View Single Post
  #965  
Vechi 12.06.2009, 16:43:41
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit Concepția despre hirotonie la “Noul Ierusalim de la Pucioasa” (IV)

[SIZE=4]Diaconii au apărut ca necesitate odată cu sporirea obștii, ei fiind desemnați ca ajutători ai apostolilor, pentru o slujire inferioară, potrivită cu situația creată. Faptul că hirotonia era o lucrare a Duhului Sfânt, și nu o vrăjitorie omenească, este remarcat chiar de un practician al vrăjitoriei din cetatea Samariei, pe nume Simon vrăjitorul. Acesta l-a crezut pe apostolul Filip, care le propovăduia oamenilor despre împărăția lui Dumnezeu și despre numele lui Iisus Hristos, și s-a botezat. Dar ispitit fiind de obiceiurile pe care le practicase din firea lui cea veche, a vrut să primească și darul preoției, cumpărându-l cu bani, deși nu avea chemare cerească pentru aceasta:[/SIZE]

[COLOR=#993300][SIZE=4]Iar Simon a crezut și el și, botezându-se, era mereu cu Filip. Și văzând semnele și minunile mari ce se făceau, era uimit.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#993300][SIZE=4]Iar apostolii din Ierusalim, auzind că Samaria a primit cuvântul lui Dumnezeu, au trimis la ei pe Petru și pe Ioan,[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#993300][SIZE=4]Care, coborând, s-au rugat pentru ei, ca să primească Duhul Sfânt.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#993300][SIZE=4]Căci nu Se pogorâse încă peste nici unul dintre ei, ci erau numai botezați în numele Domnului Iisus.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4][COLOR=#993300]Atunci [/COLOR][COLOR=#ff6600]își puneau mâinile peste ei, și ei luau Duhul Sfânt.[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#993300]Și Simon văzând că [/COLOR][COLOR=#ff6600]prin punerea mâinilor apostolilor se dă Duhul Sfânt[/COLOR][COLOR=#993300], le-a adus bani,[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#993300]Zicând: Dați-mi și mie puterea aceasta, ca acela [/COLOR][COLOR=#ff6600]pe care voi pune mâinile să primească Duhul Sfânt.[/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#993300][SIZE=4]Iar Petru a zis către el: Banii tăi să fie cu tine spre pierzare! Căci ai socotit că darul lui Dumnezeu se agonisește cu bani.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4][COLOR=#993300]Tu n-ai parte, nici moștenire, la [/COLOR][COLOR=#ff6600]chemarea aceasta[/COLOR][COLOR=#993300], pentru că inima ta nu este dreaptă înaintea lui Dumnezeu. (Faptele Ap., [/COLOR][COLOR=#993300]8: 13-21)[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=4]Din fragmentul biblic de mai sus deducem următoarele:[/SIZE]

[SIZE=4]1. Botezul nu aduce automat Duhul Sfânt peste un om, în sensul de [COLOR=blue]consacrare[/COLOR], ci este o poartă obligatorie de intrare în Biserică. În Biserică nu se poate intra sărind peste porțile ei. În practica obișnuită, în loc de [COLOR=blue]consacrare[/COLOR] se mai folosește și termenul de [COLOR=blue]“sfințire”[/COLOR], care însă nu este cel mai potrivit, deși este acceptabil, având în vedere accepțiunea lui care s-a generalizat prin tradiție. Un termen mai potrivit ar fi [COLOR=blue]“consfințire”, [/COLOR]care condiționează sfințirea de păstrarea trainică, neștirbită, a legăturii tainice a preotului cu Duhul Sfânt. În acest mod se evidențiază mai bine că persoana “chemată” la preoție nu este obligatoriu ”sfântă”, dar nici măcar “sfințită”, ci “consfințită”. Botezul nu asigură în mod automat, ca un vaccin împotriva bolilor, o conduită ireproșabilă celui botezat, căci acesta trebuie să se lupte mai departe cu ispitele. Simon magul, spre exemplu, a fost învins de ispita lăcomiei și de cea a mândriei.[/SIZE]
[SIZE=4]2. Pentru cei care ispitesc, trebuie specificat că nici Taina Mirungerii, consecutivă Botezului, nu aduce Duhul Sfânt peste om în sensul de [COLOR=blue]consacrare[/COLOR], adică de angajament special și devoțiune totală pentru lucrarea Bisericii. Ea este doar o [COLOR=blue]pecetluire[/COLOR] a darului Duhului Sfânt, primit și săvârșit prin Botez, ce s-a adus trupului omului, care s-a botezat și s-a spălat de păcate, devenind Templu al Duhului Sfânt, deci biserică-trup. Pecetluirea prin Mirungere a trupului celui nou respectă analogia pecetluirii unei noi biserici, zidită de oameni, care își începe activitatea ei misionară și pastorală în lume chiar prin actul târnosirii. Tot așa și cel nou-botezat este pecetluit ca să reprezinte pe mai departe, prin trăirea sa ulterioară, un mădular autentic al Bisericii.[/SIZE]
[SIZE=4]3. [COLOR=#ff6600]Prin punerea mâinilor apostolilor se dă Duhul Sfânt[/COLOR], dar în sens de [COLOR=blue]consacrare[/COLOR], adică de [COLOR=#ff6600]chemare[/COLOR] [COLOR=#ff6600]de sus[/COLOR], pentru care se cere celui chemat două condiții obligatorii:[/SIZE]
[SIZE=4]–să aibă [COLOR=#ff6600]parte[/COLOR] (să corespundă prin credință tare, prin pregătire solidă și prin moralitate neîndoielnică) și [/SIZE]
[SIZE=4]– sa aibă[COLOR=#ff6600] moștenire [/COLOR](primirea hirotoniei să se facă de la cei care ei înșiși o au, primită tot prin punerea mâinilor, de la înaintașii lor). [/SIZE]
[SIZE=4]Prin aceste două condiții se exclud de la hirotonie:[/SIZE]
[SIZE=4]– oricare candidat care se prezintă ca persoană cu referințe îndoielnice;[/SIZE]
[SIZE=4]– orice practici care nu respectă principiul văzut al [COLOR=#ff6600]punerii mâinilor[/COLOR], sau care apelează la săvârșitori neconsacrați pentru administrarea tainei. [/SIZE]