Sinteză (Partea I)
[SIZE=5][COLOR=darkred]Sinteză:[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4]1. Fenomenul [COLOR=blue]“Noul Ierusalim de la Pucioasa” (NIP) [/COLOR]se înscrie pe linia mișcărilor para-religioase creștine cu caracter fundamentalist, ultra-ortodox si ultra-naționalist.[/SIZE]
[SIZE=4]2. Analizat din punct de vedere religios, social și moral, acest fenomen apare a fi exterior Eparhiei Târgoviștei, deși majoritatea adepților lui sunt viețuitori ai județului Dâmbovița și acționează cu precădere în această eparhie. [/SIZE]
[SIZE=4]3. Biserica Ortodoxă Română la rândul ei, ca autoritate religioasă supremă a Ortodoxiei românești, nu recunoaște acest fenomen religios ca o manifestare stabilă și compatibilă ortodoxiei, și în consecință nu poate s-o integreze formal în structurile sale oficiale, așa cum a procedat în ultima vreme cu alte grupări sau organizații religioase (Oastea Domnului, ASCOR; LTOR, etc). [/SIZE]
[SIZE=4]4. Adepții [COLOR=blue]NIP[/COLOR] practică o “ortodoxie” originală, care conține inconsecvențe grave și serioase devieri de la învățătura tradițională. Vom expune deocamdată la modul general doar câteva dintre ele: [/SIZE]
[SIZE=4]– Săvârșirea în antecedente a “Sfintei Liturghii” de către bărbați nehirotoniți și de către femei (evident, tot nehirotonite). În prezent, acest obicei nu se mai practică la modul deschis și pe scară largă, dar acest aspect este greu de controlat în teritoriu, la nivelul fiecărui individ, date fiind și unele fracturi intervenite între membrii mișcării și actualii ei lideri religioși. Cel puțin în aparență, acest obicei pare a fi fost totuși abandonat în ultima vreme.[/SIZE]
[SIZE=4]– Consacrări (“sfințiri”) necanonice de preoți și de episcopi, fără hirotonie ( “punerea mâinilor” episcopului), ci prin “[COLOR=blue]asistența directă, mai presus de fire, a Duhului Sfânt[/COLOR]”. În acest mod au fost “[COLOR=blue]sfințiți[/COLOR]” pe rând: Ilie Bunea, Spiridon Șerban și Nicolae Nedelcu, întâi ca “preoți”, apoi ca “episcopi”. În prezent, deși se consideră episcopi, cei trei slujesc invariabil îmbrăcați în veșminte de preoți, deoarece doresc probabil ca statutul de “episcopi” să fie și în continuare ținut secret pentru lumea exterioară, dar chiar și pentru majoritatea adepților. Desigur că aici este vorba de un “secret al lui Polichinelle”, îndată ce acești “episcopi-preoți” sau “preoți-episcopi” își binecuvintează la slujbe adepții cu două mâini (după cutuma episcopală) și nu cu una (după cutuma preoțească).[/SIZE]
[SIZE=4]– Inovații în treptele sacerdotale canonice: apariția treptelor de: “prooroc”, “călăuză”, “păstor” și “străjer”. În prezent, în afară de cei trei “preoți-episcopi” de care a am vorbit, la NIP mai sunt:[/SIZE]
[SIZE=4]— doi “prooroci”, care sunt simultan și “călăuze” (realizând un adevărat cumul de funcții), respectiv: Mihaela Tărcuță și Nicolae Nedelcu (care mai este, după cum am văzut, și “preot” și “episcop”, o adevărată performanță în ceea ce privește cumulul de funcții). Deși în principiu ei conduc din umbră, fără a ieși ostentativ în față, aceștia sunt de fapt adevărații și singurii lideri ai “mișcării” [COLOR=blue]NIP[/COLOR].[/SIZE]
[SIZE=4]— doi “păstori” (în prezent, trecuți pe linie moartă chiar de către cei doi [COLOR=blue]lideri pucioși[/COLOR] cu atribuții de “prooroci”, care au preluat de la păstori toată puterea executivă) pe nume Dănciucă Gheorghe (alias “nea’ Mișu”, alias “păstorul Daniel”) și Costache Cristea (zis “nea’ Cristea”). Semnificativ este că toate “proorociile” referitoare la acești “păstori” (inclusiv aceea că “nea’ Mișu va fi Sfântul Ilie, venit a doua oară pe pământ” și că “el nu va trece prin moarte”) nu s-au împlinit (încă).[/SIZE]
[SIZE=4]— mai mulți “străjeri”, unii deja intrați în dizgrație, alții încă “agreați” de către “călăuze”, dar cu toții fiind lipsiți în prezent de orice prerogative, acestea fiind preluate tot de către cei doi “prooroci” multifuncționali. Cei mai proeminenți străjeri, însă numai cu numele, sunt: Halău Gheorghe (alias “nea’ Didi”, binecunoscut ca omul de legătură între adepți și oficialii Eparhiei Târgoviștei) și Costache Vasilica (alias Veronica), una dintre nurorile lui Costache Cristea. Halău Gheorghe mai este acreditat și cu culegerea de știri și bârfe de prin Eparhie; dar fiind cam guraliv, este folosit simultan și de cei din Eparhie, pentru ca să-și confirme toate zvonurile despre [COLOR=blue]NIP[/COLOR], ajunse pe diverse căi la departamentele lor de știri. [/SIZE]
[SIZE=4]– De asemenea, mai există și alți “preoți obișnuiți” (adică sunt numai “preoți”, nu sunt simultan și “episcopi” ) : “preotul” Irineu Tărcuță (cumnat cu Mihaela Tărcuță), “preotul” Ionică Țurloi și “preotul” Georgică Nicolae. Ei au fost hirotoniți în taină, în chip neoficial, de către cei trei “preoți-episcopi” (Ilie, Spiridon și Nicolae). După aceea, ei au fost de regulă folosiți tot în taină, pentru activități pastorale curente, de uzură, în timp ce așa-zisa “troiță”, tripleta Ilie-Spiridon-Nicolae, era conservată pentru slujbele de la sărbătorile mai mari, sau pentru activități publice cu caracter aparte, spectaculos (denumite, de regulă, “Festivaluri”) în care ei apăreau ca persoane oficiale, reprezentative către exterior. În prezent și acești “preoți obișnuiți” sunt trași pe linie moartă de către lideri: Irineu ca fiind “necorespunzător”( deoarece, considerându-se membru al familiei, s-a îngâmfat și a devenit lipsit de obediență față de liderii pucioși); Ionică, deoarece a lăsat totul baltă și a fugit la casa părintească (fiind dezgustat de prea multe nereguli și de fariseism, în care era obligat să se amestece); Georgică, deoarece din cauza relelor tratamente la care a fost supus, i-au apărut dintr-o dată grave dezechilibre psihice (care au necesitat apoi tratament îndelungat și internări repetate).[/SIZE]
[COLOR=purple][SIZE=4][/SIZE][/COLOR]
|