În prealabil postat de cristiboss56
Facerea 9, 10: "Și cu tot sufletul viu, care este cu voi : cu păsările, cu animalele și cu toate fiarele pământului, care sunt cu voi, cu toate vietățile pământului câte au ieșit din corabie". După potop, de bunătatea divinității se bucură orice vietate de pe pământ , ce a fost denumită generic "suflet viu". Omului i se acordă o atenție aparte, deosebită, pemtru că așa cum arăta si Părintele Stăniloae , omul este "cineva" nu ceva , dar după potop, Dumnezeu acordă o atenție deosebită atât omului, cât și regnului animal, pune aceste ființe în aceeași balanță. Asta nu înseamnă că omul este pus în egalitate cu celelalte făpturi, pentru că "toate cele din lume au fost aduse pentru om", așa cum arată Maxim Mărturisitorul. Dar de ce se spune despre om că este cineva , nu ceva ? Părintele Stăniloae spune că omul este cineva , nu ceva , datorită conștiinței de sine și a capacității de reacție conștiente și libere, direct legate de sufletul său. Binefacerile pe care Dumnezeu le întintde și la animale , sunt tot pentru mângâierea omului, omul rămând permanent acel cineva , nu ceva , cum ne arată Sfintele Invățături ( Maxim Mărturisitorul, Ioan Gură de Aur, etc ) . "La noi , sufletul are puterile naturale ale trupului, corespunzătoare lucrărilor ( energiilor ) sale, trupul fiind capabil prin fire ( de ele ) , prin faptul că vine deodată cu sufletul la existență". Iată un alt element ce face din om să fie cineva , nu ceva, cum am arătat ceva mai înainte. Sf. Vasile cel mare accentuează că "la fiecare dintre oameni există o armonie între trup și suflet". Dumnezeu cuprinde în sfera grijilor Sale orice vietate ( așa cum am arătat la începutul acestui topic ) , însă ea determină o pronie dumnezeiască revărsată exclusiv asupra ființei umane.
|