www.evenimentul.ro
Pustnicia, o dimensiune a duhovnicescului
• dialog cu părintele Adrian Dinu, preot profesor la Facultatea de Teologie "Dumitru Stăniloae" din Iași
Foarte des apare întrebarea dacă, în zilele noastre, mai există sau nu călugări creștini pustnici.
Concepția egipteană despre "pustie" este perfect ilustrată în viața Sfîntului Antonie cel Mare, scrisă de Sfîntul Atanasie cel Mare. Pustiul apare ca un sălaș, prin excelență al demonilor; în consecință, asceza este prezentată îndeosebi ca o luptă împotriva acestora.
- Părinte, cînd au apărut primii călugări pustnici în creștinism?
- Acest fenomen major, al retragerii în pustiu pentru meditație religioasă, a avut loc la începutul secolului al IV‑lea și a lăsat urmări considerabile în istoria spiritualității creștine. Pustnicul se afunda în deșert spre a‑și desăvîrși renunțarea la bogății, la plăcerile pămîntești și la slava omenească. El renunța odată pentru totdeauna la a mai juca un rol pe scena lumii, pentru "a nu mai exista decît în ochii lui Dumnezeu". Plecarea în deșert a însemnat pentru Sfîntul Antonie cel Mare "o fugă de oameni", o fugă de regiunile populate.
- Este adevărat că pustnicii se luptă cu demonii, îi văd pe acești demoni cu ochii lumești?
- Lupta cu demonul a nevoitorului în pustie evocă irezistibil relatarea ispitirii lui Iisus, bazată tocmai pe concepția veche și realistă despre deșert: în pustiu îl duce Duhul pe Iisus "ca să fie ispitit de către Diavol", pentru că pustia este locul unde Diavolul poate fi întîlnit și unde confruntarea cu el poate avea loc. În această ordine de idei, monahul, mergînd prin deșert să lupte împotriva demonului și biciuindu‑l, reproduce, continuă lucrarea de răscumpărare a lui Hristos. Desigur, călugării au dat în pustie peste demon și, războindu‑se cu el, și‑au putut aduce aminte de ispitirea lui Iisus. Dar nu putem crede că aceștia merg în pustiu tocmai în acest scop, din dorința de a găsi acolo demonul, ci pentru a se întîlni acolo cu Dumnezeu.
- Ce reprezintă pustnicia pentru un monah?
- Pentru ascet, pustia este ca o carte deschisă, în care ar putea citi necuprinsa măreție a lui Dumnezeu. În același timp, este pentru nevoitor o școală a cunoașterii de sine, fiindcă pornirile și gîndurile pătimașe, neputînd fi satisfăcute, ajung pînă la urmă să amuțească și să se potolească.
- Se spune că, în pustnicie, monahii dobîndesc puterea de a face exorcizări?
- Pustiul sau pustia dă impresia de tărîm al exorcizării, al singurătății și al uitării de sine. Pentru a deveni "duhovnic", monahul are nevoie să trăiască "experiența pustiei", să experimenteze în viața sa această dimensiune a duhovnicescului, fie printr-o pustnicie exterioară, fie printr-una interioară. Fuga de lume, către pustie, nu are doar un sens exterior, fizic, ci și adînci semnificații duhovnicești, interioare, ascetice.
- Biserica poate recomanda credincioșilor să meargă în "pustie"?
- Retragerea exterioară din lume este recomandată doar celor începători într-ale duhovniciei. Pentru cei încercați și înaintați duhovnicește, care știu să se folosească de lucrurile lumii cu discernămînt, lumea este o adevărată arenă, un loc de creștere și sporire duhovnicească. Sfinții Părinți spun că "pustiul poate fi și de prisos, căci putem intra în Împărăția Cerurilor și fără el, prin pocăință și prin toată paza poruncilor lui Dumnezeu". Însă ceea ce recomandă preoții isihaști este retragerea interioară, fuga lăuntrică de lume și de viețuitoare în "pustiul sufletului", aceasta fiind necesară pentru toți cei care vor să se desăvîrșească. Cuviosul Nechita Stithatul spune că, pentru a vedea bunătățile pe care Dumnezeu le‑a creat pentru cei care îl iubesc, "mută‑te în pustiul lepădării de voia ta și fugi de lume". Și tot el, întrebîndu‑se "care este această lume?", răspunde că este "pofta ochilor trupești, trufia gîndurilor și amăgirea celor văzute", adică patimile lăuntrice. Iar mai departe, "de nu va fugi omul de lumea păcatului, nu‑i va fi nimic fuga de lumea văzută, iar de se va elibera de păcate și va dobîndi virtuțile, descoperind cu adevărat Împărăția lui Dumnezeu din lăuntrul său, petrecînd în mijlocul lumii și al poporului, va fi ca unul ce petrece în pustiu și nu vede om".
Vlad Chiriac
|