- Ușa inchisă sau incheierea perioadei harului pentru păcătoși in 22 Oct. 1844
Titlul de mai sus indică spre teoria susținută și invățată in mod dogmatic de către adventiștii de ziua a șaptea pană in toamna lui 1851. In anii care au urmat, au modificat-o treptat, pană ce au abandonat-o in cele din urmă. Astăzi, neagă că ar fi invățat-o vreodată. Dar vom vedea că nu e așa. Toți liderii lor susțineau această teorie nescripturistică in mod cat se poate de clar, pană la data menționată mai sus. Doamna White a avut revelație după revelație in viziunile ei din aceeași perioadă, revelații ce confirmau această teorie. Mai tarziu, au fost nevoiți fie să respingă pretenția ei că era inspirată, fie să nege faptul că ea ar fi invățat vreodată o asemenea teorie. Faptele sunt clare și ele se prezintă după cum urmează:
Toți liderii adventiști de ziua a șaptea din această perioadă timpurie făceau parte din marea mișcare a lui Miller. In 1844 au pus totul in joc pe afirmația că sfarșitul lumii va veni pe 22 Oct. 1844. Sigur că perioada harului inceta in acel moment. Au aplicat acestei date parabola celor zece fecioare din Mat. 25:1-13. Chiar inainte de a spune această parabolă, Isus iși avertizase ucenicii că a doua lui venire va fi pe neașteptate, atunci cand se vor aștepta mai puțin. A spus această parabolă pentru a sublinia ceea ce invățase. Zece fecioare s-au dus in intampinarea mirelui. Pentru că intarzia mai mult decat se așteptau, au adormit toate. Cand el a venit, numai cinci erau gata să meargă cu el la nuntă. Acestea au intrat iar ușa s-a inchis. După aceea, au venit și celelalte cinci și au bătut la ușă., dar era prea tarziu ca să mai fie primite. Sensul parbolei e ușor de ințeles. Cand va veni Hristos, Toți cei ce sunt gata vor fi salvați. Restul vor rămane afară, vor fi pierduți, căci ușa harului s-a inchis.
Toți primii adventiști, in frunte cu Miller, au explicat astfel parabola. Și aveau dreptate. Cand a trecut termenul fixat de ei, au rămas muți de uimire. Au insistat că mesajul lor fusese corect; perioada harului luase sfarșit. Toți sperau că Domnul va veni și-L așteptau din zi in zi. Au incetat să-i mai mustre pe păcătoși, să se mai roage pentru ei și spuneau ,,S-a inchis ușa’’.
Aceasta e originea teoriei ,,ușii inchise’’. Atunci, n-avea nici o legătură cu sanctuarul, nici din cer, nici de pe pămant. Această legătură a fost făcută mai tarziu. N-au avut ,,lumină’’ asupra problemei sanctuarului decat după mai mulți ani de zile după ce au predicat teoria ,,ușii inchise’’. Acest lucru s-a intamplat abia cinci ani mai tarziu (1849) cand adventiștii de ziua a șaptea au inventat teoria ,,ușii deschise’’ din Apoc. 3:7, 8. Insăși doamna White afirmă această poziție. Ea spune: "Revelația asupra 'ușii deschise și inchise' de la paginile 34-37 mi-a fost dată in 1849. Aplicația versetelor din Apoc. 3:7, 8 dată sanctuarului ceresc și a lucrării lui Hristos era complet nouă pentru mine. N-am mai auzit pe nimeni enunțand această teorie. " ("Supliment" la "Experiență și viziuni" p. 2).
Deci ea insăși, impreună cu toți ceilalți, invățase timp de cinci ani de zile teoria ,,ușii deschise’’ fără să facă vreo referință la o ,,ușă deschisă’’. Acum pretind că le-au invățat pe amandouă incă de la inceput. Astfel, liderul Butler, referindu-se la Apoc. 3:7, 8, spune: "Era o ușă deschisă și una inchisă" ("Replici date lui Canright," p. 100). El afirmă că le-au invățat pe amandouă impreună incă de la inceput, din 1844. Afirmația doamnei White citată mai sus dovedește că afirmația lui e falsă.
Iată un lucru semnificativ. După 1844, timp de cam vreo șapte ani, Termenul ,,ușă inchisă’’ apare mereu in toate articolele scrise de toți adventișii de ziua a șaptea din acea perioadă : articole ale doamnei White și ale liderilor White, Holt, Arnold, Bates și alții. E in centrul argumentelor lor. Teoria era atat de proeminentă incat au fost numiți "inchizători de ușă." Așa ii numeau domnul Miller și ceilalți adventiși. Dar după ce a fost abandonată teoria ,,ușii inchise’’, termenul a dispărut treptat pană cand n-a mai apărut deloc in articolele și publicațiile lor. Doar acest lucru dovedește că au abandonat teoria ușii inchise pe care au susținut-o la inceput și pe care a sprijinit-o atat de puternic doamna White.
