Concepția despre hirotonie la “Noul Ierusalim de la Pucioasa” (I)
[COLOR=purple]11. Misterele Pucioasei: Noul Ierusalim[/COLOR] (Studiu independent despre fenomenul religios [COLOR=blue]NIP[/COLOR] -”[COLOR=blue]Noul Ierusalim[/COLOR] de la Pucioasa” )
[COLOR=purple]Concepția despre hirotonie la “[/COLOR][COLOR=blue]Noul Ierusalim[/COLOR][COLOR=purple] de la Pucioasa”[/COLOR]
[COLOR=purple]Motto: [/COLOR][COLOR=#993300]Și nu poate ochiul să zică mâinii: N-am trebuință de tine;[/COLOR]
[COLOR=#993300]sau, iarăși capul să zică picioarelor: N-am trebuință de voi. (I Cor.,[/COLOR][COLOR=#993300]12:21)[/COLOR]
[SIZE=4]Una dintre obiecțiile majore scoase în evidență în blogul [COLOR=blue]Noul Ierusalim de la Pucioasa (NIP)[/COLOR] de pe WORDPRESS este cea cu privire la modalitatea neortodoxă în care se practică consacrarea de preoți și de episcopi la “Noul Ierusalim”. Iată cum se prezintă situația de la Pucioasa, în articolul intitulat[COLOR=blue] Introducere[/COLOR]:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#993366]“– Consacrări (“sfințiri”) necanonice de preoți și de episcopi, fără [/COLOR][COLOR=fuchsia]hirotonie[/COLOR][COLOR=#993366] ( “[/COLOR][COLOR=fuchsia]punerea mâinilor[/COLOR][COLOR=#993366]” episcopului), ci prin “[/COLOR][COLOR=blue]asistența directă, mai presus de fire, a Duhului Sfânt[/COLOR][COLOR=#993366]”. În acest mod au fost “[/COLOR][COLOR=blue]sfințiți[/COLOR][COLOR=#993366]” pe rând: Ilie Bunea, Spiridon Șerban și Nicolae Nedelcu, întâi ca “preoți”, apoi ca “episcopi”. În prezent, deși se consideră episcopi, cei trei slujesc invariabil îmbrăcați în veșminte de preoți, deoarece doresc probabil ca statutul de “episcopi” să fie și în continuare ținut secret pentru lumea exterioară, dar chiar și pentru majoritatea adepților.”[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4]După ce au experimentat, fără nici o sfială, săvârșirea necanonică a sfintei liturghii de către femei și de către alți mireni ([COLOR=#993366]nea’ Didi [/COLOR]în mod sigur își mai amintește de acele vremuri de frenezie religioasă, care nici pe el nu l-au lăsat nepăsător, îndemnându-l și pe el [COLOR=#993366]să[/COLOR] [COLOR=fuchsia]pună mâna[/COLOR] [COLOR=#993366]pe[/COLOR] [COLOR=#993366]copie [/COLOR][COLOR=#993366]și pe prescură[/COLOR], căci așa au înțeles creștinii pucioși că ar trebui să fie [COLOR=fuchsia]punerea mâinilor[/COLOR] asta ), liderii interimari de la Pucioasa s-au gândit că n-ar fi rău să pună ordine la acest capitol, dând un iz de canonicitate situației, care scăpase complet de sub control. Dar le lipseau instrumentele, deoarece lipsa lor de legitimitate fiind notorie, făcea ca pe vremea aceea nici un episcop să nu le cânte în strună. De aceea, constrânși de împrejurări și sfidând fără jenă tradiția strămoșească (pe care, de altfel, cu alte prilejuri nu uită să o pună în față și să și-o asume, uneori în exclusivitate, pretinzând că tradiția numai la ei se mai păstrează neștirbită) pucioșii au inventat [COLOR=red]hirotonia fără mâini [/COLOR](deși [COLOR=fuchsia]hirotonie[/COLOR] chiar asta înseamnă: [COLOR=fuchsia]punerea mâinilor[/COLOR]). Nu mai vorbim aici despre [COLOR=fuchsia]hirotesie[/COLOR], despre care ei probabil că nici n-au auzit; dar și când o să audă, o să găsească ei ceva pentru ea, vreo formulă magică prin care s-o înlocuiască. În fața unei asemenea îndrăzneli, până și un contemplativ ca arhiereul Irineu Bistrițeanu, care îi simpatiza sincer pentru păruta lor evlavie, n-a putut decât să-și decline orice responsabilitate, plasându-se în postura de simplu observator al declarațiilor pucioșilor. Dar și această postură i-a fost speculată, fiind considerată de pucioși ca o confirmare autentică. Iată cum este comentat public de către pucioși acest eveniment:[/SIZE]
