View Single Post
  #1273  
Vechi 12.10.2009, 15:25:17
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Am avut de gând mai de mult să intervin în discuția voastră, o fac acum dacă nu deranjez. Peetor, apreciez faptul că te interesează ce zice Scripturași apreciez de asemenea disponibilitatea ta de a și asculta de ea. Chestiunea nemurii sufletului este suficient de greoaie, nu cred că este nevoie să-i mai atârnăm și noi creștinii "zorzoane". E greoaie în primul rând datorită prejudecăților acumulate în atâtea veacuri de interpretare greșită a Scripturii. Însă teoria aceasta filosofică a nemuririi sufletului nu e specifică doar creștinismului. Până și gândirea ebraică - din păcate- a fost impregnată de această erezie a sufletului nemuritor. După întoarcerea din robia babiloniană, evreii au preluat și această pacoste de la popoarele păgâne din jur împreună și cu alte taine ale Babilonului, "taine" preluate la rândul lor și de marile biserici istorice.

Mi se pare bună ideea lui condor de a comenta doar o singura problema, facilităm în acest fel înțelegerea problemei și descongestionăm totodată topicul de repetările inutile și de frazele fără cap și fără coadă (care și pe mine mă obosesc).


Citat:
În prealabil postat de peetor Vezi mesajul
In ceea ce priveste problema originii ideii nemuririi la Platon,asa pot si eu spune ca ideea opusa ii apartine lui Aristotel(daca tin neaparat,desi cei doi nu au nici o treaba cu discutia noastra).
Din nefericire, cei doi au mare treabă cu discuția noastră. Împreună cu Homer, formează triada nefastă care a impregnat gândirea ebraică și creștină cu această filosofie a nemuririi sufletului, "tatăl" lor pe această linie fiind precum se știe arhivrajmașul ("hotărât că nu veți muri" Gen.3,4).

Voi începe analiza gândirii lui Platon plecând de la un citat redat din „The Jewish Encyclopedia” la definiția cuvântului „suflet”. Aceasta, deoarece vom observa ceva asemănări între filosofia lui Platon și gândirea lui Filon, despre care citatul următor vorbește:

În Biblie nu există referințe directe asupra originii sufletului, naturii sale și a relației cu corpul; dar aceste întrebări oferă material pentru speculațiile școlii evreiești din Alexandria, în special în cele ale lui Filon iudeul , care a căutat în interpretarea alegorică a textelor biblice confirmarea sistemului lui psihologic . În cei trei termeni „duh” [ruach], „suflet” [nephesh] și „suflare de viață” [neshamah], Filon vede confirmarea vederii platonice că sufletul uman este tripartit (τριμεής), având o parte rațională, o a doua mai mult spirituală, și o a treia ca locul dorințelor... Filon recunoaște unitatea conștiinței umane; și limitează cunoștința strict la însăși mintea. Ca ființă divină, sufletul aspiră să fie eliberat de îngrădirea lanțului trupului pentru a se reîntoarce în sferele cerești de unde a venit.” The Jewish Encyclopedia, vol. XI, pag. 472-473

Bineînțeles că exegeza textului Scripturii nu se face în felul acesta. Trebuie să înțelegem să căutăm ce ne spun scrierile sfinte nu să căutăm în ele propria gândire, interpretându-le după cum ne convine.

Contribuția lui Filon cea mai importantă este desigur cea din domeniul filosofiei religiei. Filon consideră că adevărurile filosofice sunt inerente textului biblic. După el, interpretarea alegorică slujește de revelator, așa cum o dovedește exegeza lui asupra primelor versete ale Genezei, care se bizuie pe teoria greacă a esențelor și a substanțelor prime.

Filon a utilizat alegoria în încercarea de a fuziona filosofia grecească cu gândirea biblică ebraică. Metoda sa a urmat practicile exegeților evrei și a filosofilor stoici. Desigur, o astfel de fuziune este inadmisibilă. După cum stoicii au căutat în Homer baza pentru învățăturile lor filosofice, tot așa Filon a mers spre Vechiul Testament pentru al interpreta într-un mod alegoric. Multe din lucrurile pe care le-a gândit iudeul Filon pot fi regăsite în structura de gândire a lui Platon, după cum afirmă și citatul de mai sus. Vedem astfel influența pe care filosoful grec a avut-o asupra unei personalități iudaice.

Întrebările legate de nemurirea sufletului diferența dintre trup și suflet au fost foarte larg răspândite în lumea filosofilor greci. În fapt moartea era un subiect discutat foarte mult. În scrierile lui Homer se recunoaște distincția dintre suflet și trup, dar sufletului i se dă cu greu o existență substanțială proprie. Este mai degrabă o umbră, fără energie de viață. Cu timpul filosofii au început să corecteze această imagine a sufletului. Se pot astfel aminti Thales, Anaxagoras, Democritus și alții. Dar toate teoriile acestora erau cu caracter mai degrabă cosmologic, decât psihologic.

Am amintit despre influența filosofiei lui Platon asupra iudeului Filon. Cuvintele următoare aparținând lui Tertulian arată că această influență nu s-a oprit aici:

Eu sunt de acord cu părerea lui Platon când declara că sufletul este nemuritor”.

Spuneam la început de o dublă influență realizată de filosofia grecească; una asupra evreilor, cealaltă asupra creștinilor. Istoria și operele antice ne arată aceasta. Platon considera că sufletul este nemuritor și indestructibil, el există prin sine însuși, iar la moartea omului sufletul se desparte de trup. Platon vedea în gândirea sa un dualism între două lumi, una vizibilă și una invizibilă, sau spirituală. Această idee a prins apoi contur în gnosticism.

Filon, a fost un filosof evreu, care în ciuda învățăturilor clare ale Scripturilor evreiești preferă mai degrabă filosofia greacă. Filon vorbește de multe ori despre trup ca fiind dușman al sufletului și privește trupul, la fel ca Platon, ca o închisoare a sufletului. Găsim asemănări în gândirea acestuia cu ceea a lui Platon și în ceea ce privește partea rațională a sufletului, care este pre-existentă, incoruptibilă și nemuritoare. Această gândire este cu totul diferită de ceea a evreilor consacrați Scripturilor.

Aristotel pe de altă parte, nu are "ideea opusă" cum vrei să sugerezi, el înscriindu-se cam pe aceeași linie a gândirii filosofice grecești despre suflet. Opera cea mai profundă a lui Aristotel cu privire la suflet este un tratat care se numește „De anima”, în limba latină; „Despre suflet”, în partea a doua a lucrării el încearcă să definească sufletul. Studiul lui foarte comprehensiv, ajunge la concluzia lui Platon, că sufletul este cu totul diferit de trup. Cu toate acestea, el nu vede sufletul ca având o existență separată de trup. Influența lui Aristotel poate fi văzută la filosoful evreu Maimonide, după cum spune „The Jewish Encyclopedia”.

Surprinde astfel că foarte mulți evrei au adoptat de-a lungul timpului un tipar de gândire grecesc în locul celui biblic evreiesc și care au dorit să aibă o înțelegere proprie a scrierilor sfinte. Dacă consideri necesar, aș putea detalia conceptia evreilor cu privire la subiect...