La inceput, adventiștii de ziua a șaptea au adoptat teoria sanctuarului ca să dovedească faptul că ușa harului s-a inchis in 1844, o teorie pe care o susțineau atunci doamna și toți ceilalți. Iată dovada mea asupra acestui lucru:
Ann Arbor, Mich., 1Dec., 1887
"Liderul D.M. Canright: Am ținut ziua a șaptea aproape un an, cam pană in 1848. In 1846 am explicat ideea sanctuarului intr-un articol dintr-un număr special al ziarului Day Star, Cincinnati, O. Scopul acelui articol era să sprijine teoria că ușa harului s-a inchis, o teorie pe care eu și aproape toți adventiștii care adoptaseră vederile lui William Miller am susținut-o din 1844 pană in 1848. Da, știu că Ellen G. Harmon, acum doamna White susținea teoria ușii la acea dată.
Cu sinceritate, al dumneavoastră,
"O.R.L. Crosier."
Ascultați acum ce spune doamna White:
Topsham, Me., 21Apr., 1847
". . . Domnul mi-a arătat in viziune, in urmă cu mai mult de un an, că fratele Crosier avea adevărata lumină cu privire la curățirea sanctuarului, etc. și că era voia Lui ca fratele C. să scrie viziunea pe care ne-a transmis-o in Day Star (extra), din 7 Feb. 1846. Mă simt mai mult decat autorizată de către Domnul să recomand acel număr special fiecărui sfant."
Acesta este modul in care Ellen White ,,profetea,,: cand vreun lider venea cu o ideie inovatoare, imediat si ea venea cu o ,,viziune,, cu ,,confirmare cereasca,, iar in acest caz la mai mult de un an. Asta se cheama profetie?!!! Care profet avea nevoie de cineva mai destept decat el in afara de Dumnezeu care sa-i dea idei?? Sunt multe astfel de exemple.
("Un cuvant către mica turmă" p. 11, 12) Aveți aici originea și obiectul teoriei sanctuarului.
Toți adventiștii, din toate ramurile, sub conducerea lui Miller, au susținut că ușa harului pentru păcătoși s-a inchis, un anumit timp după ce a trecut termenul din 1844.. Miller a spus: "Ne-am făcut treaba avertizandu-i pe păcătoși și incercand să trezim biserica formală. In providența Sa, Dumnezeu a inchis ușa, putem doar să ne incurajăm unu pe altul să avem răbdare " (Advent Herald, Dec. 11, 1844). Apoi iar in Voice of Truth, din Feb. 19,1845, el spune: "De-atunci n-am mai văzut nici o convertire reală." Miller a dat tonul pe care l-au urmat cu toții. Dar el, impreună cu toți liderii adventiști, a renunțat foarte curand la teorie iar după aceea a luptat impotriva ei.
Liderul G.I. Butler, in Review and Herald, din 3 martie 3, 1885, spune: "Odată cu trecerea timpului, cei mai cinstiți dintre credincioși aveau sentimentul că lucrarea lor pentru lume era terminată. Nu există nici o indoială că mai multe luni de zile de la expirarea termenului, sentimentul general era că lucrarea lor de avertizare a lumii se incheiase. Povara lor a dispărut și credeau că misiunea lor s-a incheiat." Da, chiar asta credeau, că ușa harului s-a inchis! Chiar și Butler e nevoit să recunoască acest lucru.
Liderul White admite și el același lucru. El spune: "In absența luminii referitor la ușa inchisă și ușa deschisă a sanctuarului ceresc, cititorul nu prea poate observa cum aceia care au susținut cu putere experiența celei de-a doua veniri ilustrată in parabola celor zece fecioare (Mat. 25:1-12), n-au reușit să ajungă la concluzia că s-a inchis ușa harului pentru păcătoși" ("Schițe din viață" p. 121). Dar n-au "lumină" asupra sanctuarului și a ,,ușii deschise’’ decat la mai mulți ani după 1844. Acest lucru e echivalent cu o mărturisire că ei credeau că perioada harului pentru păcătoși s-a sfarșit și că au crezut aceasta timp de mai mulți ani.
Doamna White iși adaugă mărturia la cele de mai sus după cum urmează: "După trecerea timpului așteptat in 1844, adventiștii tot credeau că venirea Mantuitorului era foarte aproape; susțineau că . . . lucrarea lui Hristos de mijlocitor pentru om inaintea lui Dumnezeu s-a sfarșit" ("Tragedia veacurilor," ediția din 1884, p. 268). E limpede ca lumina zilei din mărturisirile din scrierile ei că un timp după 1844 adventiștii de ziua a șaptea au crezut că ușa harului s-a inchis.
__________________
Om rational este cel ce ingaduie sa fie indreptat. Iar cel ce nu ingaduie sa fie indreptat e neom caci s-a pogorat pe sine in randul dobitoacelor. (Sf. Antonie cel Mare)
Last edited by Iustin32; 27.08.2009 at 12:18:02.
|