View Single Post
  #116  
Vechi 25.08.2009, 18:50:44
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Callisto Vezi mesajul
Total de acord, dar sa nu uitam ca se munceste de zor la psihologia evolutiva....
.... (continuare)

Acum să revenim la chestiunea privitoare la diferențiere și exhaustiune în conștiință.

Pentru că Infinitul Actual (cel Absolut; vezi că există și infinit actual determinat - apropo de Cantor care îl definește riguros matematic pentru prima oară după ce îi preia ideea din angelologia lui Toma d'Aquino și din conceptul de infinit în gen din "Etica" lui Spinoza) dă prin ideea de plinire, de exhaustiune, deci de încheiere totală sau, ca să fiu mai clar, de Totalitate absolută, iluzia celor care nu meditează îndeajuns asupra conceptului că un astfel de Infinit ar fi, de fapt, o determinare de tip imanent sau monist, deci o coagulare absolut nediferențiată. Motiv pentru care aici survine celălalt aspect al "șirului spart" (infinitul potențial): completa relativitate, deci neexhaustiune prin suprimarea referinței ireductibilității, a oricărui palier al șirului, adică nominalismul pur al fiecărui moment din tot acest multiplu hemoragic. Singularizarea momentelor șirului este, vedem bine, contradictorie cu ideea monistă de la început: complet singular înseamnă complet diferențiat de orice altceva. Or, monismul din debut respinge tocmai diferențierea, fie că ține de ideea multiplului, fie că de cea a dualismului, pentru a postula o indiferență pură. Aici vedem câtă dreptate avea Hegel când vorbea în Prefața de la „Fenomenologia Spiritului” despre faptul că radicala nediferențiere, adică imediatul sau nemijlocitul pur, fără urmă de multiplu, este diferențiere pură în sine prin tocmai această imediatețe.

Marile probleme sunt, așadar, că:

1. niciodată conștiința nu este o divizare sau o diferențiere nominală, exclusivă, reificată astfel încât momentele diferențierii să fie distincte material unele de altele - postulatul homunculului asta vizualizează: un termen complet și exclusiv despărțit de celălalt ca momente ale cogitației. Ci conștiința este o paradoxală concidență potențial infinită a identității și diferențierii: identitatea vine din aceea că există un termen final, o exhaustiune ce ține de infinitul actual al cogitației, și acest punct de exhaustiune este punctul arhimedic al reflecției noastre; dar acest punct arhimedic ne este dat, ne găsește, nu ni-l dăm noi și nici nu îl găsim noi - asta aduce cu sine diferența "la fel de" absolută față de fiecare moment determinat din conținutul cogitației. Faptul că noi nu suntem în punctul exhaustiunii ne dă parcursul potențial; și faptul că, paradoxal, acest capăt e cel care ne instituie și cu care, în mod straniu, ne identificăm ne face să avem actualitatea mereu determinabilă, deși niciodată determinată până la capăt, a conștiinței noastre.

2. Infinitul Absolut este apodictic și ireductibil - adică el nu înseamnă determinare (aici e de găsit una dintre confuziile grosolane de tip Hume, Russell sau Dawkins care își pun, cu toții, întrebarea stupidă și agramată filosofic: "Cine l-a creat pe Dumnezeu?" (sic!); sau inconștiența cu care același Dawkins ne arată că nu a făcut o minimă reducție fenomenologică spunând: "Cu toții suntem atei în privința unui zeu sau altul. Ateismul ca atare nu face decât să meargă cu un zeu mai departe").

3. Infinitul Absolut presupune identitatea cu propria negație prin chiar "definiția" Lui. O Identitate absolută nu poate fi pusă decât ca unificare și interiorizare a unui Multiplu absolut: în istoria revelațiilor și sistemelor metafizice speculative sau religioase există doar o singură articulare riguroasă a acestei antinomii - cea formulată în 325 la Niceea în conceptul Trinității. Și anume, se spune că Dumnezeu Își conține Propria Alteritate sau Propria Limită prin Sine, fiind chiar El Însuși în mod real diferit de Sine și în mod real identic cu Această Diferență, adică fiind El Însuși Diferența (Tatăl, Fiul și Duhul pot fi, pentru o ușurare a reprezentării, numiți ca Identitatea absolută și reală - Duhul - a Identității originare nemijlocite - Tatăl - cu Diferența ei absolută și nemijlocită - Fiul).

Mă opresc aici. Cred că am mers deja suficient de departe.
Reply With Quote