138. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(VII)
Comentariu la capitolul intitulat “Biserica Noul Ierusalim - o biserică a sfinților”
-- urmare --
Urmează paragraful cu titlul "Biserica, trup al lui Hristos" care, deși scurt, caută a fi foarte persuasiv. El sugerează că există probabilitatea ca Biserica (mlădițele Viei, care este Hristos), primind Trupul și Sângele Domnului cu nevrednicie, să fie tăiată din Viță (adică, despărțită de Hristos) și apoi aruncată în foc. Dar aici intervine scamatoria Nicodimului Pucios, care scoate din "jobenul lui Dumnezeu" o altă biserică. Există la Dumnezeu (cităm din pag.55) "întotdeauna păstrată o Biserică formată din mladițe care au rămas în viță, căci El a făgăduit că va rămâne cu sfinții până la sfârșitul veacurilor (v. Ev. Matei, 28/20)". Aluzia la Biserica Noul Ierusalim de la Pucioasa este mai mult decât străvezie: aceasta ar fi tocmai biserica păstrată de Nicodimul Pucios în "jobenul lui Dumnezeu".
Nicodimul Pucios pledează apoi pentru altă idee: sfințirea "se face prin Cuvântul lui Dumnezeu"(citat de la pag.56). Să remarcăm faptul că sintagma "Cuvântul lui Dumnezeu" a fost confiscată de pucioși din anul 1955 încoace, ei considerând-o un fel de proprietate privată (adică, numai și numai mesajele de la Pucioasa ar reprezenta Cuvântul lui Dumnezeu) deși toti ceilalti creștini, atunci cand folosesc sintagma Cuvântul lui Dumnezeu se raportează cu prioritate la Sfânta Scriptură. Rezultă că sfințenia este idisolubil legată de cunoașterea și recunoașterea exclusivă a mesajelor de la Pucioasa, ca fiind singurele "mântuitoare". Era strict necesar acest lucru și în perioada anterioară anului 1955? Au fost mai putin sfinți Teodora de la Sihla, Filoteea de la Arges, Calinic de la Cernica, Ioan Iacob Hozevitul, pentru că n-au avut ca dreptar Cuvântul lui Dumnezeu de la Pucioasa? Nicodimul Pucios se raportează însă cu dibăcie doar la prezent, lăsând perioada anterioară anului 1955 într-un con de umbră:
" Tot poporul primește Cuvântul lui Dumnezeu și toti sunt chemati la sfintenie: " Deci, de se va curăți cineva pe sine de acestea, va fi vas de cinste, sfințit, de bună trebuință stăpânului, potrivit pentru tot lucrul bun." (II Timotei,2/21)" (citat de la pag.56)
Să observăm că acest citat integrează un temei scripturistic care nu se referă nici la Cuvântul lui Dumnezeu de la Pucioasa, nici la perioada prezentă, deoarece Pavel, în epistola sa către Timotei, nu condiționa câtuși de puțin sfințenia de cunoașterea și aplicarea Cuvântului lui Dumnezeu de la Pucioasa. Altele sunt cerințele care vor fi temelia sfințeniei lui Timotei, formulate la modul concret și particular un pic mai devreme în aceeași epistolă:
- să se întărească în harul care este în Hristos Iisus (v. 2 Tim. 2,1) și în credința în El (v. 2 Tim. 2,13)
- să se silească a se arăta încercat înaintea lui Dumnezeu, cu fața curată, drept învățând cuvântul adevărului (2 Tim. 2,15)
- să fugă de deșartele vorbiri lumesti pentru a nu rătăci de la adevăr (v. 2 Tim. 2,16-18).
La modul general, Pavel formulează aici o singură conditie:
- să se depărteze de la nedreptate oricine cheamă numele Domnului (v. 2 Tim. 2,19), adaugând îndată și răsplata cuvenită acestei conduite:
"...de se va curati cineva pe sine de acestea, va fi vas de cinste, sfințit,..." (2 Tim. 2,21).
Nici vorbă, așadar, despre necesitatea unui "Cuvânt" inventat de oameni îndrăzneți ai secolului XX, ca venind din partea lui Dumnezeu.
