135. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IV)
135. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IV)
Comentariu la capitolul intitulat “Sobornicitatea Bisericii Noul Ierusalim - o dimensiune pnevmatologică”
Mai întâi, Nicodimul Pucios își construiește un suport retoric pentru teza că fiecare biserică locală revelează Biserica întreagă, deci poate activa de sine stătător, de-a dreptul schismatic, fără nici o responsabilitate, fără nici o comuniune, fără nici o tangență chiar, cu celelalte biserici-surori. Este aceeași iluzie pe care o poate oferi și o celulă oarecare aparținând unui organism viu: ea deține informația întreagă care definește organismul, are funcții vitale proprii și o organizare cibernetică proprie, deci s-ar părea că poate să ducă inclusiv o existență independentă, separată de restul ființei-gazdă. Dar acest lucru este imposibil, căci o eventuală sciziune a acesteia de restul celulelor-surori înseamnă moarte.
Același lucru se poate spune și despre o biserică locală care tinde spre separare, spre schisma pe care ea o crede a fi “autocefalie”. A ignora cerința fundamentală formulată de Hristos “... ca toți să fie una...”(Ioan 17,21) este echivalent cu schisma și moartea spirituală.
Nicodimul Pucios jonglează aici cu dibăcie retorică, manipulând abundent însușiri precum “sobornicitate”, “catolicitate”, “autocefalie”, dar ignorând deliberat faptul că orice însușire nu poate fi transferată simplist de la o categorie administrativ-ecleziastică la alta, căci ea există prin însăși dependența de subiectul care o generează. Niciodată o biserică locală nu poate fi autocefală, pentru că ea este doar un singur mădular al bisericii universale, care este întreg trupul lui Hristos. Niciodată o biserică locală nu poate fi sobornicească, decât dacă este în strânsă comuniune cu celelalte biserici locale. A afirma că Biserica Noul Ierusalim e caracterizată prin “sobornicitate” (așa cum afirmă părintele Nicodim chiar în titlul acestui capitol) este un nonsens, îndată ce Biserica Noul Ierusalim este o biserică schismatică, având tăiate toate legăturile cu celelalte biserici ortodoxe locale.
Părintele Nicodim sugerează apoi că biserica primară avea unitatea Duhului Sfânt, în timp ce bisericile universale actuale (cea Ortodoxă și cea Catolică) au pierdut acesată unitate, odată cu marea schismă din anul 1054. El ascunde însă faptul că și Biserica Noul Ierusalim a fost în unitate relativă cu Biserica Ortodoxă Română între anii 1955-1993, perioadă în care credincioșii crescuți și educați de “mama Gigi” (Virginia Tudorache-Stoica) erau nedespărțiți de biserica lor din sat, care aparținea de Biserica Ortodoxă Română. Iar în 1993, odată cu lepădarea de pucioși a arhiereului Irineu, a avut loc și marea schismă a pucioșilor, căci de atunci încoace ei s-au despărțit de Biserica Ortodoxă Română, mergând singuri pe o cale pe care și-au ales-o. Alegând de bună voie schisma, și Biserica Noul Ierusalim pierde unitatea Duhului Sfânt, dacă admitem că o astfel de pierdere a avut loc la marea schismă din 1054.
De altfel, Nicodimul Pucios mai ascunde ceva esențial. Biserica Noul Ierusalim nu este nici măcar biserică locală, în înțelesul firesc al acestei formulări, atâta vreme cât episcopul ei a părăsit-o, lăsând-o ca pe o corabie fără cârmaci. Fără episcop ocrotitor și cârmuitor, ea nu mai poate fi numită nici măcar biserică.
În continuare, Nicodimul Pucios reproduce un anumit verset din Sfânta Scriptură: “ Aceasta să o faceți spre pomenirea Mea” (Luca 22,19) pentru a sugera (simplificând la maximum lucrurile) că biserica este condiționată exclusiv de Euharistie, iar Euharistia validează orice comunitate adunată pentru “frângerea pâinii și rugăciuni” ca fiind biserică. Nici o mențiune despre necesitatea locașului de cult, despre sfântul antimis, despre preoția canonică. În felul acesta, apar explicabile acele derapări de la rânduielile canonice, întâmplate în Biserica Noul Ierusalim: slujbe făcute de preoți nehirotoniți, folosind Evanghelii apocrife inventate de ei, fără antimis sau cu antimis nevalabil, liturghii oficiate de femei, sfințiri de paraclise fără episcop și fără Sfântul și Marele Mir și alte asemenea “derogări” și “pogorăminte” făcute din proprie inițiativă.
