cursurile de religie si morala din Belgia
Nu am citit tot ce s-a scris aici.
Vreau insa sa va impartasesc experienta din Belgia:
Exista un curs de doua ore pe saptamana numit oficial in moid generic 'educatie morala sau morala care decurge din religie', dar practic 'religie sau morala'. Copiii (mai exact parintii, oficial, pana la 18 ani) pot alege in fiecare an una din urmatoarele optiuni:
- religie catolica
- religie protestanta
- religie musulmana
- religie iudaica
- religie ortodoxa
- morala laica (laica insemnand in franceza nereligioasa, care nu tine de nici o confesiune, dar practic inseamna atee, adesea militant atee)
Alegerea poate fi facuta indiferent de apartenenta religioasa a copilului. De ex. un copil botezat ortodox poate sa fie inscris la morala laica, sau la oricare religie. Sau invers.
Mie mi se pareun lucru foarte bun sa se poata alege si morala nereligioasa, pentru cei care pur si simplu nu au nici o religie sau nu vor sa le fie educati copiii religios. Asa cum este un lucru bun, cred, sa poata fi predata si religia in scoli, nu numai la biserica si in familie. Perspectiva este putin alta, ceva mai culturala, deci nu se presupune ca participantii neaparat sunt credinciosi, insa li se prezinta credinta ortodoxa (in cazul nostru) cum este ea, si ei iau cunostinta si pot discuta liber. Nu se fac rugaciuni in timpul orelor, din aceasta cauza, de exemplu.
Mi se pare insa ca ar trebui sa aleaga copiii macar de la 14 ani in sus, daca nu chiar de la 12-13 (cand incep liceul aici).
Practic asa se intampla, totusi, parintii trebuie doar sa semneze.
In fiecare an pot schimba optiunea pana la 2 saptamani de la inceperea anului scolar.
Eu sunt profesoara de 'religie ortodoxa'. Am avut in general copii (mai degraba tineri) ortodocsi sau precalcedonieni (armeni si arameeni) dar si catolici, atei sau chiar musulmani.
Nu cred ca ii indoctrinam, cursul de religie este vazut si ca un curs de informare, si cum avem putini elevi tinem seama de interesele, cunostintele si preferintele lor. Aspectul uman este f important. Vorbim si despre diverse lucruri de viata care ii preocupa pe ei. Deci, evident, si despre sexualitate.. Asta pentru cei care se tem de orele de sexologie. Eu cred ca depinde cum sunt facute. Am avut elevi care nu avusesera parte de aceste ore (pt ca probabil chiulisera sau dormisera la orele alea - am si scoli foarte slabe) si nu stiau, la 20 de ani, cum se ia SIDA... Credeau ca iei sida daca faci dragoste cu multe femei, pur si simplu, chiar daca nici una nu are sida.
Nu mi se pare bine ca ei sa-si formeze bagajul de cunostiinte din acest domeniu de la prieteni de aceeasi varsta si din filmele porno si din internet. Acolo invata ce nu am vrea noi sa invete, mai degraba, in schimb la o ora bine facuta invata si lucruri pe care orice om trebuie sa le stie. Nu cred ca aceste ore le dau mai multe idei sa incerce decat filmele si reclamele atotprezente, sau curiozitatea si teribilismul varstei. Ba chiar ii mai domolesc, cand li se vorbeste de pericole si responsabilitati..
Revenind la religie, eu incerc sa le dau un bagaj de baza, cand nu-l au - multi nu stiu nici cele mai elementare lucruri dar au impresia ca stiu - , daca il au, atunci putemm trece la lucruri mai complicate, si incerc sa ii fac sa gandeasca si sa-si puna intrebari. Si sa le dau instrumentele ca sa ii intereseze si sa caute ei singuri mai departe.
Nu avem o programa foarte bine definita. Ceea ce e greu, dar ne da si mult spatiu de creativitate si libertate.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
|