View Single Post
  #977  
Vechi 16.06.2009, 14:25:45
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu (partea I)

[COLOR=purple]118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu [COLOR=black](partea I)[/COLOR][/COLOR]

[SIZE=4]În cartea [COLOR=red]Quo vadis, ecclesia?[/COLOR], autorul pucios semnat cu pseudonimul “[COLOR=red]părintele Nicodim[/COLOR]” speculează niște eseuri din tinerețe ale lui Dumitru Stăniloae, încercând să demonstreze imposibilul: că ciobanul care a amețit o țară întreagă prin anii ’30-’40 ai secolului trecut a avut niscaiva solii de nădejde primite personal de la “moșul Dumnezeu”. Miza era uriașă pentru pucioși: urma să se demonstreze prin asta că Petrache Lupu a fost într-adevăr un emisar sfânt al lui Dumnezeu, o verigă din lanțul celor “7 trâmbițe apocaliptice “ în care pucioșii își așează la loc de cinste (într-o poziție-cheie) pe mentorul lor : Verginica Tudorache-Stoica.[/SIZE]
[SIZE=4]Nicodim dela Pucioasa plasează încă de la început în eseul său, pe fruntea ciobanului-Lupu apoziția petrăchească: “a doua trâmbiță apocaliptică”. Ciobanul-Lupu a fost, zice Nicodim cu o convingere demagogică desăvârșită, exponent al “[COLOR=red]celor mai umili, cei mai batjocoriți, cei mai neinstruiți și cei mai slabi creștini[/COLOR]”. De aceea a fost el ales. Și a mai fost ales ca să-i zdruncine din temelii “[COLOR=red]pe cei mai îngâmfați, cei mai savanți, cei mai tari, cei mai bogați, cei mai teologi[/COLOR]”, și care cu toții erau rătăciți. Petrache Lupu și-a lăsat oile sale și a început să-și strige noile “oi” în “staul”, adică să lase coarnele plugului și să ia calea bisericii.[/SIZE]
[SIZE=4]Apoi, speculând cu abilitate interesul din tinerețe al lui Dumitru Stăniloae pentru insolvabila problemă a accesibilității și inaccesibilității lui Dumnezeu, Nicodim Delapucioasa constată că “[COLOR=red]Dumitru Stăniloae o rezolvă cu claritate[/COLOR]”. Cum o rezolvă? Observând că au rezolvat-o alții înaintea lui, încă din secolul al XIX-lea, printr-un aforism:[/SIZE]
[SIZE=4]“[COLOR=red]Cu ființa, Dumnezeu este inaccesibil, dar cu puterile și cu lucrările Sale, El coboară până la noi[/COLOR]”. [/SIZE]
[SIZE=4]Deci, o noutate cât se poate de veche, dar care poate fi trasă la temă: Dumnezeu poate, vrea, și chiar reușește să coboare la noi (doar la unii dintre noi, ca de exemplu, la ciobanul-Lupu). Singura problemă care ne mai rămâne de rezolvat este aceea de a face distincția când vorbește Dumnezeu, și când vorbesc alții în numele Lui. Iar asta se rezolvă de la caz la caz, ceea ce presupune un slalom de inconsecvențe, sau mai pe românește și pe turcește: interesul poartă fesul.[/SIZE]