Nici nu-i de mirare că pe vremuri, la Noul Ierusalim de la Pucioasa au săvârșit Sfânta Liturghie chiar și femei; îndată ce Nicodimul Pucios promovează cu seninătate că, întrucât (cităm de la pag.28) “ Duhul Sfânt lucrează unde, cum și când voiește” atunci (cităm din nou ) “slujirea în biserică devine, așadar un dar al Duhului Sfânt, care purcede de la Dumnezeu Tatăl”. Combinația “ ... lucrează ...cum... voiește” explică de minune aberațiile liturgice ale pucioșilor (și pucioaselor) iar Nicodimul Pucios se grăbește să sugereze cu un citat biblic “cum voiește Duhul Pucios”:
“... Chiar și peste robi și peste roabe voi vărsa Duhul Meu” (Ioil 3:1,2)
Da, este adevărat că Duhul Lui Dumnezeu lucrează și peste oameni simpli, și peste femei, dar sunt multe lucrările aceluiași Duh. Nu înseamnă neapărat că Ioil se referea în versetele 1-2 din cap.3 la darurile preoției ci la alte daruri, potrivite mirenilor și femeilor.
Părintele Nicodim, știind bine că la Biserica Noul Ierusalim nimeni nu are succesiune harică la preoție, caută să diminueze importanța succesiunii apostolice în favoarea unui concept relativist (cităm) “adunarea sistematică a întregii Biserici într-un loc de judecată; așadar, în strânsă legătură cu comuniunea euharistică”. Raționamentul speculativ al Nicodimul Pucios se sprijină așadar pe un sofism în care Biserica se confundă cu un același loc, în care se consumă sistematic Cina Euharistică: “locul în care se împarte viață veșnică din împărăția lui Hristos”. Să observăm că dispare caracterul personal al bisericii, acesta fiind înlocuit cu unul circumstanțial “de loc”. De aici se ajunge rapid la translația: un singur loc – o singură biserică, ceea ce trebuia demonstrat. Restul bisericilor sunt automat descalificate și deci invalide în peisajul eshatologic:
“ Este vorba, așadar, de o singură Biserică primită la Cină, în sala pregătită de nuntă” (citat de la pag. 29)
Cine este această Biserică? Ați ghicit: ea nu poate fi alta decât Biserica Noul Ierusalim. Nicodimul Pucios concluzionează tranșant: structura piramidală reprezentată de administrația Bisericii (Biserica Ortodoxă Română) este ilegală. Duhul Sfânt nu mai lucrează ca până acum, prin Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, ci prin slugile și slujnicele care vor prooroci. Nici prin capul văzut al Bisericii (patriarhul) nu mai lucrează Duhul (cităm de la pag.29):
“ Așadar, Duhul Sfânt lucrează în zilele din urmă nu prin capul văzut al Bisericii, nici prin structurile ei administrativ-sinodale, ci prin cei mai umiliți, dar mai curați slujitori ai Săi, dintre care unii – pentru a sublinia că nici măcar nu fac parte din cler, vor fi de parte femeiască”.
Mai simplu, pentru cei care tot n-au înțeles: până acum câtva timp, Duhul Sfânt lucra prin Sinod și prin ceilalți clerici ai bisericii. Acum, “în zilele din urmă” (adică din 1955 încoace), El lucrează prin oameni simpli, neșcoliți, necizelați, nehirotoniți și (mai ales) lucrează prin femei. Aluzia e clară la “proorocii” Virginia Tudorache-Stoica, lelica Maria Tudorache, Mihaela Tărcuță și Nicolae Nedelcu. Nicodimul Pucios mărturisește în încheiere acest lucru:
“ Suntem contemporani cu aceste evenimente excepționale” (citat de la pag.29)
Anul 1955 (an considerat “de debut” pentru activitatea “proorocească” a Verginicăi) este prezentat ca fiind un moment de cotitură în istoria creștinismului:
“ În ziua de Paști a anului 1955, Duhul Sfânt a destupat izvoarele duhovnicești ale cerului, lăsând Cuvântul lui Dumnezeu să se reverse din belșug pentru spălarea ochilor și urechilor celor care urmau să se strângă în duh de Biserică și să se nască din nou” (citat de la pag.29)
Știm că la Cincizecime a avut loc o astfel de “destupare” a izvoarelor cerului, dar n-am auzit până acum de o “astupare” ulterioară, pentru a fi neapărat nevoie de o nouă “destupare” în anul de grație 1955. Toate aceste afirmații sunt simple fantezii de-ale pucioșilor, pe care părintele Nicodim le preia și le promovează în cartea sa, fără nici un discernământ. Dacă ar fi fost un bun cunoscător al Scripturii, el ar fi știut că Domnul a promis că va fi cu Biserica Sa până la sfârșitul veacurilor, iar pe creștini nu-i va lăsa orfani. Deci, nicicând n-a lipsit lucrarea Duhului Sfânt din Biserică. “Astuparea” Duhului și apoi “destuparea” Lui (pretinsă de către pucioși a fi avut loc în anul 1955) sunt pure aberații speculative, menite să dea credibilitate mitului fabricat pentru “Sfânta Verginica Delapucioasa”.
|