Crucile si martirii de la Dervent
Sfantul Apostol Andrei l-a adus pe Hristos scitilor, centrul spiritual fiind Dobrogea (unde se zice ca a stat 12 ani, din care o mare parte i-a petrecut la pestera care-i poarta numele, intre Adamclisi si satul Ioan Corvin). Nu departe de pestera Sf. Apostol Andrei este manastirea Dervent, focarul credintei ortodoxe din Dobrogea, unde Apostolul Andrei a lasat o comunitate crestina puternica:
"Pe la sfârșitul secolului I Sfântul Andrei a predicat Evanghelia în Scythia Minor, în părțile Dobrogei de azi. După un timp, Apostolul și-a continuat călătoria predicând într-o cetate însemnată, Dervent. Apoi a trimis acolo pe câțiva dintre discipolii săi pentru a răspândi creștinismul. După un timp de activitate apostolică, voievodul cetății, fiind păgân, i-a arestat și i-a condamnat la moarte. Arena cetății era lângă cimitir, locul unde se află Sfânta Cruce. Creștinii erau în număr de patru: un apostol și trei fecioare convertite de curând. Aceștia sunt duși în arene ca să fie mâncați de fiarele sălbatice. Mai înainte de a-i băga înăuntru, voievodul îi sfătuiește din nou să se lepede de Hristos, că de se vor lepăda, le va da orice ar cere și-i va scăpa de moarte.
Cei patru mărturisitori, când dădeau răspunsurile negative, erau așezați așa: apostolul pe locul unde e Crucea din paraclis, iar cele trei fecioare la o depărtare de 10 m. Călăul, văzând că nu poate să-i ademenească cu nici un fel de momeli, începe să-i schingiuiască groaznic. Fecioarelor le-a scos unghiile de la mâini și picioare și, cu fierul ars, le-a scos dinții din gură.
Voievodul, înfuriat din cauza apostolului care îndemnase fecioarele să nu i se supună, poruncește gâdelui ca cele trei fecioare să fie făcute bucăți, iar apostolul să fie jupuit de viu și spânzurat pe Cruce, cu capul în jos, până va putrezi. Astfel, îndeplinindu-se porunca, sfinții au fost omorâți, iar sfintele lor trupuri au stat mai multe zile sub pază. Năvălind alte hoarde barbare în această cetate, trupurile sfinților au fost aruncate în Dunăre sau au fost arse, căci, ducându-se creștinii să le ia, nu le-au mai găsit. Iar pe locurile unde fuseseră chinuiți și-și dăduseră duhurile, au găsit patru pietre crescute în formă de cruce: trei ale fecioarelor și una a apostolului. Creștinii le-au sărutat cu lacrimi, iar câțiva bântuiți de duhuri necurate s-au tămăduit".
(...) Se consideră că cei patru ucenici ai Sfântului Apostol Andrei martirizați la Dervent se încadrează mai mult într-o continuitate spirituală cu acesta decât într-una cronologică, iar cea mai probabilă dată a martiriului lor pare a fi în secolul al IV-lea, în timpul ofensivei goților sub presiunea hunilor, căci textul amintit face precizarea: "Năvălind alte hoarde barbare". Este, de asemenea, foarte probabil ca martirii de la Dervent să facă parte din lista celor menționați în "Acta Sanctorum" ca fiind din Scythia Minor, dar cărora nu li se arată locul unde au fost martirizați și nici de către cine.
Timp de aproape zece secole nu mai există nici o informație despre Sfintele Cruci de la Dervent, dar puterea lor tămăduitoare și minunile pe care le revărsau necontenit, au păstrat vie de-a lungul vremii evlavia poporului față de acestea, precum și amintirea martiriului celor patru ucenici ai Sfântului Apostol Andrei. Firul informațiilor despre Sfintele Cruci se reia din secolul al XIV-lea, din timpul stăpânirii otomane asupra Dobrogei. Se povestește chiar că Adem Pașa - pe moșia căruia se aflau Sfintele Cruci - a ridicat în jurul lor mai multe adăposturi pentru bolnavi și că cei care veneau aici spre a se tămădui erau atât creștini, cât și musulmani. Acest fapt nu reprezintă însă o noutate dacă ținem cont că și la Peștera Sfântului Andrei, din cele mai vechi timpuri, hogii musulmani "veneau și întocmeau muscale vindecătoare de boli sufletești și trupești", considerând sfinte deopotrivă peștera, pădurea și izvoarele Sfântului Apostol.
