Din pilda tanarului bogat reiese ca Iisus ne cheama pe noi, cei multi la mantuire. Pentru cei care vor sa ajunga desavarsiti, exigenta este ceva mai mare: ,,Daca voiesti sa fii desavarsit, du-te, vinde averea ta si da-o saracilor si vei avea comoara in cer; iar dupa aceea, vino si urmeaza-Mi."
Monahismul? Sfantul Lavrentie de Cernigov spunea: ,,Daca ar sti monahul ce ispite il asteapta in manastire, niciunul nu ar mai veni la calugarie, dar daca ar sti mirenii in ce slava se afla monahul inaintea lui Dumnezeu, inca din lumea aceasta, toti ar fugi din lume si ar veni la calugarie. Conditia e sa mori pentru pacate si sa-ti inviezi sufletul pentru Hristos, adica: lepadarea de sine.
,,Maria partea buna si-a ales...''- spune Mantuitorul. Fireste ca intrarea in monahism nu garanteaza nici mantuirea, nici desavarsirea. Depinde cum calatoreste fiecare pe drumul vietii. Sfantul Gheorghe nu a fost monah, ci a fost un general care a stiut sa marturiseasca la momentul potrivit credinta. Sfantul Marcu de la Atena a fost un sfant la a carui rugaciune chiar si muntele a pornit din loc. Pentru un mirean cred ca ar fi mai greu de ajuns la acest nivel al sfinteniei. Toate isi au rostul stabilit de Dumnezeu, si dupa cum madularele trupului nu au toate aceeasi lucrare, nici madularele lui Hristos nu au toate aceeasi lucrare.
Am citit de curand cateva randuri ale unui sfant care ne povatuia sa evitam comparatiile de acest fel. Sa nu ne comparam nici noi intre noi macar.
|