122. Biserica-privată de la Glodeni-Pucioasa (Partea a II-a)
[SIZE=4][COLOR=#800080]122. Biserica-privată de la Glodeni-Pucioasa [/COLOR][COLOR=black](Partea a II-a)[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4]De la bun început trebuie să observăm că arhiereului Irineu i s-a ascuns intenția liderilor pucioși de a avea o biserică-privată, numai și numai pentru ei. În mod categoric, arhiereul ar fi refuzat o asemenea inovație. De altfel, dacă analizăm cu atenție “Hrisovul” semnat de către Irineu în anul 1991 și îngropat la piciorul sfintei mese, observăm că există într-adevăr niște condiții pe care mulți creștini le recunosc și le observă în mod natural, deci ar avea oricând dreptul de a intra în această biserică. Și totuși, în această biserică nu intră decât “cei aleși” de către liderii pucioși.[/SIZE]
[SIZE=4]O a doua observație este legată de lepădarea lui Irineu – de fapt lepădările, pentru că el a făcut publică în mod repetat această opțiune personală, văzând că pucioșii nu-l mai bagă în seamă și merg mai departe înainte, de capul lor. Văzând că a fost înșelat de către pucioși, care i-au ascuns adevăratele lor intenții schismatice, arhiereul Irineu s-a lepădat de toate lucrările lui anterioare care validau acest locaș de cult. În acest sens, biserica-privată de la Glodeni și-a pierdut toate prerogativele sacramentale, devenind o biserică desacrată. Pentru a fi repusă în circuitul funcțional normal ea ar trebui resfințită de către episcopul locului, Nifon Mihăiță, ceea ce liderii pucioși nici nu vor să audă.[/SIZE]
[SIZE=4]O a treia observație este legată de sfințenia efectivă. Un locaș de cult trebuie conservat în sfințenie, chiar dacă a fost la început târnosit după toate regulile bisericești. Altminteri, biserica devine biserică desacrată și trebuie resfințită pentru a fi repusă în circuitul funcțional normal. Or, sfințenia acestei biserici private devine îndoielnică din momentul în care ea încape pe mâna unor preoți fără hirotonie canonică. Toate actele liturgice săvârșite de ei sunt lovite de nulitate, iar biserica își pierde caracterul ei sacramental. De asemenea, alunecarea treptată în erezie a pucioșilor ( cu precădere după anul 1992) constituie un alt impediment canonic, știindu-se că rugăciunea în comuniune sacramentală cu ereticii este interzisă.[/SIZE]
[SIZE=4]O a patra observație este legată de ascultarea canonică. Ascultarea față de episcopul locului este esențială, și ea se materializează printr-un antimis, o piesă liturgică unicat, destinată de către episcop doar bisericii respective, și care poartă semătura originală a acestui episcop. Fără antimis, în biserică nu se poate săvârși sfânta liturghie și ea rămâne o simplă clădire, cu o arhitectură originală și atât. Întrebarea care se pune este: în această biserică se slujește cu antimis, sau fără? Paradoxal, în ambele cazuri e grav pentru biserica-privată de la Glodeni, oricum ai lua-o:[/SIZE]
[SIZE=4]– dacă slujirea se face fără antimis, înseamnă că slujbele sunt necanonice, deci n-au nici o valoare sacramentală, ci doar una coregrafică;[/SIZE]
[SIZE=4]– dacă slujirea se face cu antimis, trebuie văzut ce antimis se folosește. În nici un caz nu este vorba de un antimis original, căci atunci această biserică ar fi fost oficial recunoscută de către episcopul locului. Înseamnă că este un antimis furat (caz penal) sau primit de la alt episcop al altei Biserici (căci un episcop al B.O.R. nu și-ar permite să trimită un antimis în altă eparhie, caz în care el ar fi caterisit pentru încălcarea jurisdicției acestei eparhii). Dacă este așa, biserica-privată de la Glodeni nu se mai supune canonic B.O.R. ci altei Biserici autocefale, cea care i-a încredințat antimisul. Pucioșii contestă însă această variantă, pretinzând că Biserica lor este autocefală (exceptând situațiile în care, din interes propagandistic, ei afirmă în mass-media că “țin de B.O.R.”, ceea ce este o altă minciună.)[/SIZE]
[SIZE=4]Ar mai fi de luat în calcul cazul când pucioșii înșiși, prin intermediul unui “episcop pucios”, și-ar sfinți singuri un antimis. În acest caz este vorba tot de o încălcare canonică, deoarece “episcopii pucioși” nu au nici ei hirotonie canonică, validă, care să le confere drepturi arhierești, printre care și sfințirea de antimise.[/SIZE]
[SIZE=4]O a cincea observație este legată de statutul oficial pe care liderii pucioși l-au conferit acestei biserici private. La început s-a pretins că ea deservește o mănăstire, denumită “mănăstirea Noul Ierusalim”. Îndată au apărut primele nedumeriri și contestări la adresa ciudatei “mănăstiri”: [/SIZE]
[SIZE=4]– “mănăstirea” era mixtă, deoarece avea viețuitori de ambele sexe;[/SIZE]
[SIZE=4]– “mănăstirea” nu avea nici stareț, nici stareță;[/SIZE]
[SIZE=4]– “mănăstirea” nu făcea ascultare de episcopul locului;[/SIZE]
[SIZE=4]– viețuitorii “mănăstirii” nu aveau tundere în monahism și nu purtau veșminte monahale distinctive;[/SIZE]
[SIZE=4]– “mănăstirea” nu era primitoare de oaspeți, ea refuzând găzduirea străinilor fie și pentru o singură zi, ca aceștia “să nu spurce spațiul monahal”.[/SIZE]
[SIZE=4]Puși în fața puternicelor contestări și a unor dificultăți financiare cronice, liderii pucioși au găsit de cuviință să acopere “mănăstirea” cu o “perdea de fum”. Au separat pe cât le-a fost în putință (dar nu de tot) bărbații de femei, pentru a îndepărta acuzația de mănăstire mixtă. Apoi au creat o fundație, numită “Fundația Sfânta Virginia” care a preluat, în urma unor presiuni infernale, toate proprietățile care aparțineau lui Ilie Bunea, inclusiv clădirea bisericii-private, zidită pe terenul lui. În acest fel, bisericii i se estompa caracterul privat, îndată ce ea aparținea acum unei Fundații. În realitate, Fundația era fantomatică, ea ascunzând pe adevărații proprietari ai terenului care fusese expropiat (de la Ilie Bunea). Despre “mănăstire” nimeni nu mai sufla o vorbă, ca și când n-ar mai fi.[/SIZE]
[SIZE=4]Adevărații proprietari și stăpâni ai bisericii-private și a pământurilor lui Ilie Bunea, chiar dacă nu au acte pe ele (nici n-au nevoie ei de așa ceva), sunt acum liderii pucioși Mihaela Tărcuță și Nicolae Nedelcu. [/SIZE]
|