"Unul din șefii raialelor turcești de pe marginea Dunării, anume Ahmed Bey, a cumpărat moșia pe care erau și cele patru Cruci. Aflând de la un supus al său că aceste Cruci sunt un noroc pentru moșia lui, ferind-o de toate intemperiile vremii, pașa a poruncit să fie păzite cu cea mai mare grijă ca nu cumva să fie stricate de slugi când fac lucrul câmpului. Și la acest pașă veneau mulți creștini de-i slujeau numai ca să se atingă de Sfintele Cruci ocrotitoare. Se zice că pe vremea aceea erau ciumă, foamete și pagubă, însă de moșia și gospodăria pașei nimic nu se atingea, fiindcă le ferea darul acestor Sfinte Cruci. Iar turcul nu mai putea de bucurie. Unii spun că s-ar fi făcut creștin, dar pe ascuns, ca să nu fie înlăturat din dregătorie. Și așa s-a perpetuat în familia pașei credința despre aceste Sfinte Cruci până la începutul secolului al XIX-lea, în preajma războiului pentru independența României, când s-a călcat tradiția. În acea vreme, unul din descendenții lui Ahmed Bey, anume Aly, avea un fiu. Acest fiu se duce într-una din zile la câmp, în timpul secerișului, și observă că aceste Sfinte Cruci sunt foarte stimate de argați. El, care era un aderent înfocat al Coranului, lovește cu sabia în Crucea cea mare și-i rupe brațele, iar pe două din cele trei mici le rupe din pământ. Creștinii sclavi, văzând aceasta, se duc peste noapte și le iau pe cele rupte, ascunzându-le. În acea vreme, Aly Ahmed Pașa era însărcinat cu paza frontierei Dobrogei, iar reședința garnizoanei și-o avea în Silistra. Binefacerile pe care le primiseră străbunicii săi de la Sfintele Cruci le primea și el. Când dispunea de timp, venea în grabă de-și inspecta moșia și se închina Sfintelor Cruci. Pe cale zice-se că i-a trăsnit un cal de la trăsură. Pașa se duce la moșie și prevede că s-a întâmplat ceva rău acolo.
Cum ajunge la conac observă că mulțimea câinilor ce-i avea nu se mai gudură pe lângă el cum obișnuiau până atunci. Isprăvnicelul ofta într-una pentru că i se furaseră câteva pungi cu galbeni. În fine, peste toată curtea turcului domnea o jale. Se duce să vadă Crucile. Cum se apropie și le vede stricate, sună din corn ca toți curtenii să se prezinte la el. Întrebă, cercetă, bătu, omorî ca să afle vinovatul. Fiul său, văzând că furia tatălui său e mare, mărturisește că el e autorul faptei.
Pașa, auzind una ca asta tocmai din partea fiului său, i se înmuiară mâinile, căzu cu fața la pământ și plângând zise: "Vai, vai, moșia noastră de acum înainte va rămâne pustie. Noi vom ajunge mai rău ca sclavii. Nu numai noi vom ajunge rău, dar și puternica noastră împărăție ce stăpânește de la răsărit până la apus își va micșora foarte mult hotarele. Dacă Dumnezeu a ajutat neamul nostru să stăpânească în pace și cu belșug acest loc până acum se datorează numai acestor Cruci. De acum înainte însă din cauza ta, fiule, s-a depărtat acest dar de la casa noastră".
Și așa s-a întâmplat. Peste vreo cinci ani, un cutremur puternic a distrus conacul moșiei. Un trăsnet i-a mistuit integral hambarele, apoi, intrând o molimă printre curteni, mai toți au murit, iar restul s-au împrăștiat care pe unde au apucat. Apoi, peste câțiva ani, declarându-se războiul ruso-turc în care au intrat și românii, Dobrogea a ieșit de sub turci, împlinindu-se întocmai prezicerea lui Aly Ahmed Pașa".
P.S. ultimul mare parinte al Dobrogei trecut in randul sfintilor a fost Pr.Elefterie, tamaduitor de trupuri si suflete, care avea asemenea haruri de vindecare incat credinciosii se intindeau pe pamant la intrarea in biserica inaintea slujbei ca sa treaca peste ei cu talpile goale. O cunostinta a invatat de la el arta diagnosticarii si vindecarii cu mainile si a avut ocazia sa-l cunoasca si sa-l atinga pe Pr.Arsenie Boca, despre care mi-a zis ca suferea cu rinichii (unii zic chiar ca a fost otravit, pe langa faptul ca a fost batut si torturat deoarece l-a mustrat si avertizat pe dictator si sotia lui despre sfarsitul care-i astepta). Ar trebui deschis un thread dedicat Pr.Elefterie la rubrica Mari Duhovnici, deocamdata sper sa ma revad cu acea vecina si sa aduc marturii directe de la ea despre Pr.Arsenie Boca, Pr.Elefterie si Pr.Ilarion Argatu (i-a cunoscut f. indeaproape, pt. ca mereu a fost pe la manastiri)
Doamne ajuta!
|