[COLOR=blue][SIZE=4]Prezența arhiereului Irineu, care a stat atâția ani în mijlocul acestei lucrări de coborâre a cuvântului lui Dumnezeu, ar fi să fie un motiv suficient ca să nu se mai facă speculații și intuiții cu privire la așezământul preoțesc de la Noul Ierusalim. Cel ce vrea în mod sincer părerea unui martor cu privire la acest lucru, ar putea să urmărească măcar mărturisirea arhiereului Irineu cum că preoții Bisericii Noul Ierusalim sunt “aleși și unși de Dumnezeu în chip providențial și într-un mod cu totul excepțional, depășind legile firii”, mărturisire făcută în acele timpuri (22 iulie 1991)[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4]Este aceasta o părere personală a episcopului Irineu? Mai degrabă este expunerea nudă a teoriei pe care liderii pucioși o lansaseră, iar episcopul Irineu, nu putea decât s-o preia neschimbată și s-o reproducă, la fel ca oricare alt observator extern. A susține o altă variantă ar fi presupus o înțelegere adâncă și iscoditoare a dedesubturilor “lucrării”, care însă erau bine tăinuite de către liderii pucioși, și totodată ar fi însemnat o declarație de război împotriva acestora. Irineu nu era el omul care să înceapă să iscodească, iar să dea cu barda nici atâta, acolo unde știa prea bine că nici el nu știe mare lucru. A încercat însă să câștige timp, invitându-i pe ceilalți arhierei din B.O.R. să facă împreună o cercetare amănunțită, de durată, a “fenomenului”. Subjugându-se singur unei evlavii nemăsurate, dusă la paroxism, el a abandonat pentru o clipă strategia pașilor mărunți și prudența cuminte care-l caracterizau de obicei. Irineu a preferat aici să riște, cântându-le în strună deocamdată celor de la Pucioasa, și lăsând ca timpul să descopere dacă ar fi vorba de o mistificare sau nu.[/SIZE]
[SIZE=4]Arhiereul Irineu era din fire un idealist, deci n-a fost pentru el o problemă ca să creadă, spre exemplu (fără prea mari pretenții că ar avea vreo aplecare aparte spre subtilitățile vieții politice), toate profețiile idilice despre România, care o predestinau a fi mai ceva decât “El ombilico del Mondo”, sau “profeția” pucioșilor că regele Mihai I va fi reinstalat în curând la cârma țării. Căci iată ce zicea el pe 12 decembrie 1991:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=fuchsia]“Dacă regele vine[/COLOR] [COLOR=blue]la cârma țării,[/COLOR][COLOR=fuchsia] în termeni duhovnicești nu există bătrânețe, sufletul nu îmbătrânește[…] Așa că regele dacă vine, Dumnezeu poate să-l umple de har și să-i sporească înțelepciunea pe care o are și evlavia pe care o are și frumusețea fizică pe care o are. Deci, Dumnezeu să facă întorsătura și apoi Dumnezeu știe cum va conduce acest popor, însă îi trebuie om, îi trebuie omul acela…” [/COLOR](sublin.ns. Citat din cartea “Cuvântul lui Dumnezeu”, Ediția 1995, pagina 9)[/SIZE]
|