View Single Post
  #1122  
Vechi 21.09.2009, 15:22:12
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 137. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(VI)

137. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(VI)
Comentariu la capitolul intitulat “Cetatea Sfântă Noul Ierusalim – Radiografia unei opțiuni demiurgice”


Nicodimul Pucios se străduiește din capul locului să demonstreze, generalizând probabil unele experiențe personale, că spațiul eclezial al oricărei biserici ortodoxe și-a pierdut (cu timpul) în mod definitiv sfințenia consacrată de la început prin târnosirea acesteia. El pleacă de la o serie de coordonate specifice bisericilor primare, care au evoluat în timp odată cu evoluția însăși a creștinismului. Dispariția ușierilor, amestecarea bărbaților cu femeile în biserică, separarea preoților de credincioși în anumite momente liturgice, apariția catapetesmei și a perdelei ca instrumente văzute ale acestei separări, transformarea penitenței dintr-o țintă destinată oprobiului public într-o adâncă introspecție personală, sunt tot atâtea prilejuri de nemulțumire manifestă pentru Nicodimul Pucios. Sfințenia proprie a locașului de cult, conferită de către episcop prin slujba târnosirii, este pusă la îndoială de către Nicodimul Pucios printr-o simplă substituire de planuri, pe care el o evidențiază cu dibăcia unui prestidigitator: diluarea gradului de sfințenie a unora dintre enoriași, prin abandonarea observării unor obiceiuri, devine sine qua non o cauză a pierderii sfințeniei întregului locaș de cult și întregii comunități creștine. Or, este momentul să-i amintim preacuviosului Nicodim că altarul care sfințește darul este mai mare decât darul adus la altar (v. Matei 23,19) Biserica întreagă, care sfințește pe credincioși, nu poate fi desacrată de pătrunderea unuia, sau altuia, sau a mii și mii de păcătoși între zidurile sale. Comunitatea creștină, care se numește și ea biserică întreagă, nu poate fi compromisă sau dezonorată de comportamentul necreștinesc al unuia sau mai mulți dintre cei care se consideră membri ai săi. Ce este al lui Dumnezeu rămâne pe veci al lui Dumnezeu și nu I se poate lua printr-un simplu capriciu sau prin voia liberă a vrăjmașilor Lui.
Titlul paragrafului al doilea (“Păcătoșii cuceresc biserica sfinților”) este tendențios ales, pentru a sugera o înfrângere epocală a Bisericii sfinte a lui Hristos de cohorte de păcătoși care pătrund în ea încălțați și cu ciubotele murdare, o cuceresc și o subjugă, maculându-i definitiv sfințenia. Consecutiv, apariția providențială a unui popor de sfinți (pucioșii, desigur!) este considerată ca singura salvatoare pentru Biserică. Dar nu pentru Biserica tradițională, care rămâne mai departe abandonată, ci pentru conceptul de “biserică”, de acum confiscat de pucioși care se consideră “singura biserică adevărată”. Ei pretind în chip fals că Biserica renaște din propria ei cenușă pe “muntele cel sfânt” denumit Glodeni-Vale de lângă orașul Pucioasa, precum mitologica pasăre Phoenix, dar continuă să ponegrească adevărata Biserică, considerând-o moartă în păcatele sale.
Reluând teza (între timp, răsuflată) unei cotituri istorice a creștinătății, care ar fi avut loc în anul 7500 de la facerea lumii (1992 , era creștină) Nicodimul Pucios proclamă anul 1992 ca “anul schimbărilor de fond din biserică” (citat de la pag. 45). Mai precis, el zice că “atunci a avut loc în viața creștinilor ortodocși o schimbare esențială” (citat de la pag. 46). El asociază această schimbare cu ctitorirea Bisericii Noul Ierusalim, căreia liderii pucioși i-au zis (dar abia în anul 1995) Cetatea Sfântă Noul Ierusalim. De ce n-au numit-o așa de la bun început? În 1992 era mai puțin sfântă? Sau, era mai puțin cetate? Sau atotștiutorii prooroci pucioși nu știau pur și simplu că e cetate sfântă, dar au aflat pe parcurs? Greu de răspuns la aceste întrebări firești; și de aceea, asupra acestei stufoase dileme chiar și Nicodimul Pucios tace ca peștele. Nu înainte însă de a-i conferi Bisericii Noul Ierusalim o aureolă nemeritată, denumind-o Biserica neprihăniților și neadormiților. Între timp a devenit notorie zâzania prin care neprihăniții pucioși aproape că și-au scos ochii unii altora, făcându-i pe cei mai slabi de înger dintre ei să-și ia câmpii.
