Sfântul Ioan Gură de Aur, spunea că necazurile întăresc prieteniile și îndepărtează ura, iar Sfântul Maxim Mărturisitorul vorbește despre sensul încercărilor, ca mijloc de probare și întărire a credinței. Privind astfel, nu ne mai poate revolta cuvântul Sfântului Pavel că "suntem puși spre necazuri". Acest cuvânt îl spune Apostolul care a suferit și a răbdat mult, dar și Apostolul care a căutat să cunoască rațiunea pătimirii sale. Totuși, este greu să spui unei persoane că necazul face parte din firescul vieții, deoarce caracteristica vieții umane este fuga de durere si căutarea plăcerii. În această fugă omul uită de Dumnezeu și de semeni, calcă totul în picioare pentru a obține o clipă de bucurie egoistă. În aceste momente intervine Dumnezeu, spunându-ne, prin încercările vieții, că nu suntem singuri, ci depindem și de alții, nu putem face nimic durabil fără Dumnezeu. În necazurile vieții găsim cale către vecin, iar el găsește umanul din el și îl face dumnezeiesc prin simplul gest al oferirii ajutorului. Necazurile ne trezesc și ne sensibilizează, dar ele nu sunt un scop al vieții , ci le putem privi și ca un accident în drumul istoriei. Biserica, în rugăciunile ei, nu caută necazurile, ci , dimpotrivă , se roagă mult pentru îndreptarea lor, dar prin acest gest al rugăciunii în vremea încercărilor arătăm că nu suntem nemulțumitori, ci suntem răbdători. Răbdarea este și ea o virtute ce se învață în timp, despre care am vorbit la un alt topic dedicat acestei virtuți.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|