140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)
140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)
Comentariu la capitolul intitulat “Montanism și Neomontanism”
§1. Neomontanismul de la Pucioasa
Nicodimul Pucios își fixează în continuare ca țintă demolarea articolului “Puncte de vedere – Neomontanismul de la Pucioasa” publicat de părintele profesor Adrian Niculcea în ziarul “Vestitorul” din 15 ianuarie 1993, care la rândul său demolase metodic în acest eseu mitul “sfintei congregații a Noului Ierusalim”.
Obiectivul principal al Nicodimului Pucios și preacuvios este acela de a restaura aici “valorile” pucioșilor, care ieșiseră serios șifonate după pledoaria din respectivul articol al lui Adrian Niculcea. Este vorba în principal de “ puritatea simțurilor, hrana vegetariană și postul creștinesc” (citat de la pag.79 din cartea “Quo vadis, Eccesia?”), temeinic contestate de către preotul Niculcea într-un context mai larg (în care el nu le consideră esențiale pentru mântuire, așa cum le consideră pucioșii, în varianta severă pe care ei o practică). Desigur că puritatea simțurilor poate fi considerată un criteriu esențial, dar nu și în circumstanța în care ea este falsificată, fiind echivalată cu blamarea căsătoriei, așa cum promovează pucioșii în doctrina lor în care căsătoria, din sfântă taină a Bisericii, a devenit păcat. Tot așa și cu postul creștinesc: el este un lucru lăudabil, dar neesențial, căci altminteri nu ar fi lăsat Biserica atâtea dezlegări într-o paletă atât de largă, care vizează în primul rând pe copii, pe bătrâni, pe bolnavi, pe femeile însărcinate sau pe neputincioși. Ilie Tesviteanul sau Maria Egipteanca sau alți sfinți care au trăit în pustie, nu puneau atâta preț pe “postul creștinesc”, hrănindu-se la nevoie și cu ființe vii (lăcuste, spre exemplu) dar asta nu i-a împiedicat să fie sfinți. Hrana exclusiv vegetariană este un lucru impresionant în sine, dar nu prin hrană se mântuiește omul, ci prin milă, dreptate și adevăr.
§2. “Legământul de la Pucioasa” – o colecție de neconcordanțe
Nicodimul Pucios citează apoi cu generozitate un text preluat din articolul părintelui Niculcea, pentru a-l avea ca suport la ulterioarele lui comentarii negative. Cităm și noi respectivul pasaj, preluându-l de la pag.78-79 a cărții preacuviosului Nicodim:
„Textul "legământului" de la Pucioasa ne dă în continuare să înțelegem că dacă România este Noul Ierusalim, cetatea proorocită în Apocalipsă și coborâtă, deja, în istorie, biserica construită la Glodeni, cu arhitectura ei atât de originală, nu este altceva decât "templul" acestei cetăți. Intrarea în incinta acestui edificiu super-sacru, deja nu se mai poate face decât prin adoptarea unei rigori ieșită din comun. "Pentru ca sfântul templu să fie umbrit de strălucirea cerească, continuă textul, și pentru ca Domnul să-Și arate puterea desăvârșirii Sale, eu, arhiereul Irineu, din mila lui Dumnezeu martor al acestei lucrări de mântuire, leg sub blestem pe oricine ar cuteza să calce în acest loc sfânt fără a ține strict rânduiala"; este vorba în continuare de câteva exigențe speciale, între care renunțarea la unirea conjugală a soților, renunțarea la carne și la băuturi alcoolice tari, adoptarea calendarului pe stil vechi, revenirea la vestimentația anticvă ("ținuta portului creștinesc, după rânduiala Sfintei Scripturi" etc.
O primă observație. Identificarea Noului Ierusalim cu România, spre care se vor îndrepta, potrivit d-lui Marian Zidaru, "toți cei care vor dori să scape din focul care va cuprinde întreaga omenire", în jurul căreia "se vor aduna toți oamenii care vor vedea adevărul", dar mai ales "toți cei care vor voi să asculte cuvântul Domnului sau să-l citească (și care pentru aceasta vor fi nevoiți să învețe limba română)" (am citat din „Vestitorul“ din 30.11.1992, pag. 5 col. 2), nu pot să nu ne amintească versetele 41-43 din rugăciunea regelui Solomon, rostită cu ocazia sfințirii templului de la Ierusalim:
"Chiar străinul care nu este din poporul Tău Israel, se roagă Solomon, de va veni pentru numele Tău din pământ îndepărtat [...] și el va veni și se va ruga în templul acesta, să-l asculți (O, Doamne) din cer, din locașul șederii Tale..." (III Regi, 8/41-43). Este evident că entuziaștii neomontaniști interpretează capitolul 21 al Apocalipsei prin prisma relatărilor despre construirea și sfințirea templului lui Solomon din mijlocul vechiului Ierusalim, evenimente descrise în capitolul 8 al cărții a III-a a Regilor.
Lectura fragmentară a Bibliei, dar mai ales înțelegerea ei superficială a jucat însă adepților mișcării "Noului Ierusalim" o farsă rară. Capitolul 21 al Apocalipsei descrie într-adevăr viziunea Sfântului Ioan despre Noul Ierusalim, Cetatea cea cu douăsprezece porți. În versetul 22 Sfântul Ioan evanghelistul adaugă însă un
amănunt tulburător, care a scăpat cu totul atenției vizionarilor de la Pucioasa. În timp ce textul "Noului legământ" semnat de PS Irineu Bistrițeanul vorbește despre biserica de la Pucioasa ca despre "templul" Noului Ierusalim din România, Sfântul Ioan, referindu-se la cetatea "Noul Ierusalim" din viziunea sa, declară scurt: "Și templu n-am văzut în ea, căci Domnul Dumnezeu Atotțiitorul și Mielul este templul ei (al cetății Noul Ierusalim, n.r.)"“.
Comentând acest text, Nicodimul Pucios apreciază că părintele Niculcea se înșeală, atunci când (cităm de la pag. 79) “sesizează ceea ce el crede a fi o gravă neconcordanță de termeni”. De aceea, preacuviosul apelează la un eufemism (cităm de la pag.80): “...s-a încercat desființarea celei mai noi mișcări religioase de înnoire spirituală a Bisericii, apărută chiar în sânul B.O.R.”, pentru a masca adevărul. Dar adevărul gol-goluț este că Noul Ierusalim de la Pucioasa (NIP) nu este o “mișcare” în sânul B.O.R., ci o altă biserică, o biserică eretică și schismatică, Biserica Noul Ierusalim (B.N.I.), apărută și desprinsă din sânul Bisericii Ortodoxe Române (B.O.R.), cu care nu mai are de mult nici o tangență. Am zis “eretică” înainte de a demonstra detaliat acest lucru, pentru simplul fapt că orice schismă este ea însăși o erezie (în timp ce, nu orice erezie duce neapărat la schismă). Deci orice biserică schismatică este automat și eretică, îndată ce disprețuiește porunca lui Hristos: “Ca toți să fie una” (Ioan 17,21).
|