View Single Post
  #119  
Vechi 16.07.2009, 01:01:56
nicolletta nicolletta is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 11.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 10
Implicit Danion vasile

Ce este iadul? O sperietoare pentru a-i face pe tineri să se apropie de Hristos?...

Da, de fapt, Dumnezeu, văzând că adevărul nu este destul de eficace pentru a-i călăuzi pe oameni spre mântuire, s-a gândit să-și teleghideze roboțeii de Sfinți Părinți să ne zică povești horror cu iadul, cu draci, cu furci, cu bărci... Și, în cele din urmă, după ce vom muri, ne vom uni cu Acest Dumnezeu, neputincios de a-i duce pe oameni în Rai cu adevărul, și vom vedea că vom găsi minciună și pe lumea cealaltă, și, în cele din urmă, viața noastră în rai va fi o viață de minciună, o viață de compromis, suferință și așa vom trăi miliarde și miliarde de ani. Și care a mai fost învierea noastră, de fapt? Nici una. O astfel de abordare este penibilă…
Iadul e o realitate tot așa cum realitate este Raiul. A spus clar Mântuitorul că există Rai și iad și între ele o prăpastie de netrecut. Nu pot cei din iad să ajungă în Rai. Numai pe unii din iad îi scoate Dumnezeu, pentru rugăciunile Bisericii.
Motovilov, de exemplu, ucenicul Sfântului Serafim de Sarov, n-a crezut că există chinurile iadului așa cum sunt descrise în literatura bisericească și a trăit pe propria piele chinurile respective, a simțit viermele cel neadormit care îi tot mânca trupul și nu termina să mănânce trupul respectiv și, pe măsură ce viermele mânca, trupul se refăcea la loc, și tot așa. Motovilov a simțit, așadar, aceste chinuri, și cred că pe lumea cealaltă, la Înviere, păcătoșii or să sufere și cu trupurile, tot așa cum drepții care vor învia în Împărăția Cerurilor se vor bucura și cu trupurile de slava lui Dumnezeu.
Pentru mine iadul înseamnă singurătate. Nici nu-mi trebuie o frică de iad mai mare decât frica de singurătate! Cea mai mare pedeapsă pentru păcatele mele – sau poate cea mai mică – ar fi să fiu singur. Iar eu nu vreau să fiu singur! Vreau să fiu cu Hristos, cu Maica Domnului, cu Sfinții, cu soția mea, cu copiii, cu prietenii, cu cunoscuții, cu toți oamenii. Și cu dușmanii mei. Am un fix: vreau să fiu în rai cu dușmanii mei. Mă rog pentru ei și nădăjduiesc că Hristos va primi dacă nu rugăciunile mele, măcar rugăciunile altora pentru aceștia, pentru că se roagă toată Biserica pentru ei, așa cum se roagă pentru toți ceilalți.

Nu te gândești că va fi un chin pentru ei să fie cu tine și acolo?

Păi nu, că... A, ha-ha, pentru că s-ar putea să facă alergie la mine și în Rai! Nu m-am gândit la asta... Nu, cei care ajung în Rai depășesc orice bariere de genul acesta. Întrebarea îmi place, iese din șabloanele standard ale unor discuții dintre jurnaliști și oameni care vor să dea o mărturie plictisită, bătută în cuie.

Mai există păcat în lumea asta modernă în care trăim?

Nu, nu, păcatul a dispărut. Arătam într-unul din articolele din lucrarea Tinerii și sexualitatea că păcatele pe care le cunoaște ca atare societatea modernă sunt: fanatismul religios, lipsa de grijă față de problemele mediului înconjurător etc. Curvia, beția, homosexualitatea, astea sunt trecute cu vederea, astea ne-au intrat în reflex, și păcătuim cum respirăm. Scria cineva despre un rege cu multe amante, care era într-o stare trupească mai delicată din punct de vedere medical: într-o erecție continuă. Cam așa e societatea noastră contemporană! Tot timpul gata să păcătuiască: păcătuiește, obosește, iar se ridică și păcătuiește mai departe! O vigoare dată de vrăjmaș, de puterile întunericului; e inexplicabil cum se păcătuiește cu atâta...

