View Single Post
  #1135  
Vechi 30.09.2009, 00:35:33
mariamargareta mariamargareta is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.12.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.366
Implicit 140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)

140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)
Comentariu la capitolul intitulat “Montanism și Neomontanism
-- urmare--

§7. Alte tertipuri teologice: teze și antiteze

Sub titlul “Tertipuri teologice: teza neomontanismului”, Nicodimul Pucios abordează un subiect spinos: este Noul Ierusalim de la Pucioasa (NIP), așa cum pretinde preotul Adrian Niculcea, o sectă “neomontanistă”?
El îl acuză de la bun început pe Adrian Niculcea că încearcă să obțină câștig de cauză prin “omisiuni, exagerări, confuzii intenționate, de locuri, persoane și termeni.”(v. pag.91). Îndată însă, vrând să exemplifice “exagerările”, Nicodimul Pucios se contrazice pe sine atunci când minimalizează acele 2 pricini pe care profesorul Niculcea le evidențiază drept cauze ale condamnării montaniștilor de către Biserică:
– „așteptarea coborârii Ierusalimului ceresc“;
„învățau împotriva căsătoriei“. (v. pag.91).
Peste doar două pagini, Nicodimul Pucios se răzgândește: el consideră acum că neîmplinirea „așteptării coborârii Ierusalimului ceresc“ a creat puternică emoție negativă printre credincioșii antichității:
Așa cum neîmplinirile „noii profeții“ a lui Montanus, privind iminenta revenire a lui Hristos, au adus grave prejudicii Apocalipsei lui Ioan, care a fost acoperită multă vreme de atunci, de un nor de suspiciune, tot așa neîmplinirea coborârii Noului Ierusalim la Pepuza este speculată de Adrian Niculcea pentru a umbri credibilitatea profeției în sine (v. Apocalipsa, 21/2) și împlinirea duhovnicească a ei la Pucioasa.
Cât privește acuza “învățau împotriva căsătoriei”, ea nu este mai puțin gravă, deoarece această inovație lovea în învățăturile Sfintei Scripturi și ale Sfintei Tradiții despre cele 7 Taine al Bisericii.
Nicodimul Pucios consideră că dimpotrivă, aceste pricini sunt “secundare” și de aceea se grăbește să le adauge și pe cele principale (11 la număr) care-i defineau după părerea lui numai pe montaniști, nu și pe pucioși, și pe care Adrian Niculcea pare-se că le-a neglijat. El nu realizează însă că și aceste 11 pricini se aseamănă izbitor cu obiceiurile pucioșilor. Le cităm și noi aici, preluându-le de la pag. 92:

1. Rezistență la persecuții, dusă până la martiraj, coroana vieții umane;
2. Viziuni extatice, anunțând apropierea celei de a doua veniri a lui Hristos;
3. Convingerea că toți creștinii căzuți din har nu vor putea să se mai ridice vreodată;
4. Orice credincios poate deveni „profet“, așa cum a fost Montanus, deoarece Hristos a promis pe Duhul Sfânt Mângâietorul, tuturor credincioșilor. În mod special, Montanus chiar s-a identificat pe sine cu Duhul Sfânt;
5. Toți credincioșii sunt egali, cu drept de a prooroci, bărbați și femei; femeile pot vorbi în Biserică, pot chiar și sluji sau să devină lideri ai Bisericii;
6. Încurajarea unui stil de viață nonconformist, spartan, și evitarea încurcăturilor cu lumea fizică (separarea bisericii, de lume), deși montaniștii nu erau ascetici sau eremiți. (Să observăm însă că, dimpotrivă, alte izvoare istorice pretind că ei observau o disciplină penitențială riguroasă și un ascetism sever!);
7. Renunțarea la preoție. Bătrânii îi învățau pe cei tineri doctrina lor;
8. Practicarea zilnică a abstinenței, postului, mărturisirii păcatelor și părăsirea oricărei preocupări pământești inutile;
9. A doua căsătorie se respingea, iar prima nu era încurajată;
10. Științele și artele, toată educația lumii, orice formă de viață ornamentală (podoabele) sau homosexuală (deviaționismul comportamental) erau respinse;
11. Credința că Noul Ierusalim (v. Apocalipsa, 21/2) va coborî curând pe pământ în micul oraș frigian Pepuza.

