View Single Post
  #1123  
Vechi 21.09.2009, 18:39:38
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 138. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(VII)

138. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(VII)
Comentariu la capitolul intitulat “Biserica Noul Ierusalim - o biserică a sfinților”


În încercarea de a demonstra (aparent, matematic) faptul că numai Biserica Noul Ierusalim este o Biserică a sfinților (și, implicit, că restul bisericilor sunt ale păcătoșilor) Nicodimul Pucios se lansează într-o filozofie interogativ-inductivă, menită sa-l dirijeze pe cititor spre concluzii prefabricate:
1. Dumnezeu n-a fost niciodată înțeles de om, de aceea omul a luat-o razna implacabil, chiar dacă nu s-a dezlipit de biserică: "...cu mici excepții, omul nu L-a înțeles niciodată, și pentru că nu L-a înțeles, mereu I-a stat împotrivă" (citat de la pag.50)
2. Cu toate acestea, “Biserica are Duhul lui Dumnezeu, căci biserica este a sfinților” (citat de la pag.52)
3. Dar dacă Biserica nu mai are Duhul lui Dumnezeu, "trebuie cercetat ce anume a alungat Duhul" (citat de la pag.53). Să consemnăm aici o primă contradicție majoră pe care Nicodimul Pucios o face, în raport cu Sfânta Scriptură. Acolo găsim că Hristos este nedespărțit de Biserica Sa, prin Duhul pe care L-a pogorât la Cincizecime pentru veșnicie:
" ...și iată Eu cu voi sunt în toate zilele..."(Matei 28,20)
Probabil că Nicodimul Pucios a descoperit câteva zile în care Hristos a uitat să semneze condica de prezență și a lipsit de la întâlnirea cotidiană cu Biserica Sa, și de aceea el L-a sancționat imediat, cu constatarea acidă că Duhul Sfânt a lipsit de la slujba Lui din Biserică, și chiar a uitat să se mai întoarcă, fiindcă după opinia pucioșilor, biserica din lume nu mai are Duhul Sfânt:
"...trebuie cercetat ce anume a alungat Duhul..." (citat de la pag.53)
4.Extra Ecclesia există însă un popor curat, poporul pucios, care "trăiește, deja, pentru și în împărăția lui Dumnezeu" (citat de la pag.53) Oare știe Nicodimul pucios că Extra Ecclesia nulla salus?
Nicodimul Pucios nu sesizează ridicolul (împletit strâns cu erezia) propriei sale aserțiuni. Afirmația este ridicolă, îndată ce singurele criterii care-i definesc pe creștinii care "trăiesc, deja, în împărăția lui Dumnezeu" sunt acestea pe care le descrie Nicodimul Pucios la pag.53:
- ei nici nu se însoară, nici nu se mărită (deci trăiesc ca îngerii din ceruri);
- ei “fug de lume”, devenind astfel niște maratoniști în perpetuitate;
- ei mănâncă numai vegetale, se îmbracă numai cu haine din fibre naturale, și au mereu o conduită îngrijită.
Afirmația Nicodimului Pucios este și eretică, deoarece dacă acest popor "traăiește, deja, în împărăția lui Dumnezeu", pucioșii nu mai au nevoie de Hristos, nici de a doua Sa venire prin care să le aducă Hristos Împărăția lui Dumnezeu. Adică, pucioșii au dobândit această împărăție singuri, prin strădaniile lor tenace și strict personale (așa cum pretind toți sectarii, de altfel, căci numai ei sunt absolut siguri că "sunt mântuiți")
Cu toate acestea, pucioșii pretind că așteaptă și ei a doua venire a lui Hristos - atunci când nu pretind altceva, căci ei mereu se contrazic în afirmațiile lor ( și de multe ori pot fi auziți că "Hristos a venit deja la ei, în persoana Cuvântului care coboară mereu din cer la Pucioasa")
Oare de ce-L mai așteaptă, atunci, dacă deja a venit? Numai ei știu. Venirea Lui la ei oricum nu se mai justifică, îndată ce ei "trăiesc, deja, în împărăția lui Dumnezeu" (citat de la pag.53).

În paragraful "Somnul rațiunii naște păcatul" (pag.53) Nicodimul Pucios face o interesantă comparație între pucioși și mormoni, observând că încă din anul 1834 mormonii au intuit că sfințenia " este o cerință imperioasă, care lipsea în bisericile creștine ale vremii, numite de ei apostate". Nicodimul Pucios apreciază însă că titlul pe care și l-au luat mormonii ("sfinți ai ultimelor zile") este nemeritat (cităm) "datorită invataturilor lor ratacite". Îi reamintim Nicodimului Pucios că niciunul dintre cele trei criterii care definesc sfințenia poporului pucios, ca "trăitor în împărăția lui Dumnezeu" nu amintește - măcar în treacăt - de vreo condiție legată de canonicitatea învățăturii pe care o practică. În prezent mormonii au uitat de poligamia pe care o practicau strămoșii lor, sunt destul de rezervați față de ispitele "lumii", duc o viață cumpătată și au mereu o ținută vestimentară îngrijită. Ar putea cu oarecare îngăduință să fie considerați ca împlinitori ai celor trei criterii formulate de Nicodimul Pucios, deci atributul autointitulat de "sfinți ai ultimelor zile" să nu fie chiar inacceptabil. Dar asta ar însemna să intre la concurență directă și exclusivă cu pucioșii, ceea ce pentru preacuviosul Nicodim n-ar fi chiar de dorit. Cine știe cine câștigă cursa până la urmă? La urma urmei, la capitolul "învățături rătăcite" concurența dintre pucioși și mormoni ar fi destul de acerbă, căci fiecare dintre aceste două secte ține cu mare îndârjire la ereziile ei.
Perorând despre sfințenie și despre păcat, Nicodimul Pucios ajunge repede la concluzia că toți teologii creștini consideră azi că păcatul este inevitabil - concluzie care este un fals calificat. Există, dimpotrivă, numeroși teologi care exemplifică sfințenia - în limitele firești ale ființei umane - chiar prin propria lor viață, iar sfinții nu sunt deloc rupți de contemporaneitate. Este suficient să-l amintim doar pe Sfântul Ioan Iacob Românul de la Hozeva, trăitor al sfârșitului de secol XX, care ne-a arătat prin viața sa curată că păcatul nu este inevitabil.
Așadar, chiar dacă ar exista pe undeva (așa cum pretinde Nicodimul Pucios) niște "apologeți ai trăirilor împarțite (și cu lumea, și cu Dumnezeu; si altfel spus, atât cu păcatul, cât și cu aspirația continuă, dar ineficientă, spre sfințenie)." (citat de la pag.55), ei nu pot fi reprezentativi pentru Biserica Ortodoxă, îndată ce viața îi contrazice. Sfantul Ioan Iacob Românul n-a cunoscut asa-zisa găselniță nicodimopucioșiană, intitulată "aspirația continuă, dar ineficientă, spre sfințenie", ci a cunoscut sfințenia, cu care s-a îmbrăcat și așa s-a mutat, îmbrăcat cu ea, la cele veșnice.