View Single Post
  #130  
Vechi 29.08.2009, 03:44:34
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Callisto Vezi mesajul
Revelatiile Sfintilor Parinti , de pilda, reprezinta (prin excelenta) infinitul actual ? Sau poate fi el "prins" numai pe cale cognitiva/rationla? Te intreb asta pt ca vad ca esti atasat de Hegel si daca mi-a ramas ceva in cap de la el este vestita marca : "Ceea ce este rațional este real și ceea ce este real este rațional."
Răspund foarte rapid aici, rămânând să aduc precizări și la celelalte chestiuni rămase restante, mai târziu. Cer scuze, dar nu accesez în mod regulat forumul.

Revelațiile Sfinților Părinți reprezintă prin excelență Infinitul Actual Absolut. Pe cale rațională așa ceva poate fi gândit numai antinomic, rămânând, așadar, rațiunii naturale să se convertească în rațiune speculativă și să vadă coincidența opușilor și semantica judecăților, nu doar forma lor.

Când Hegel spunea că tot ce e Real e Rațional, nu se referea nici la realitatea empirică, ci la Real, adică la Absolut; și nici la rațiunea determinată, cea care ține de principiile formale și univoce ale identității și non-contradicției, ci la Rațiune ca facultate a conștiinței devenite în-și-pentru-sine, adică devenite Spirit, gândire dialectică ce are o finalitate contemplativă chiar dacă se folosește de spaeculum, adică de negativ. La Hegel contemplația are loc, paradoxal, prin transmutarea gândirii dianoetice, prin aducerea ei la propria limită în așa fel încât fiecare moment al ei să mărturisească Obiectul ultim al contemplației, al nousului. E un paradox precum în cazul celor care își leapădă voia în seama părintelui spiritual, dar nu încetează, în tot acest timp, să rămână traversați de discernământ - sau, mai bine, tocmai de aceea.

Firește, nu există date care să ateste la Hegel o viață mistică propriu-zisă. Dar nici nu avea nevoie de vreme ce întreaga lui filosofie mărturisește despre putința de a atinge Transcendența în mod mediat, prin mijlocirea negativului, și nu doar prin contemplație directă, nemijlocită.

Voi reveni și cu precizări privitoare la infinitul actual determinat - necesare pentru deosebirea lui de Cel Absolut.
Reply With Quote