Nicodimul Pucios trece apoi în revistă criteriile care definesc sfințenia. Credeți că e vorba de dragoste, de milă creștină, de jertfelnicie altruistă? Aș! Legile sfințeniei la pucioși sunt puține, dar fixe, și se reduc (după părerea autorizată a preacuviosului Nicodim) la următoarele formulări, recondiționate după cerințele originale care alcătuiesc miezul Hrisovului lansat în anul 1991 odată cu ridicarea bisericii de la Pucioasa:
1. curățenia trupească a simțurilor. În traducere liberă, pentru cei neavizați, asta înseamnă inclusiv abolirea căsătoriei ca Taină a Bisericii , dar Nicodimul Pucios, prin limbajul lui diplomatic, preferă a păstra aparența unei consecvențe a sfințeniei, și nicidecum a unei “lovituri de stat” în Biserică.
2. abținerea de la mâncarea de carne, de la băuturi alcoolice și de la droguri. Observăm și aici că această restricție este copiată trunchiat după “Hrisov”, omițându-se intenționat dezlegarea la pește și la vinul din struguri, care acolo erau menționate în mod explicit; dar Nicodimul Pucios se face că nici usturoi n-a mâncat, nici gura nu-i miroase.
3. respectarea tradiției creștinești referitoare la îmbrăcăminte. Și aici trebuie menționat că propensiunea pucioșilor pentru hainele albe nu este nicidecum o tradiție creștinească. Chiar dacă albul și negrul erau folosite în mod preferențial de către strămoșii noștri, nici iile înflorate, nici clopul colorat și împăunat n-au lipsit din vestimentația lor. Creștinii se îmbrăcau simplu, dar curat, cu ce aveau la îndemână și cu ce își permiteau. Însăși Verginica, fiind copilă săracă, se îmbrăca mereu cu aceeași rochiță de stambă înflorată, pe care o purta când pe față, când pe dos; iar la maturitate se înbrăca cu „haine de oraș”; nici vorbă la ea de haine albe sau de alte mofturi din acestea.
4. respectarea legilor canonice ortodoxe strămoșești. Nicodimul Pucios o ia din nou pe limbajul „diplomatic”, ocazie cu care omite un amănunt. El ascunde ceea ce în Hrisov se explicirează foarte clar: „...în stilul românesc și ortodox străvechi”. Așadar, stilul era un amănunt esențial, și nu canoanele, denumite în mod generic de Nicodimul Pucios drept „legi”. Din nou, preacuviosul ascunde diferențele grave de doctrină dintre Biserica Noul Ierusalim și BOR, pentru a estompa caracterul „revoluționar” al „întoarcerii la izvoare” pe care o propovăduiesc pucioșii pentru Biserica strămoșească.
5. grija pentru primirea adecvată a Sfintelor Taine. Și aici, preacuviosul omite deliberat că, „din prea multă grijă”, mulți dintre creștinii pucioși nu s-au mai împărtășit cu anii, fiind rupți de Biserică și lipsiți de asistența religioasă canonică.
Așadar, „sfințenia” la pucioși constă în observarea riguroasă a unor restricții („ Nu lua, nu gusta, nu te atinge!” – obicei blamat cu severitate și de Pavel în epistola sa către Coloseni, 2:21) mai degrabă trupești și ceremoniale, decât în cultivarea unor valențe spirituale umaniste, care să-i ridice mai presus de trăirea egoistă, meschină a semenilor lor. „Milă voiesc, iar nu jertfă!” a cerut Hristos (v. Matei 9,13) dar pucioșii proclamă astăzi preceptul exact contrar: „Jertfă voiesc să-I aduc Domnului, iar nu milă păguboasă semenilor!