[SIZE=4]Abordând o poziție înfocată de partizan al unor viziuni părelnice, ambiționându-se în a demonstra că acestea NU sunt “[COLOR=blue]o emanație a conștiinței ca și senzația[/COLOR]” , ci sunt o autentică [COLOR=blue]teofanie[/COLOR], Dumitru Stăniloae nu reușește să fie consecvent nici măcar în propriile judecăți de valoare. Dar, despre ce este vorba?[/SIZE]
[SIZE=4]Vom începe a demonstra aceste inconsecvențe cu o idee… consecventă de-a lui Dumitru Stăniloae, intitulată Românism și Ortodoxie. Acesta este primul capitol al cărții “Poziția domnului Blaga față de creștinism și ortodoxie”, apărută mai întâi în Telegraful Român în anii 1940 și 1942. Cu doar câțiva ani mai înainte apărea însă cartea “Ortodoxie și Românism”, scrisă tot de Dumitru Stăniloae, care cuprinde între paginile 126-163 un eseu intitulat: [COLOR=blue]“Încercare despre teofanii – Interpretarea vedeniilor lui Petrache Lupu”[/COLOR]. Deși se poate motiva ca scuză vârsta autorului ( pe atunci, Dumitru Stăniloae avea doar 33 de ani) este surprinzătoare ușurința cu care el s-a grăbit să dea credit unor “mărturisiri” ale “realității transsubiective” percepute de Petrache Lupu, care erau niște povești cusute cu ață albă! Mai mult, cel care se va scandaliza peste câțiva ani la auzul numelui elevat de [COLOR=fuchsia]Marele Anonim[/COLOR] pe care l-a preferat Blaga (din motive filosofice și de stil) pentru a-l atribui lui Dumnezeu, nu s-a simțit ofensat cu nimic de faptul că Petrache Lupu Îl numea peiorativ [COLOR=blue]Moșul. [/COLOR]Stăniloae s-a lăsat dus de val și a intrat (cu același gen de raționamente “savante” cu care va încerca peste câțiva ani să-l demoleze pe Blaga) în corul lăudătorilor “proorocului de la Buturugi-Maglavit”, lăudători care, doar câțiva ani mai târziu, s-au umplut de rușinea mistificării demascate în public.[/SIZE]
[SIZE=4]Dar ce teorii “savante” emitea Stăniloae în 1936, pentru a-l elogia pe marele “prooroc” și păstor al oilor și al neamului orthodox rromânesc, Petrache, zis și Lupu (“păstor de oi”)?[/SIZE]
[SIZE=4]Cităm pe sărite din acest “eseu”:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“În toiul discuțiilor iscate în jurul arătărilor ce declară Petrache Lupu că le-a avut, s-a auzit din partea multora afirmația că Dumnezeu nu Se poate arăta, deoarece în Evanghelie se spune că pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată (Ioan 1,18). Mi se pare, de aceea, foarte oportun să vădesc eroarea unei asemenea păreri, încercând să schițez și o explicație teologică a modului în care Se arată Dumnezeu oamenilor.” (“Încercare despre teofanii – Interpretarea vedeniilor lui Petrache Lupu”,[/COLOR]pag. 126)[/SIZE]
[SIZE=4]Și îndată se apucă Stăniloae și demonstrează meticulos, apelând la mistica ortodoxă a lui Bulgakov, a lui Berdiaiev și a lui Vâșeslavțev, despre “[COLOR=blue]eroarea[/COLOR]” celor care cred orbește în versetul de la [COLOR=#993300]Ioan 1,18[/COLOR] , despre caracterul antinomic al lui Dumnezeu, respectiv faptul că accesibilitatea Lui și inaccesibilitatea Lui pot coexista foarte bine amândouă. Adică, Dumnezeu nu Se poate vedea, dar se văd lucrările Lui. Atunci, de ce i-a mai zis Petrache lui Dumnezeu “Moșul”, dacă a văzut doar lucrările Lui? De unde știa că e moș, dacă nu L-a văzut la chip?[/SIZE]
[SIZE=4]Dar nici lucrările lui Dumnezeu nu sunt la îndemâna oricui, iar accesul la cunoașterea lor se face într-o măsură limitată. De unde trebuie să deducem că în ochii lui Stăniloae, Petrache Lupu era musai un om deosebit, un “ales”al lui Dumnezeu:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“ Lucrările lui Dumnezeu ni se împărtășesc și le putem lua într-o măsură oarecare (după om) la cunoștință în două forme: întâi avem rezultatele lor, toate cele create, și al doilea ele în însăși acțiunea lor actuală și prezentă” [/COLOR](op. cit. pag. 131, sublin.ns.)[/SIZE]
[SIZE=4]Dar puțini de tot sunt cei “aleși”ai lui Dumnezeu:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Dar lucrările lui Dumnezeu sunt în fiecare moment active și prezente. Nu toți însă le pot simți și primi, sau se pot împărtăși de ele” [/COLOR](op. cit. pag. 131 sublin.ns.)[/SIZE]
[SIZE=4]De aceea, numai Petrache L-a văzut și L-a auzit pe Dumnezeu, iar ceilalți ciobani care erau cu el n-au văzut și n-au auzit nimic:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Și, ca să vedem întrucât corespund condițiilor teofaniilor vedeniile lui Petrache Lupu, ele n-au fost văzute de ciobanii de lângă el sau de preot, deși îl auzeau vorbind cu cineva. Toți aceștia au privit cu ochii deschiși, dar și lumea din jurul lor avea ochii deschiși și totuși nu vedea.”[/COLOR] (op. cit. pag. 135)[/SIZE]
[SIZE=4]Să observăm că este exclusă a priori alternativa (teoretică) a unei înșelăciuni omenești sau a unei înscenări diavolești. Se pleacă de la început cu convingerea nestrămutată că Dumnezeu era acolo, în fața oamenilor, dar numai unul dintre cei prezenți avea privilegiul să-L vadă și să-L audă: Petrache.[/SIZE]

[SIZE=4]Asta i-a plăcut și Nicodimului Pucios, care constată cu satisfacție (cităm din [COLOR=red]Quo vadis…[/COLOR])”:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=red]“Iar de sinceritatea lui Petrache Lupu, Pr. Dumitru Stăniloae nici măcar nu se îndoiește: “[/COLOR][COLOR=blue]De sinceritatea lui Petrache Lupu nu ne putem îndoi. În orice caz, ar trebui să-i atribuim o prea mare istețime ca să credem că intenționat și-a modificat în expunere acest amănunt[/COLOR][COLOR=red]” (Pr. D. Stăniloae, op. cit. pag. 144)[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4]Dacă ar fi sincer, Nicodimul Pucios ar fi remarcat că Ciobanul Lupu nu a dovedit deloc stabilitate și sinceritate propriilor sale convingeri și acțiuni. Modificarea sa de atitudine ajunge la cote grave de infatuare, pe care chiar Nicodimul Pucios le constatase cu tristețe, doar cu o pagină mai înainte (cităm):[/SIZE]
[COLOR=red][SIZE=4]“… Petrache Lupu a slăbit treptat în putere duhovnicească, fiindcă fusese peste tot prea adulat și admirat ca un sfânt, până ce, om simplu fiind, a început și el să creadă și să se mândrească cu ce-i spuneau oamenii”.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4]Așadar, Lupu a fost el ce-a fost poleit cu numele de sfânt, până ce a început și el să creadă că este, și atunci a căzut în păcatul mândriei. Dar nu el, ci oamenii au fost de vină, pentru că l-au adulat cu titlul de sfânt (în care el nu credea la început) până ce l-au dezbrăcat de sfințenia cu care tot ei îl îmbrăcaseră. Totuși, pucioșii mai cred și astăzi că Petrache a rămas sfânt, săracul, că doar n-a făcut rău la nimeni.[/SIZE]