Nicodimul Pucios reclamă apoi că formularea uzuală (existentă și în Simbolul de credintă creștin) despre Biserică: " ...una sfântă, sobornicească și apostolească " este deja perimată și demagogică, deoarece:
a) " biserica nu mai este de mult una, ci mai multe" (citat de la pag.57)
b) biserica nu mai este sfântă deoarece "a fost cucerită de tagma păcătoșilor" (citat de la pag.57)
c) biserica nu mai este nici apostolică, deoarece apostolii și proorocii ei au murit de mult și " s-au mutat în lumea nevazută" (citat de la pag.57) iar alții nu le-au mai luat locul.
d) biserica este sobornicească numai ocazional și, oricum, sobornicitatea " a fost furată de la bisericile locale ale lui Hristos și însușită de bisericile instituționalizate, organisme-fantomă..."(citat de la pag.58)
Să analizăm pe rând aceste aserțiuni.
a) Crezul creștin nu vorbește de o biserică “una” ci de o biserică “una sfântă”. Pot fi așadar mai multe, chiar oricâte biserici pot fi, dar una singură este sfântă. Dezarticulând această însușire care ar trebui să fie monolitică (“una sfântă”), Nicodimul Pucios speculează cu dibăcie efectul propriei sale manevre, reclamând că: nemaifiind o singură biserică, nici Crezul creștin nu mai e de actualitate. În consecință, înființarea unei noi biserici (Biserica Noul Ierusalim) devine strict necesară. Ea nu încalcă cu nimic Crezul creștin ci, prin autodeclarata ei “sfințenie”, chiar îl restaurează.
b) Nicodimul Pucios inventează apoi o așa-zisă “cucerire” a bisericii sfinte strămoșești de către păcătoși, cu efectul prezumptiv că biserica își pierde în acest mod sfințenia. Ei bine, el ar fi trebuit să știe că sfințenia bisericii este imuabilă, căci ea este trupul lui Hristos, iar Hristos nu poate fi conceput sau acceptat fără trup. Chiar dacă biserica e plină ochi cu necredincioși aflați în vizită, ea nu-și pierde sfințenia, deși ea nu o mai comunică, ci o păstrează pentru sine. Este cazul tuturor bisericilor care, dintr-un motiv sau altul, devin lipsite de operativitate. Hagia Sofia din Constantinopol, spre exemplu, deși a fost cucerită de necredincioși, păstrează în sine sfințenia întreagă, chiar dacă este pusă în imposibilitate de a o mai comunica oamenilor. Ea este și va fi în veac tot Hagia Sofia. Credincioșii ei fie au fost martirizați, fie au fost risipiți și s-au mutat cu slujirea între zidurile altor biserici, dar au dus mai departe și au păstrat cu sine duhul bisericii care aparent a fost desacrată de către necredincioși. A afirma că biserica a fost în totalitate “cucerită de tagma păcătoșilor” este o afirmație tendențioasă, neserioasă, gratuită și lipsită de orice temei de bun simț.
c) Afirmând că “biserica nu mai este nici apostolică, deoarece apostolii și proorocii ei au murit de mult”, Nicodimul Pucios îi amestecă cu viclenie și pe prooroci în tagma apostolilor, pentru a dovedi apoi că Biserica Noul Ierusalim, care pretinde că este singura biserică pe care o conduce un “duh proorocesc”, este legitimă și net superioară BOR, care nu mai are nici apostoli, nici prooroci. În realitate, apostolicitatea este legată exclusiv de apostoli, nu și de prooroci. Întrebarea care se pune imediat este: cât de apostolească mai este Biserica Noul Ierusalim, dacă și ei îi lipsesc apostolii? Nicodimul Pucios nu răspunde la această întrebare, pe care de altfel se ferește să o și pună. El lasă însă să se înțeleagă că prezența “proorocilor” în Biserica Noul Ierusalim este suficientă ca apostolicitatea ei să nu mai poată fi contestată.
d) Afirmația precuviosului Nicodim că “biserica este sobornicească numai ocazional” este lipsită de orice fundament și orice exemplificare. Nicodimul Pucios pleacă de la premisa că “biserica locală” (în sensul pe care el îl înțelege pentru “biserică locală”) este sobornicească, în timp ce instituția Bisericii (respectiv, BOR), deși – paradoxal – e condusă tocmai de un sobor de creștini consacrați prin har, numit Sfântul Sinod, nu este sobornicească. Atunci care este soborul “bisericii locale”? Care este soborul Bisericii Noul Ierusalim, care se pretinde a fi sobornicească: “proorocii” Mihaela și Nicușor? Poate prin prisma faptului că ei cumulează simultan, adică în chip “sobornicesc”, funcțiile de prooroc/proorociță, păstor/păstoriță, duhovnic/duhovniciță, speaker(orator și purtător de cuvânt)/speakeriță, preot, episcop, etc., etc.?
|