118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu (partea a II-a)
118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu (partea a II-a)
[SIZE=4]Ulterior, Stăniloae revine și se face o teorie dezvoltată a formelor în care imaginația sau halucinațiile pot juca feste oamenilor. Imaginația este prezentată ca fiind dependentă de un lanț de imagini și de idei, dar fără a avea neapărat un caracter reproductiv:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Imaginația nu are numai un caracter reproductiv, readucând în conștiință și aplicând la noile idei imaginile percepute în trecut, ci este prin excelență o funcție de sinteză, o funcție creatoare de imagini noi”[/COLOR] (op. cit. pag. 140)[/SIZE]
[SIZE=4]Surprinzător, deși se face o teorie pe câteva pagini asupra imaginației, nu se elaborează nici o concluzie din care să rezulte că ea n-ar putea crea false chipuri și împrejurări fantastice. Dimpotrivă: [/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“ La urma urmelor nu e numaidecât necesar un material de percepții venit din exterior pentru ca să se poată contura cugetarea noastră, pentru a individualiza totuși în oarecare imagini (în sensul cât de impropriu al cuvântului) ideile, simțirile lăuntrice.”[/COLOR] (op. cit. pag. 142)[/SIZE]
[SIZE=4]Spre deosebire de imaginație, la halucinații subiectul nu trebuie să mai facă anumite sforțări:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Alta e situația la produsele halucinatorii. Aici conștiința personală nu se mai păstrează în toată integritatea ei. Ea intră într-o destrămare, care poate fi de diferite grade. S-ar putea stabili patru categorii de produse halucinatorii, după gradul de destrămare al conștiinței personale: iluzie, coșmar, delir, alienare.”[/COLOR] (op. cit. pag. 142)[/SIZE]
[SIZE=4]Deși pentru cazul precedent (imaginația) autorul n-a găsit nici un argument pentru a o exclude ca variantă posibilă, el dezvoltă pe mai multe pagini o demonstrație amănunțită cum că Petrache Lupu n-ar fi putut în nici un caz să se încadreze în vreuna din situațiile enumerate: [COLOR=blue]iluzie, coșmar, delir [/COLOR]sau[COLOR=blue] alienare[/COLOR]. Ca și când ar fi fost vreo acuză de acest gen, formulată în dreptul lui. Drept este că un medic s-a pronunțat deschis că vedeniile lui Petrache Lupu sunt un caz tipic de tulburări psihice, dar această luare de poziție a fost ridiculizată pe loc de către Dumitru Stăniloae, deși el nu avea nici o pregătire medicală în a se pronunța:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“ Dl. Dr. I. Stănescu, psihiatru legist din Paris, care a făcut eroice și repetate eforturi prin ziarul Zorile să explice vedeniile lui Petrache Lupu cu elemente de psihopatologie, a crezut că-l poate înghesui pe Petrache Lupu și-n această rubrică. Domnia sa, reținând mărturisirea lui Petrache Lupu că nu s-a dus în primele două rânduri să spună la lume porunca arătării, a luat acest fapt drept argument că Petrache Lupu nu credea serios că imaginii aceleia i-ar corespunde ceva real. Și astfel Domnia sa a identificat cazul lui Petrache Lupu cu acela al unei femei, descrisă de Briere de Boismont. Această femeie vedea că un hoț îi intra în cameră și se ascundea sub pat: pacienta devenea anxioasă și oarecum agitată, cunoștea însă falsitatea percepțiilor și făcea eforturi ca să-și risipească temerile, pe care viziunea le năștea în sufletul ei (Zorile din 11 octombrie 1935). Dl.dr.I. Stănescu a neglijat însă un amănunt care deosebește total cele două cazuri: Petrache Lupu mărturisește că nu s-a dus în primele două rânduri să spună lumii cea văzut și auzit, nu pentru că își dădea seama de falsitatea imaginii, ci pentru că îi era teamă de oameni că-l vor lua în râs. ( “Nu m-am dus la lume ca să nu râdă lumea de mine… la urmă, Moșule, degeaba mă trimiți, că nu crede lumea, va râde lumea de mine”).[/COLOR] (op. cit. pag. 143-144)[/SIZE]
