140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)
140. Încă o "taină" a pucioșilor, descifrată: cartea "Quo vadis, ecclesia?"(IX)
Comentariu la capitolul intitulat “Montanism și Neomontanism”
-- urmare--
În schimb, Nicodimul Pucios minte cu nerușinare:
“Căsătoria rămâne o opțiune personală nealterată” (citat, pag.93). În sprijinul acestei afirmații el se folosește de un alt text mincinos, de data aceasta preluat din Cuvântul lui Dumnezeu de la Pucioasa din 5/18 mai 1997. Acest text stufos inventează două căsătorii, pentru a împăca și capra și varza: “căsătoria pentru om” și “căsătoria pentru Dumnezeu” , pentru a le putea apoi substitui una cu alta în voie, așa cum îi cere “demonstrația” pe care și-a propus-o:
“ Dar ce înseamnă căsătoria pentru om? Dar ce înseamnă căsătoria pentru Dumnezeu? Căsătoria pentru om e una, și căsătoria pentru Dumnezeu e alta. Pentru om, căsătoria este naștere de fii ai oamenilor, iar pentru Dumnezeu este naștere de fii ai lui Dumnezeu.” (citatul apare reprodus în carte la pag.94)
Nicodimul Pucios îl acuză apoi pe Adrian Niculcea de “derapaj de la onestitate” pentru citarea trunchiată a unui text din Canonul 12 al Sinodului de la Gangra. Întrucât Adrian Niculcea nu specifică în articolul său sursa de unde a citat acest text, este greu de apreciat dacă omisiunea îi aparține lui, sau este preluată ca atare din sursa folosită. Cert este că Nicodimul Pucios dă o importanță exagerată porțiunii care lipsește (este vorba de segmentul de text “cei ce cu evlavie poartă mătăsuri”) pentru a crea un nor de fum în care să se poată ascunde adevărata problemă: cei ce folosesc în mod ostentativ haină învelitoare cu scopul de a se evidenția (este cazul pucioșilor, care foloseau pe atunci exclusiv haine albe, prin care ei își exteriorizau statutul de “popor ales” sau “popor al lui Dumnezeu” ) îi defăimează indirect pe cei ce folosesc îmbrăcăminte obișnuită, iar canonul 12 de la Gangra spune despre ei “să fie anatema”. Asta ar fi trebuit să-l îngrijoreze pe Nicodimul Pucios: faptul că pucioșii lui sunt chiar sub influența acestui canon care-i anatemizează pentru mândria de a se arăta în public că sunt “aleși” , și nu să-i caute nod în papură lui Adrian Niculcea, pe care-l acuză în mod gratuit de “exagerare grosolană”. Defăimarea celorlalți nu se face neapărat în mod explicit, ci chiar indirect, prin simpla expunere în public a unor haine care transmit un mesaj, adică a unei ținute de elecție.
§8. O “armonie” forțată
Nicodimul Pucios lansează apoi concluzia că Sinodul de la Gangra este “în armonie cu cerințele Hrisovului de la Pucioasa”. În acest scop, el asociază canonul 21 al Sinodului cu câteva precepte ale Hrisovului, dar nu spune nimic despre celelalte, care promovează lucruri diferite (revenirea la vechiul calendar, de pildă). Nicodimul Pucios se oprește la 5 subiecte pe care le consideră “în armonie” cu cele corespondente din Hrisov:
1. Prețuirea fecioriei, împreună cu smerenia
2. Prețuirea înfrânării
3. Prețuirea abținerii de la îndeletniciri lumești
4. Prețuirea simplității și moderației în îmbrăcăminte
5. Condamnarea luxului în îmbrăcăminte.
Nicodimul Pucios sugerează în fals că acest articol (al 21-lea) ar relua toate problemele anterioare, reformulându-le ca atare. În realitate, articolul 21 este un grupaj de recomandări concluzive, formulate în spiritul articolelor anterioare, dar fără a le înlocui pe acestea cu o sinteză. Anatemizarea care însoțește canonul 12, spre exemplu, referitoare la portul hainelor care evidențiază asceza părută rămâne, așadar, valabilă. De asemenea, prețuirea înfrânării nu înseamnă și abolirea căsătoriei, așa cum înțeleg pucioșii astăzi. Abținerea de la îndeletnicirile lumești nu înseamnă a renunța la școli, la facultăți și la servicii remunerate, pentru a te apuca de agricultură (așa cum înțeleg astăzi pucioșii).
În fine, Nicodimul Pucios pretinde că o deosebire esențială între montaniști și pucioși este aceea că montaniștii pretindeau că liderul lor (Montanus) are Duhul Sfânt și se identifică cu el, în timp ce la pucioși Duhul Sfânt este identic cu... Duhul Sfânt. Nimic mai fals! Pucioșii pretind că Duhul Sfânt este neputincios fără “vasul” sau “trâmbița” prin care El lucrează sau suflă. În acest fel, chiar dacă Verginica, Maria sau Mihaela nu erau ele însele Duhul Sfânt, ele îndeplineau rolul instrumental de portavoce pentru Duhul Sfânt de la Pucioasa, fiind o prelungire materială a neputinței spirituale a acestui Duh de a lucra cu forțe proprii.
“Neomontanismul” de la Pucioasa rămâne așadar o sintagmă absolut justificată, oportună și perfect valabilă, iar preotul profesor Adrian Niculcea are meritul de a fi lansat în mod inspirat această sintagmă în circuitul public.
|