Pe toate acestea Nicodimul Pucios le vedea atunci a fi argumente în favoarea pucioșilor, adică “multiple deosebiri față de montaniști” (v. pag.93). N-a trecut mult ca să constate pe pielea lui că “multiplele deosebiri” erau de fapt “multiple asemănări”, și așa se explică și dezertarea preacuviosului oracol Nicodim din “raiul pucios”, un an mai târziu.
Dacă ne oprim puțin doar la punctul 9., vom constata că problema căsătoriei este fals abordată de către Nicodimul Pucios, dar este și un prilej de a-și ilustra abilitatea oratorică pe această pistă falsă. Preacuviosul transferă centrul de greutate al problemei (este sau nu căsătoria o Sfântă Taină a Bisericii?) spre orizonturi colaterale. El preia textul referitor la căsătorie din Hrisov (deoarece aici lucrurile sunt prezentate într-o manieră puternic cosmetizată), pentru a se întreba apoi, candid: “Unde a văzut Adrian Niculcea îndemnul la abolirea căsătoriei?” Într-adevăr, în Hrisov este descris într-o manieră criptată mesajul real privind căsătoria:
“– să păzească și să păstreze curățenia trupească, dimpreună cupuritatea simțurilor;”(v. pag.93)
Există însă în Cuvântul lui Dumnezeu de la Pucioasa nenumărate mesaje absolut rigide, chiar patetice, privind abolirea căsătoriei. Iată câteva exemple:
“Daniele, a fost vremea când am căsătorit, dar vine vremea să nu le mai căsătorim. Nu să le trimitem în mânăstiri, ci să le ținem în casele noastre. E scris în Scriptură.” (8/21 iulie 1973)
“Plâng îngerii și se întristează pentru pruncul care se naște pe pământ în vremile de azi. Nu face Dumnezeu lucruri ca să nu se mai nască pruncul. Dar cine voiește să fie pentru Dumnezeu, să respingă căsătoria. Cununia voastră și nașterea pruncilor voștri să nu fie în poftă și în păcat…” (4 august 1974)
“ Dumnezeu s-a hotărât ca să nu mai fie căsătorie. Acum ce facem noi, stricăm legea? Dar cu ce să împlinim legea dacă nu am cu ce? (1 august 1979)
“ Nu că dacă face nuntă ruda ta, să te duci la nuntă. Nu să te duci la nuntă că e fratele tău. E scris în carte, creștine, să nu stai la masă cu nelegiuirea și cu păcătosul” (3/16 aprilie 1975)
“ … Creștinilor, supravegheați-vă copiii, că Dumnezeu S-a hotărât ca nici un copil să nu se mai zămislească. ” (21 noiembrie/4 decembrie 1975)
…Opresc căsătoria! După anul nou, trimit un număr de fecioare la mănăstire, nu voiesc să mai căsătoresc. Din toate familiile creștine, să fie o fiică la mănăstire și feciori…” (4 decembrie 1975)
“Nu te mai căsători, fecioară, și tu, fecior! Nu te mai îmbrăca frumos, nu, tată, nu mai e vremea.” (30 noiembrie/13 decembrie 1977)
“ Copilașii Mei, Dumnezeu a interzis căsătoria pentru păcat…”(25 iunie 1979)
“ Domnul a oprit căsătoria pentru că numai e timp de întinare și de pofte trupești,…” (1 mai 1982)
“ O, poporule al Domnului, tinerii mei din turma mea! Vă roagă Domnul să nu vă supărați pe El că v-a oprit căsătoria, că v-a oprit acum, când e gata să vă dea răsplata ca să fiți ai Lui, ai cerului și nu ai iadului.” (12/25 iunie 1982) “ Uitați-vă și nu mai doriți fecioarelor căsătorie, că Dumnezeu s-a supărat și nu mai face căsătorii.” (23 februarie 1976)
“ Nu am venit ca să te căsătoresc, că dacă nu veneam Eu ca să te căsătoresc, și așa te căsătoreai tu cu fiicele Sodomei. Dar Domnul Iisus a venit și te-a făcut ucenic și ți-a dat femeie din fiicele lui Israel. Că nu știe femeia ta să te servească, nu-i nimic. Că nu știe să te îngrijească, nu-i nimic. Dar nu așa ca lumea, ci ca ai Mei creștini din vremurile de demult.”(11/24 aprilie 1977)
“ …Dacă ai fi credincios, nu ai mai dori să te căsătorești și nici fii și fiice nu ai mai dori. Pentru că ți-i ia vremea aceasta. Te-ai scrie în Cartea unor fii: feciori și fecioare…”(23 iunie 1977)