[SIZE=4]Dar și Stăniloae a neglijat un mic amănunt, care însă transformă deosebirea în asemănare: În ambele situații, experiențele personale cu viziuni au creat în sufletele celor doi protagoniști (Petrache și femeia psihopată) angoase care i-au stânjenit în mod radical în acțiunile lor ulterioare. Cât privește veridicitatea sau falsitatea imaginii văzute de Petrache Lupu, dacă el era așa de credincios cum se spunea, ar fi fost și foarte ascultător, cu o condiție: să fie sigur că nu i s-a părut că-L vede pe Însuși Moșul Dumnezeu.[/SIZE]
[SIZE=4]Mai departe, Stăniloae se simte tentat să forțeze nota și să promoveze un concept pseudo-medical, preluat de la medicii vremii, prin care “inconștientul dinamic” captează imagini și idei de la divinitate:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Dl.dr. Marinescu declară: “Fenomenul Bernadettei, ca și al lui Petrache Lupu se explică prin activitatea inconștientului dinamic, creator. Sufletul lor avea intuiția divinității, căci prin simpatie și credință vedea pe Sfânta Fecioară și pe Dumnezeu în care inima lor credea, fiindcă îi iubea. Intuiția religioasă provine din inconștientul dinamic și din intuiție… Trebuie să spun că e o greșeală dacă credem că religia ar fi rezultatul unei fantezii morbide, sau ar avea o origine ireală”. Iar dl.dr. Popescu-Sibiu spune: “Întrucât nu se cunosc încă toate cutele sufletului omenesc – această intensitate interioară – considerațiile științifice nu pot epuiza total fenomenul Maglavitului; se pot face doar apropieri științifice, dar nu explicații efective. Încât nu credem că s-ar putea impune exclusiv valoarea punctului de vedere științific; trebuie să se țină seamă și de realitatea și de forța unei alte valori: credința ce-și are și ea o lumină a ei.” [/COLOR](op. cit. pag. 151)[/SIZE]
[SIZE=4]Dumitru Stăniloae, neavând cultură medicală, nu sesizează plasa în care a căzut: inconștientul dinamic este el însuși un concept care descrie o anumită formă de alienare mintală. Bernadette de la Lourdes și Petrache Lupu credeau cu putere în anumite persoane sfinte (Maica Domnului, Dumnezeu Moșul) și le iubeau cu atâta patos (simpatie) încât la un moment dat ele se materializau în propriul lor inconștient dinamic. Dimpotrivă, învățătura creștină pune accent pe conștiința trează, activă, selectivă și responsabilă, ultimul stâlp și paznic credincios al separării realului de imaginar, a binelui de rău și apoi a păstrării numai a realului și a binelui.[/SIZE]
[SIZE=4]În final, Stăniloae crede cu tărie ceea ce spune, pe motivul destăinuit că nu vede nici un motiv potrivnic pentru ca să nu creadă (deci, nu pentru că motivul n-ar exista, ci pentru că nu este vizibil):[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“Dar chiar dacă știința n-a fixat încă într-un mod definitiv criteriile de care vorbim – dată fiind încă marea obscuritate a acestui teren – totuși la anumite cazuri în parte se pot vedea destul de clar indiciile nesubiectivității imaginii. Iar imaginea ce a avut-o Petrache Lupu este, cum am văzut mai înainte, una din acestea. Și întrucât toate imaginile din categoria aceasta se prezintă ca știri cât mai adecvate despre o realitate efectivă, n-avem nici un motiv să nu credem că și imaginea avută de Petrache Lupu e o știre cât mai adecvată despre realitatea a cărei expresie se prezintă: Dumnezeu”[/COLOR] (op. cit. pag. 157, sublin. ns.)[/SIZE]
|