Citat:
În prealabil postat de condor
Daca intalnesti persoane care isi zic crestini, dar care neaga invierea mortilor si sustin, dimpotriva, ca sufletele lor vor fi luate la cer de indata ce mor, pe acestia sa nu-i socotesti crestini".Dialogul cu Trifon
|
Aici sfântul Iustin Martirul nu se referă la dispariția sufletului după moarte cum susțin sectele adventiste și iehoviste, ci îi avertizează pe creștini sa nu îi creadă pe cei ce se consideră mântuiți încă de pe lumea aceasta și sunt siguri că vor merge în Rai, înainte de judecată, cum susțin anumite secte neoprotestante actuale. Sfântul Iustin nu se referă la dispariția sufletului după moarte așa cum încearcă să interpreteze ereziile adventiste si iehoviste.
Citat:
În prealabil postat de condor
"Asadar sufletul se impartaseste de viata, de vreme ce Dumnezeu vrea ca el sa traiasca, Apoi cand Dumnezeu nu vrea ca el sa mai traiasca, el nu se va mai impartasi de ea. Fiindca a trai nu este o insusire a lui asa cum este insusirea lui Dumnezeu; ci dupa cum un om nu traieste totdeauna si sufletul lui nu este pentru totdeauna asociat cu trupul, intrucat oridecateori aceasta armonie trebuie intrerupta, sufletul paraseste trupul si omul nu mai exista; da, oridecate ori sufletul trebuie sa-si inceteze existenta, spiritul de viata ii este luat si nu mai exista sufletul, ci merge inapoila locul de unde a fost luat." Dialogul cu Trifon cap.6
|
Vii cu citate scoase mereu din context. Sfântul Iustin scrie: „Dacă moartea ar duce la nesimțire, ea ar fi un avantaj pentru toți cei nedrepți. Dar, întrucât și simțământul le rămâne tuturor celor ce au trăit și pedeapsa veșnică îi așteaptă, nu neglijați de a fi convinși și de a crede că acestea sunt adevărate..., că sufletele, și după moarte, sunt în simțire." Iar în altă parte: „Sufletele celor pioși rămân într-un loc mai bun, iar cele nedrepte și rele într-unul mai rău, așteptând acolo momentul judecății. Sufletele vrednice de Dumnezeu nu vor muri, pe când celelalte vor fi pedepsite după voința lui Dumnezeu". Sfântul Iustin nu acceptă sintagma de „suflet nemuritor", dar nu pentru că ar fi crezut, după cum am văzut din citatele de mai sus, că sufletul ar avea un sfârșit, ci pentru că, potrivit lui, nemuritor ar însemna și nenăscut, învățătură neconformă cu Ortodoxia. (Eshatologia Părinților Apostolici și a apologeților Drd. Laurențiu NISTOR)