...voluptate.

...voluptate, exact!

Cum îi putem spune tânărului de astăzi că nu are voie să facă una sau alta...

...iar noi facem asta în fața lui sau cu ușa închisă, sau astfel, încât el oricum află că noi o facem.

...sau din moment ce lui poate nu i se spune nici chiar de către oamenii Bisericii că lucrurile acestea sunt păcate. Ne e destul de cunoscută imaginea tânărului care merge chiar la spovedit, habar nu are că o mulțime din acțiunile sale sunt, cu adevărat, păcate, iar preotul nu prea are vreme să îl lumineze. Iese de la spovedit, revine la spovedit anul următor, iese tot ca acum câțiva ani, și totul e „în regulă”. Un circuit continuu al păcatului prin omisiune, o ecuație rutinieră și absolut confortabilă.. Tânărului i se mai poate spune și altceva decât a fost el obișnuit să audă?

Îi lăsăm așa să meargă pe calea pe care merg, îi încurajăm așa, ca-n Forrest Gump: „Run, Forrest, aleargă spre păcat cât poți, că e de bine, o să-L găsești pe Hristos prin păcatele tale, prin droguri, sex și celelalte... mândrie, răutate, violență, vei găsi Împărăția Cerurilor”. Asta ar trebui să-i spunem noi? Dacă am face așa ceva, el va păcătui cu conștiința împăcată, iar noi vom fi liniștiți că nu l-am tulburat pe săracul tânăr.
Eu cred însă că trebuie să fim mai abrupți și că trebuie să-l iubim pe tânăr întinzându-i o mână, chit că el ne va scuipa, ne va înjura. Mi-a plăcut că mi-a scris un tânăr un e-mail foarte dur, așa: „Vă scriu dumneavoastră, care aveți răspuns la toate problemele tinerilor, faceți pe deșteptul etc...” Era foarte arogant. Și eu i-am răspuns. „Uite care-i treaba – zic –, masa de cititori care mă laudă, ăștia cunosc un Danion fals. Tu ai pus degetul pe rană, sunt așa cum zici tu”. Și după câteva zile îmi scrie: „Vreau să vă iau model...” Adică pe el l-a șocat faptul că n-am căutat să mă apăr, să mă dezvinovățesc... Trebuie să-i lăsăm să ne și scuipe puțin. Noi nu vrem să plătim prețul ăsta al scuipatului, noi vrem să ne laude toți, să ne aplaude: „Vai, ce credincios e! Ce credincios bun, așa, un om deosebit, merge pe calea lui Dumnezeu, uite!...“ Cum se zice despre câte unul că acela calcă a preot, așa să se zică și de noi: „Ăsta calcă a creștin”, și lumea să ne aprecieze pentru chestia asta. Ei, nu! Dacă lumea ne apreciază, e ceva bolnav. Că lumea asta păcătoasă n-are cum să ne aprecieze dacă noi chiar am călca a creștini. Numai să vadă ceilalți iubirea noastră adevărată, iubirea jertfelnică.

Mă tot gândesc la textul acesta, apropo de ce ceea ce discutăm: „Dacă ați fi fost din lume, lumea v-ar fi iubit”. Și la toată acea apologie a suferinței pentru Hristos. De ce, urmându-L pe Hristos, suntem sortiți victimizării, suferinței? Ne vrea Hristos să suferim pe lumea aceasta?

Trebuie să fim realiști și să vedem că sunt unii care sunt obsedați de suferință și parcă caută să fie prigoniți de ceilalți – că ei nu pot să ducă o viață creștină dacă nu sunt prigoniți –, simt o nevoie permanentă în a-și liniști conștiința că sunt prigoniți, deci sunt ai lui Hristos. Sunt unii care transformă frumusețea credinței creștine într-o sumă de nu-uri și de interdicții, de legi pe care numai ei le împlinesc, și așa, fiind efectiv ridicoli, nu fac altceva decât să fie batjocoriți de ceilalți și atunci se consideră eroi ai lui Hristos