Nichifor Crainic: Cununia - Viata intru Imparatie
- Scopul cununiei: desavarsirea omului, barbat si femeie, uniti in Taina nuntii si in unirea lor cu Dumnezeu.
- Inceputul omenirii se face prin binecuvantarea familiei in rai;
- Inceputul rascumpararii se face la nunta din Cana;
- Desavarsirea ei are loc in Imparatia Cerurilor la Cina Nuntii Mielului.
Din perspectiva casatoriei, civilizatia pe care o traim e o civilizatie de "auto-erotism", o isterie de pofta erotica ce incepe si se termina in eu, in individ, in distrugerea relatiei, in ignorarea adevarului personal al omului.
Ineluctabil, casatoria este si ea alienata. ea devine o conventie rationala, legata de finalitati utilitare sau sementine ca o atractie reciproca, bazata pe amorul fizic pantru satisfactia individuala efemera.
CAUZA: consta in starea omului deceptionat si dezradacinat si in criza teologica si mai ales pastorala, care trebuie sa fie depasita. Epoca secularizata cere de la Biserica un cler cu o credinta puternica, cu o spiritualitate adanca.
Casatoria in Noul Testament: Casatoria devine Taina - Taina Nuntii - pentru a se desavarsi in Imparatia lui Dumnezeu, la "Cina Nuntii Mielului".
In capitolul al 5. al Episolei catre Efeseni descoperim noul sens al casatoriei crestine, care nu poate fi redus nici la utilitarismul iudaic, nici la legalismul roman; descoperim posibilitatea si responsabilitatea date fiecaruia , mire si mireasa, de a transfigura "acordul lor" in realitatea Imparatiei.
In acest sens fiecare mire trebuiesa fie constient ca vine in fata Sfantului Altar pentru a o primi, in Biserica, din "mana" lui Hristos - Mirele prin excelenta nenuntit - pe mireasa pecare trebuie s-o pastreze ca pe o "biserica slavita" - Mireasa nenuntita a lui Hristos - "neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci sa fie sfanta si fara de prihana". aceeasi constiinta trebuie sa o aiba si mireasa. Primirea Cununiilor in Imparatia Cerurilor nu inseamna altceva decat ca ei sunt incredintati unul celuilalt, pentru a se uni prin Taina, cu Hristos, Care a luat chip in ei in aina Sfantului Botez si pe Care-l poarta in trupurile si in sufletele lor prin Sfanta Impartasanie.
Clement Alexandrinul se intreaba de unde isi primeste casatoria sfintenia.
"Casatoria este sfanta daca este implinita asa cum spune Cuvantul, daca sotul si sotia se supun lui Dumnezeu si daca isi chivernisesc viata conjugala "cu inima curata intru adeverirea credintei, curatindu-si inimile de orice cuget rau, spaland trupul cu apa curata si tinand martuisirea nadejdii pentru ca este credincios Cel ce a fagaduit". (Evrei 10, 22-23)
|