View Single Post
  #195  
Vechi 04.02.2007, 15:08:37
Laurentiu Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2005
Mesaje: 1.326
Implicit

Sau spunele ceva desprte:
Ce urmărește Dumnezeu
Până la judecata din urmă, mântuirea se poate dobândi oriunde; și pe câmpuri de bătaie; și se poate dobândi și în iad; și se poate pierde oriunde, și în mănăstire, și în ceata Sfinților Apostoli, și s-a pierdut și-n Rai. Tâlharul, răstignit pentru faptele sale, a sărit de pe cruce în Rai și Lucifer ca fulgerul a căzut din Ceruri. Orbul din naștere capătă vederea și a văzut pe Dumnezeu și a vorbit cu El, iar fariseii templului o pierdeau, zicând că-I păcătos și are drac. Cereau semn și umblau să omoare pe Lazăr cel înviat a patra zi din morți. Orbirea răutății, stând de-a pururea împotriva Adevărului, nu are leac, dar are pedeapsă. De aceea înfruntând mânia, a zis că vameșii și păcătoasele vor lua-o înaintea "drepților" în Împărăția Cerurilor, și că se face bucurie în Ceruri, pentru un păcătos ce se întoarce.

Această întoarcere urmărește Dumnezeu să ne-o câștige, însă nu poate dacă nu ne învoim și noi. De aceea ne poartă pe tot felul de căi, și ne cheamă cu tot felul de surle și, dacă trebuie, ne grăiește și cu tunul.

Ceea ce urmărește Dumnezeu în tot chipul este mântuirea sau întoarcerea noastră duhovnicească spre El și Acasă, chiar dacă mai rămânem și în viața aceasta. Oamenii însă, legați în neștiință, scurți la minte și slabi în credință, urmăresc viața pământească și toată mâhnirea lor e pentru trupuri (Înțelepciunea lui Isus Sirah 41, 14).

Cât ține forma aceasta de viață, oamenii vor fi amestecați: cei din Noul Testament, fiii Harului, cu cei din Vechiul Testament, pe care numai frica legii îi mai ține în rânduială și oamenii fără nici un testament, oamenii fărădelegii și ai neorânduielii fără leac, care sunt fiii celui rău.

"Acela care iubește lucrurile bune și frumoase tinde de bună voie spre Harul dumnezeirii, fiind călăuzit de Providență prin rațiunile înțelepciunii. Iar acela ce nu-i îndrăgostit de acestea e tras de la păcat împotriva voii lui, și lucrul acesta îl face judecata cea dreaptă, prin diferite moduri de pedepse. Cel dintâi, adică iubitorul de Dumnezeu, e îndumnezeit prin Providență, cel de-al doilea, adică iubitorul de materie, e oprit de Judecată să ajungă la osândă." (Sf. Maxim Mărturisitorul, Răspunsuri către Talasie, Întrebarea 54, Filocalia, Sibiu, 1948, ed. I, vol. 3, p. 252).

Drept aceea, până ce nu vom ajunge la aceeași părere cu Dumnezeu despre viața noastră pământească, precum și despre cealaltă, de pe celălalt tărâm, nu vom avea liniște în suflet, nici unii cu alții, nici sănătate în trup și nici în orânduirea omenească.

Trebuie să ne plecăm înțelepciunii atotștiutoare a lui Dumnezeu, care, în tot ce face, urmărește înțelepciunea noastră, ori pricepem ori nu pricepem aceasta. Când ne plecăm capul și vrem și noi ce-a vrut Dumnezeu, în clipa aceea căpătăm liniștea sufletului, orice ar fi dat peste zilele noastre. Căci El e Stăpânul vieții și al morții, de El ascultă zidirea și de El se teme iadul, și din porunca Lui ascultă dracii de Satana al lor. "Toți locuitorii pământului sunt nimica înaintea Lui; El face ce vrea cu oastea cerului și cu locuitorii pământului, și nimeni nu poate să stea împotriva mâniei Lui, nici să-i zică: Ce faci?" (Daniil 4, 32).

Când a vrut să mântuiască pe Adam și cu toți drepții, din iad i-a scos și poate să scoată din ghearele morții pe oricine vrea. De aceea au și zis Părinții, mângâind pe oameni: "Că păcătos ca un drac de-ai fi, nu deznădăjdui de puterea lui Dumnezeu", fiindcă oricine, care în primejdie de moarte fiind, de va chema numele Domnului își va mântui sufletul său, căci, în ce-l va afla moartea în aceea va fi în veci. Iată de ce, neștiindu-ne sfârșitul, suntem datori a ne afla mereu în pocăință, ca într-însa să fim socotiți în veci. Amin.

Reply With Quote