Citat:
În prealabil postat de MariaB
din Catahismul Bisericii Catolice, nr. 1030-1032
Cei care mor in harul si prietenia lui Dumnezeu dar imperfect purificati, desi sunt siguri de mantuirea vesnica, sufera dupa moarte o purificare ca sa dobandeasca sfintenia necesara pentru a intra in bucuria cerului.
Biserica (Catolica) numeste Purgator aceasta purificare finala a celor alesi, care este cu totul deosebita de pedeapsa celor osanditi. Biserica a formulat invatatura de credinta despre Purgator mai ales la Conciliile din Florenta si din Trento. Traditia Bisericii, facand referinta la anumite texte din Scriptura, vorbeste despre un foc purificator:
cu privire la anumite greseli usoare, trebuie sa credem ca exista inainte de judecata un foc purificator, dupa cum afirma Cel care este Adevarul, spunand ca daca cineva a hulit impotriva Duhului Sfant nu i se va ierta nici in veacul acesta, nici in veacul veacului (Mt. 12.31). Din acesta afirmatie se deduce ca anumite greseli pot fi iertate in veacul acesta, iar altele in veacul viitor (Sf. Grigore cel Mare, Dialogi, 4.39)
Aceasta invatatura se intemeiaza si pe practica rugaciunii pentru cei morti, despre care vorbeste deja Sfanta Scriptura (2 Macabei 12.45). Inca din primele timpuri, Biserica a cinstit amintirea celor morti si a oferit sufragii pentru ei, indeosebi Jertfa euharistica, pentru ca, purificati, sa poata ajunge la vederea fericitoare a lui Dumnezeu. Biserica recomanda si pomana, indulgentele si faptele de pocainta in favoarea celor raposati:
sa le dam ajutor si sa le facem pomenire; daca fiii lui Iob au fost purificati de jertfa tatalui lor (Iob 1.5), de ce ne indoim ca ofrandele noastre pentru cei morti le aduc mangaiere? (Sf. Ioan Gura de Aur, Homiliae in primam ad Corinthios, 41.5)
|
Doctrina catolica a Purgatoriului isi are evidente radacini in maniheism (Sfantul Augustin combate intr-o maniera usor accesibila intelegerii noastre maniheismul!)! de aceea in doctrina ortodoxa, doctrina despre purgatoriu este considerata erezie si combatuta ca atare!
Eu insa ma voi referi la aceasta doctrina si voi incerca sa gasesc punctele comune cu aspecte liturgice ortodoxe, prin intermediul a ceea ce afirma Sfinti ai Bisericii Apusene A Lui Hristos, pentri ca baza demersului nostru o constituie credinta si lumina Duhului Sfant a acesteia, prin care noi intelegem si traim in viata aceasta,
raportandu-ne la vesnicie, pentru ca suntem Chip si Asemanare Al Unuia Dumnezeului nostru Cel in Treime inchinat si slavit, Tatal, Fiul si Duhul Sfant!
Dar in acelasi timp doctrina purgatorului arata doua aspecte ale adevaratei credinte:
1. Credinta in viata vesnica, in continuitatea vietii dincolo de moarte! In desfiintarea mortii de catre Dumnezeu!
2. Ca suntem, vesnici si in acelasi timp ca existam, in masura in care realizam in viata noastra Chipul Lui Hristos! Adica ca suntem vesnici doar in Duhul Sfant!
3. Doctrina despre purgatoriu reflecta o conceptie oarecum primara (grosolana afirma Meister Eckhart-sa nu ne tulbure cuvantul!), dar in acelasi timp pragmatica si smerita, a oamenilor obisnuiti al caror "concept" despre Dumnezeu, despre Fiinta Sfintei Treimi, afirma (printr-o experiere directa a Lui Dumnezeu, in viata de zi cu zi!), afirma infinitatea dumnezeirii ca izvor al harului, si necontenita nevoie de smerenie a omului , dincolo de pragul marii treceri, ca o nevoie haric ontologica de iubire si sfintenie evident dumnezeiasca.
4. Stim ca Taina Sfantului Maslu, este o Taina a taumaturgiei, a vindecarii, in acelasi timp insa aspectul taumaturgic, poate cuprinde si trupul si sufletul si atunci are loc o insanatosire complecta, fie se vindeca sufletul, impartasindu-se prin harul Sfintei Taine puterea unei morti crestine! Pana la adormire, suportarea in general a bolii sau a altor feluri de chinuri, poate fi privita ca o trecere printr-un purgatoriu, un mod de a ne intoarece mintea si mai desavarsit catre Dumnezeu!
Sensul purgatoriului este de fapt unul metanoic!
5. In acelasi timp Sfanta Biserica Ortodoxa, are rugaciuni, face rugaciuni pentru cei adormiti, aceste rugaciuni au efect chiar si dupa moarte!
6. La Cincizecime Sfanta Biserica face rugaciuni chiar si pentru sinucigasi!