View Single Post
  #982  
Vechi 16.06.2009, 19:19:37
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu (partea a III-a)

118. Pucioșii speculează “teofaniile” lui Petrache Lupu (partea a III-a)

[SIZE=4]Paradoxal, Stăniloae ajunge să se complacă în preluarea unor descrieri ridicole ale personajului eteric numit de Petrache “Moșul-Dumnezeu”, pentru ca apoi să le și interpreteze în forme și culori andropoide după propria lui fantezie:[/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=blue]“ Moșul văzut de Petrache Lupu are privire aspră, deoarece Dumnezeu a vrut să-și manifeste nemulțumirea Sa cu viața actuală a oamenilor, anticipând în această severitate asprimea cu care va întâmpina pe cei răi la Judecata din urmă. Părul alb, luminos, în care a apărut acoperit până jos, și care a format pentru atâția un pretext de ironii, este hlamida maiestuoasă de împărat ( maiestuosul nu apare în haină scurtă, care arată o fire zglobie, sau ușuratică), pe care Petrache Lupu a exprimat-o cum a putut. Ce ar zice cei ce se scandalizează de imaginea atât de plină de sens cu care S-a arătat Dumnezeu lui Petrache Lupu, dacă ar cunoaște imaginile cu mult mai stranii sub care s-a arătat Dumnezeu adeseori în Sfânta Scriptură?[/COLOR] (op. cit. pag. 161)[/SIZE]

[SIZE=4]Care să fie acele imagini[COLOR=blue] “cu mult mai stranii sub care s-a arătat Dumnezeu adeseori în Sfânta Scriptură?” [/COLOR]Aici, Stăniloae nu se mai obosește să dea măcar un singur exemplu, ci ne lasă ca să-l credem pe cuvânt.[/SIZE]
[SIZE=4]Concluziile finale sunt însă cele mai edificatoare. Ele sunt o adevărată beție de cuvinte, care cochetează îndeaproape cu statutul de erezii:[/SIZE]
[COLOR=blue][SIZE=4]“ Oarecum în jurul unei persoane plutește rețeaua forțelor sale spirituale. Marele plus de putere spirituală, care e puterea dumnezeiască, a stăbătut cu siguranță prin trupul lui Petrache Lupu în exterior, umplând locul din jurul lui. Spiritul nostru este imaterial, dar puterile lui, lucrările lui izbucnesc la suprafață în și asupra celor materiale. La fel și Spiritul dumnezeiesc. Întrucât puterea dumnezeiască a străbătut în magazinul și laboratorul de imagini din ființa lui Petrache Lupu, a sintetizat acolo o imagine. Dar puterea aceasta, care-Și dovedea mai convingător și mai clar prezența în imagine, a umplut toată ființa și toată împrejurimea lui Petrache Lupu. Aceasta nu înseamnă că Dumnezeu nu e pretutindeni de față, dar în cazul Maglavitului avem de-a face cu o revelație dumnezeiască, iar revelația este o pășire a lui Dumnezeu din planul insesizabil în cel sesizabil și acestea nu sunt deosebiri spațiale, ci de cunoaștere, de percepere. Imaginea însăși sub care S-a arătat Dumnezeu nu am putea-o plasa într-un punct fix, căci nu putem face acest lucru nici cu imaginile noastre. Dar cu siguranță că ea a fost și de-a lungul nervilor perceptivi, până la punctul lor exterior, reprezentând până acolo puterea dumnezeiască. Puterea divină putea lucra astfel asupra lui Petrache Lupu nu numai din interior, ci și din exterior. În orice caz e absurd să izolezi spiritul de materie, închizându-l într-o celulă dinăuntru, cum face protestantismul cu sectele lui.[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=blue][SIZE=4]Precum se vede, nu există nici un motiv serios care să ne împiedice de-a crede că Petrache Lupu a văzut pe Dumnezeu. Dimpotrivă, vedenia lui întrunește toate criteriile teofaniei.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=4][COLOR=blue]Ianuarie, [/COLOR][COLOR=blue]1936 ” [/COLOR](op. cit. pag. 163-164, sublin. ns.)[/SIZE]

[SIZE=4]Dacă dumnezeirea a umplut până la refuz ființa lui Petrache Lupu, preparând o infuzie de lumină în “[COLOR=blue]magazinul și laboratorul lui de imagini[/COLOR]”, cum de a mai fost posibilă căderea lui în mândrie? [/SIZE]
[SIZE=4]Dacă ar fi așa cum pretinde aici Dumitru Stăniloae, că Petrache Lupu L-a văzut pe Dumnezeu, atunci Biserica Ortodoxă Română este în mare culpă. Ea, care nu s-a învrednicit să-L vadă pe Dumnezeu, ci doar a auzit de El din cărți și prin viu grai, de la strămoși, nu s-a preocupat până acum să-l canonizeze pe Lupu ca sfânt (“Sfântul Petrache de la Maglavit”), nu i-a adunat revelațiile dumnezeiești, mesajele și scrierile ca să la atașeze apoi la canonul Sfintei Tradiții, și nu a proclamat Maglavitul loc sfânt, în care să se reia pelerinajele organizate, care ar putea aduce multor creștini alinare și vindecări miraculoase, ca altădată, pe vremuri. Prea multă nepăsare, și asta-i grav.[/SIZE]

[SIZE=4]Doar Nicodimul Pucios își încheie eseul cu o nedisimulată satisfacție pentru gloriosul trecut, și totodată cu o palidă speranță pentru insondabilul viitor:[/SIZE]
[COLOR=red][SIZE=4]“Maglavitul a rămas pentru totdeauna o amintire: un reper profetic, o luminiță de speranță în istoria renașterii bisericii românești”.[/SIZE][/COLOR]

[COLOR=purple]……………………..[/COLOR]
[COLOR=purple]Anca Estera[/COLOR]
[COLOR=purple]12 iunie 2009[/COLOR]
[COLOR=purple]……………………..[/COLOR]