Cea care L-a născut pe Dumnezeu
Doctrina Bisericii referitoare la Maica Domnului a fost formulată oficial în secolul al V-lea, la Sinodul al III-lea Ecumenic de la Efes ( 431 ) . Combătând pe ereticul Nestorie, care susținea că Fecioara Maria nu putea fi numită "Născătoare de Hristos", pentru că ea ar fi dat naștere doar firii umane a lui Hristos. Sfinții Părinți de la acest sinod, în special Chiril al Alexandriei, au susținut un alt termen pentru Maica Domnului : " Născătoare de Dumnezeu" ( Theotokos ) . În celebrele "Scrisori către Nestorie", Chiril al Alexandriei explică faptul că termenul "theotokos" exprimă cel mai bine învățătura Bisericii, mărturisită de la început, coform căreia Fecioara Maria este Născătoare de Dumnezeu. Acest lucru este posibil întrucât cele două firi ale lui Hristos, cea divină și cea umană, sunt strâns legate în același ipostas, în contradicție cu ceea ce susținea ereticul Nestorie și de aceea, chiar dacă Fecioara Maria a dat naștere firii umane, ea poate fi numită și "Născătoare de Dumnezeu" tocmai datorită acestei uniri ipostatice.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|