Citat:
În prealabil postat de sophia
Pentru Anca:
Nu stiu daca avem episcop, n-am auzit asta niciodata (si nu l-am vazut).
Avem un mitropolit - acela este grec.
Este o istorie cam incalcita si neclara de ce unele biserici nu aparatin de tara ci de mitropolii straine (ex. greci).
Si eu am citit undeva, nu stiu daca nu cumva in cateheza despre Liturghie, ca se pogoara Sfantul Duh in biserica in momentul in care se canta Imnul heruvimic. La asta va referiti voi?
Da, tu ai dreptate, Duhul nu-l poate percepe oricine. Dar el vine pentru toata lumea? Asta ma intreb eu.
Se denumesc taine, deci cel putin teoretic noi n-ar trebui sa le stim, ar trebui sa fie ascunse de noi (toate tainele si botez, si cununie etc.). Dar noi atunci cum le aflam? Doar le primim si traim in ele.
Si de altfel ele toate se fac in vazul lumii, in fata oamenilor si nu in altar, mai putin Sf. Euharistie.
Uitati-va ce ceata este in teologie.
|
Un mitropolit este tot episcop. Insemana episcopul unui oras important (metropola), la origine. In zilele noastre insa, mai toti eiscopii greci poarta acest titlu. In Romania el si-a pastrat semnificatia initiala (de ex. mitrpopolitul Moldovei este episcopul Iasilor, acesta fiind orasul cel mai important din zona).
Orice parohie are episcop. Fara episcop Biserica nu exista. Preotul este doar trimis de episcop sa tina slujbele in locul lui. La inceput, nici nu faceau asta preotii, numai episcopul prezida euharistia.
Pacat ca nu vine mitropolitul Augustinos pe la voi. Este un om cu multre calitati (si defecte, nu zic), dar a inceput sa imbatraneasca. Ar terbui sa-l invitati, poate. Dar parohia voastra vad ca din pacate mai mult subzista.. E trist.
Sf. Duh este invocat sa se coboare asupra Darurilor in timpul epiclezei, care se face in general in timpul imnului 'Pe tine te laudam..', nu al heruvicului. La unele biserici se face cu voce tare aceatsa rugaciune, cum se facea la inceput, si asa cred ca este corect.
Preotul se roaga in numele credinciosilor.
Insa bineinteles, Sf. Duh este prezent si lucreaza in mod special tot timpul in care se face liturghia (si peste tot si tot timpul, in general).
Cuvantul taina nu inseamna ca in limbajul curent 'secret' (uite vedeti, inca un exemplu de limbaj specific care trebuie explicat, nu poate fi trantit asa, simplu, ca raspuns). In greaca este 'mysterion', si inseamna ceva care se face in tacere. Mai insemana si ceva care este dezvaluit si invaluit in acelasi timp - adica ceva ce depaseste mintea umana.
Deci, oricat de la vedere s-ar face Tainele, ele ne depasesc. Insa e important sa intelegem ce se poate intelege, ca de pe aceasta 'platforma' a cuvintelor si gesturilor simbolice inteligibile pentru noi, sa ne putem avanta cu duhul sa intelegem si ceva din cele de deasupra mintii. Daca nu vedem si nu auzim nimic, este mai greu sa ne mai putem avanta undeva.