pentru putere. Altceva este a îngădui pe cei slabi și alta a le da voie să se poarte tiranic cu ceilalți. Neștiința lor nu trebuie să devină hotar pentru știința adevărată… În lucrurile unde, prin o mică indulgență și abnegațiune poate fi înlăturată tulburarea, acolo cei tari trebui să cedeze și să se mărginească în drepturile lor; dar în ceea ce s-ar atinge de practica de toate zilele, ca de pildă cumpărările de carne în piață sau de primirea invitațiunilor obișnuite, acolo neputincioșii nu trebuie să devină îndrăzneți sau să caute a predomina. Unii, fără îndoială, ar putea să se exprime dezaprobativ relativ de aceste cedări. Ei ar putea acuza pe ap. Pavel, cum au învinuit ei și pe Petru, de violarea groaznicei legi din Sinai. Ei l-ar putea numi „nelegiuit” sau cu alt nume oarecare jignitor, cum ar voi; dar el nu-i un astfel de om, încât să-l poți speria cu aceasta sau să-l faci să renunțe la un principiu limpede și adevărat printr-o gălăgie unanimă, dar absurdă” .
Revenind la chestiunea zilei, problema închinării implicite la diavol prin acceptarea lui 666 pe actul de identitate este analogă problemei închinării implicite la diavol prin consumul de alimente închinate idolilor.
Am făcut această reflecție deoarece cercetarea mai atentă și nepătimașă a izvoarelor tradiției ne va ajuta să discernem calea ortodoxă între extreme. Doar astfel ne vom manifesta în mod autentic ortodox în societate și în raport cu statul. Pentru aceasta va trebui mai întâi să ne judecăm pe noi înșine dacă ne aflăm pe calea împărătească sau pe una extremă, judecându-ne, însă, după cuvântul apostolului: „Fericit este cel ce nu se judecă pe sine în ceea ce aprobă!” (Rom. 14,15).
Reply With Quote