@Traditie: eu nu inteleg din citatul postat ca femeia s-ar putea mantui doar prin barbat, ca nu ar avea acces direct la Dumnezeu. pe de alta parte nu pot sa nu remarc in multe din locurile unde textele vorbesc de rolurilediferite ale barbatului si femeii ratiuni ce tin de organizarea sociala sau familiala. Dumnezeu a randuit asa lucrurile, si bine a facut, tinand cont de slabiciunile fiecaruia, ale barbatului si ale femeii. cred ca ordinea indicata nu reflecta o ierarhie valorica. In multe locuri amde fapt sentimentul ca aceste diferentieri au rolu, pe buna dreptate, de a compensa intr-un fel puterea imensa pe care o are de fapt femeia.
Daca ma uit la traditiile de nunta din popor, si incerc sa analizez obiceiul bocitului, cantecul de jale, petrecutul miresei, cam toate elementele ritualului au rolul de a masca puterea pe care o dobandeste femeia prin casatorie, si a i-l pune ca reprezentant direct pe barbat, in fata, pentru a compensa intr-un fel in mod fortat aceasta putere, pentru a o impiedica sa se sminteasca.
Blaga in filozofia lui atinge aceasta idee, pe care apoi o dezvolta Ilie Badescu in Noologia (asta e o lucrare de cultura romaneasca cel putin egala ca valoare cu ... - nu-mi vine in minte o comparatie adecvata! Dar lucrarea este foarte tare). Ideea lui e ca de fapt, baza crestinismului romanesc este cultul femeii. Daca o puteti citi v-o recomand cu caldura, insa va previn ca Heidegger este colocvial pe langa aceasta lucrare. Dar merita efortul!
__________________
Imparatia lui Dumnezeu nu vine cu pandire. - Sf. Teofan Zavoratul
|