Citat:
În prealabil postat de sherlock_holmes
http://www.crestinortodox.ro/dreapta...arinti-facerea
...............
Ce anume spun Sfintii Parinti despre acest lucru ? L-am citat deja pe Sfantul Efrem Sirul, a carui intreaga talcuire la Facere descrie cum toate lucrarile ziditoare ale lui Dumnezeu se savarsesc intr-o clipita, chiar daca toate "Zilele" facerii dureaza douazeci si patru de ore fiecare. Sa vedem acum ce anume spune Sfantul Vasile cel Mare despre lucrarile ziditoare ale lui Dumnezeu in cele Sase Zile. Vorbind despre Ziua a Treia a Facerii, Sfantul Vasile spune:
"La acest cuvant, toate padurile s-au indesit, toti arborii s-au ridicat iute in sus... Toate crangurile s-au acoperit indata de tufani desi, si asa-numitii arbusti ce slujesc la facerea ghirlandelor... care nu erau mai inainte pe pamant, toti intr-o clipita de vreme au aparut."
Tot el spune:
" Sa rasara pamantul. Aceasta mica porunca s-a prefacut indata intr-o puternica lege a naturii si intr-o ratiune maiastra. Porunca aceasta a savar*sit miile si miile de insusiri ale plantelor si ale arborilor mai iute decat un gand de-al nostru."
In Ziua a Cincea iarasi:
"A venit porunca, si indata raurile au inceput sa lucreze:
lacurile au ajuns roditoare, dand nastere la vietuitoare, fiecare dupa felul lor propriu si dupa firea apelor."
La fel, Sfantul Ioan Gura de Aur, in talcuirea sa la Facere, invata:
"Astazi deci [Dumnezeu] vine la ape si ne arata ca, prin cuvantul Lui si prin porunca Lui, apele au dat din ele vietati insufletite. Spune-mi care cuvant ar putea infatisa minunea ?
Care limba va fi indestulatoare pentru a lauda pe Creator ?
A spus numai atat: Sa rasara pamantul, si indata l-a trezit spre nastere. [...] Dupa cum pamantului i-a spus numai atat:
Sa rasara, si pamantul a dat fel de fel de flori, de ierburi si de seminte, si numai cu cuvantul au fost aduse toate la fiinta, tot asa si acum a spus: Sa scoata apele..., si dintr-o data au fost create atatea feluri de taratoare, atat de deosebite pasari, ca nici nu este cu putinta a le insira cu cuvantul."
Pentru Florin si Ionut,
Cred ca parintele Galeriu nu se referea la cartea Facerii cind glumea despre interpretarea Bibliei ...
|
************************************************** ***
O mulțime de credincioși continuă (și, după toate probabilitățile, vor continua) să facă o serie de confuzii grave în materie de interpretare a textului sacru astfel încât vor ajunge în mod apodictic la absurdități dând astfel apă la moară celor care atacă astăzi religia și tradiția iudeo-creștină în special.
Un exemplu e postarea de mai sus. Adică atât de lipsiți de simț critic să ajungem să fim încât să spunem că "o zi a Creației era de 24 de ore"?!?!? Acest număr este strict raportat la revoluția planetei noastre, fapt care ține, așadar, de lumea fizică, nu de cea metafizică.
Este surprinzător că atari pseudo-interpretări ale textului sacru mai pot să supraviețuiască azi când, după mai mult de două mii de ani de travaliu filosofic și teologic, am învățat să facem distincția dintre empiric și transcendental. De aceea ar trebui să fie clar că Geneza nu ne învață astronomie, geologie sau cosmologie fizică sau mai știu eu ce. În acele versete este vorba despre crearea lumii transcendentale, "terra lucida", cum se mai numește, a cosmosului suprasensibil, în nici un caz a lumii materiale, fizice, așa cum o cunoaștem noi. Când textul Genezei ne vorbește despre "Duhul Care Se mișca pe deasupra Apelor" ar trebui să se fi înțeles de multă vreme că nu e vorba despre H2O - Apele sau Adâncul este un arhetip, și anume, acela al indeterminatului sau al informului care nu este absolut, ci derivat și care nu are nici o corespondență în lumea fizică. Un quark, un neutron, proton sau electron sunt elemente deja determinate, deja dispun de o formă exterioară, empirică, materială. Adâncul cel mare nu posedă așa ceva pentru că nu este manifest în sens empiric. La fel și cu Pământul și cu Cerul - nu e vorba despre planeta Terra, a treia de la Soare (Pământ); nici despre atmosfera Terrei (Cer), Biblia nu face meteorologie. Ci este vorba despre Pământul transcendental, ca materie suprasensibilă și deja determinată a Creației. La fel, Cerul este suprasensibil, este Cerul invizibil al inteligibilului imaterial (tot în sens transcendental), dar determinat.
De asemenea, Adam Kadmon nu era doar un individ oarecare, precum unul dintre noi. Acest fapt e pus în evidență de cealaltă formă a numelui în ebraică, și anume, Adamas care e plural și înseamnă "oameni". Adam Kadmon era, așadar, simultan, un individuum și un universal - ține de ceea ce ar putea fi numit singularitate, adică un universal concret, un individual care conținea întreaga specie în sine, simultan. De aceea odată cu el am căzut cu toții.
Mă opresc aici cu interpretarea care poate continua indefinit - eu am dat aici câteva mostre.
În orice caz, aceste lucruri odată clarificate ne vor împiedica să mai face confuziile grosolane pe care le fac literaliștii biblici și, pe urma lor, întreaga paradigmă mai mult sau mai puțin științifică a gândirii anglo-saxone. În acest fel, așa-zisele contradicții sau ilogicități ale textului biblic cad de la sine și se dezvăluie o cu totul altă dimensiune decât stupiditățile de clasa a IV-a cu care încearcă să ne minuneze Dawkins și de care e pus în dificultate un rătăcit precum părintele Coyne.