View Single Post
  #115  
Vechi 16.07.2009, 00:50:22
nicolletta nicolletta is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 11.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 10
Implicit Danion vasile

Dar se poate și să țină. O convertire superficială poate să și țină.

Poate să și țină! Poate și să țină, pentru că Hristos ține seama și de cel mai mic efort pe care-l facem ca să ne apropiem de El. Și cel mai mic pas pe care-l facem, Hristos poate să-l întoarcă, și... El face două mii de pași spre noi. E trist, însă, că sunt unii care se convertesc cu jumătate de măsură.
În zilele noastre, în Franța, o catolică îi explica unui prieten al meu că s-a convertit la Ortodoxie, considerând-o doar o formă mai bună de catolicism, și atâta tot, neînțelegând radicala diferență dintre credința de la care plecase și credința la care ajunsese. Astfel de convertiri au roade triste. E o carte, Două milioane de kilometri pe drumul convertirii, a unui tânăr care cunoaște mari maeștri yoghini, care ajunge pe la multe grupări sectare, și, în cele din urmă, vrea să devină ortodox. Și primește chiar Botezul, dar nu înțelege diferența enormă dintre credința ortodoxă și grupările sectare, harismatice, și de tot felul prin care trecuse. Astfel de mărturii fac rău, vatămă! Pe cât de interesantă a fost trecerea tânărului respectiv de la yoga la credința creștină de tip sectant, pe atât de puerilă apoi a părut alegerea variantei ortodoxe. Ortodoxia nu e doar o variantă de credință creștină, ci e credința propovăduită de Hristos, de Sfinții Apostoli, de Sfinții Părinți până în zilele noastre.

De ce nu se convertește omul la Hristos?

Cine îi ajută pe oameni să se convertească? Creștinii care duc o viață superficială și văd numai de ei? Când văd că există atâta egoism în lumea creștinilor, mă întreb dacă putem vorbi obiectiv despre o schimbare reală pe care o simt creștinii ortodocși în zilele noastre. Într-o carte, Firea erosului, Părintele Filothei Faros spune că nici în antichitate – în antichitatea în care erau homosexuali și alte fărădelegi – nu era atât de intensă depravarea la nivel sexual. El spune că cumpătarea de care dădeau dovadă în sexualitate cei din lumea antică atârnă mai greu la cântar decât pornografia dominantă în așa-zisele țări majoritar creștine.

Să discutăm pe marginea unei idei care mă „obsedează”. Sunt perioade cu convertiri de amploare, care țin ani de zile, urmate apoi de perioade de cădere, chiar la fel de fulminante ca și convertirile în sine. Ce se întâmplă, de ce există aceste perioade de cădere, perioade întunecate ...

Ele au loc tocmai pentru că Hristos nu-i face robi pe creștini. Dacă i-ar face robi, după ce s-au convertit, ei nu ar mai cădea. Ca să poți iubi, trebuie să fii liber. Nu ne putem mântui dacă nu suntem liberi și dacă nu iubim. Hristos nu ne poate forța să-L iubim și să alegem virtutea.
Or, tocmai datorită faptului că suntem liberi, o parte din convertiți revin de la viața creștină la viața de păcat. Ori pentru că n-au avut parte de o convertire sinceră, ori pentru că n-au început cum trebuie, ori n-au făcut o spovedanie completă, reală, totală, n-au avut o legătură strânsă cu duhovnicul, ori pentru că n-au știut să depășească ispitele care apar – nu numai la nivel trupesc, gen băutură, țigări, sex –, ci la nivelul gândurilor: uite ce viață duce părintele, uite ce compromisuri face episcopul, uite cât de mare e păcatul în care trăiesc atâția slujitori ai altarului, sau cât de mare e păcatul în care trăiesc atât de mulți creștini. Vedem, de exemplu, ce au ajuns să fie Paștele, Crăciunul, pentru creștini: un prilej de bairam, din păcate. Vedem la televizor cum stau prin discoteci și petrec toată noaptea. Nu s-au gândit să se spovedească și să se împărtășească. Sau, dacă s-au dus, s-au dus și s-au spovedit dintr-un reflex care le adoarme conștiința.
A ajuns spovedania să fie somnifer pentru conștiințe, în loc să fie cea care le trezește conștiințele. Să vezi când e coadă la spovedanie, câteva zeci de persoane, cum spovedania durează două minute, un minut, eventual, și nu apucă omul să spună nici a zecea parte din păcatele care ar fi trebuit spovedite. Iar păcatele care nu sunt spovedite cresc. „Îndoite le veți avea”, zice părintele la spovedanie. Și nu e o amenințare, ci o atenționare, un SOS.

Imaginea mea, referitoare la acest aspect, e că avem o biserică de surdo-muți: adică noi mergem la biserică, dar nu auzim ce ne spune părintele, părintele nu prea mai are vreme să ne facă să auzim… Sau nu prea reușește să ne comunice ceea ce vrea.

Este o vină a noastră că suntem muți, și o vină a noastră că suntem surzi, dar și a părintelui că nu reușește să învețe limbajul surdo-mut și să comunice cu noi.

Cum se face reinserția în acest Trup al lui Hristos al celor care au alunecat din așezarea lor în Hristos și vor să revină la starea inițială?

Ei nu au ieșit din Trupul lui Hristos. Chiar dacă păcătuiesc, rămân fii ai Bisericii. E adevărat, există și excepții, oameni care după o convertire la Ortodoxie au parte de o anticonvertire spre erezie sau alte religii. Vorbind despre acei creștini care cad, din păcate, în păcate, astfel de exemple negative sunt arătate cu degetul de comunitate. Comunitatea are prilejul de a arăta exemplele negative și de a se raporta la persoanele respective exclusiv ca la persoane negative, fără să se gândească în primul rând la recuperarea lor. Când fratele tău a furat ceva și afli că e la pușcărie, nu te gândești: „Ce bine că statul l-a prins și că e judecat” și că e în situația respectivă, ci te gândești să-l ajuți ca, după ce va ieși, să aibă parte de o viață cât mai firească, mai normală, mai curată; și te gândești să-l ajuți. Or, problema e că noi nu-i privim pe cei care au căzut în păcat ca pe frații noștri, ne bucurăm că au căzut și că nu suntem noi ca ei. Avem ocazia de a ne arăta noi virtutea, sfințenia noastră, care nu strălucește decât dacă ne comparăm cu oameni care trăiesc în păcate foarte mari. Ne dăm seama că, dacă comparăm viețile noastre nu cu ale sfinților din vechime, care erau mari stâlpnici, mari pustnici, mari asceți, ci cu ale părinților duhovnicești din vremea noastră, nu le ajungem nici la degetul mic, și atunci, pentru a ne declara noi, totuși, campioni ai Ortodoxiei, trebuie să ne comparăm cu aceste exemple negative și suntem fericiți că le-am găsit.

Cum să convertești pe cineva?

Mergi „în pădurea de la strungă, unde-s cei cu pușca lungă”, cum cântă cei din Phoenix, îl prinzi pe unul pe care vrei să îl convertești, cu o funie, îi legi mâinile la spate, îi ții cuțitul pe jugulară și-i spui: „Ori îți schimbi viața, ori o să mori acum”.

Nu-l botezi direct? Îl mai întrebi?