fie pe nou fie pe vechi etc...
o persoana autentic ortodoxa nu va spune niciodata ca ea si ceilalti membri crestini vor fi singurele persoane mantuite. Parintii nostri duhovnicesti au lasat lui Dumnezeu decizia finala privind mantuirea. Ortodocsii au afirmat intotdeauna ceea ce stiau, adica faptul ca in, si prin Biserica Ortodoxa se poate impartasi din plinatatea harului, fapt care duce la mantuire. Ei ar fi evitat, totusi, sa judece apriori si sa trimita oameni in iad numai pentru ca nu aratau ca ei sau pentru ca nu erau ca ei.
Aceasta este, in cele din urma, hotararea lui Dumnezeu si ne asteptam la surprize in imparatia eshatologica a lui Dumnezeu. Marturisim ceea ce a fost revelat: ca intreaga creatie apartine lui Dumnezeu, ca Sfantul Duh "este prezent pretutindeni si umple totul", ca Sfanta Liturghie pe care o oficiem este "kata panta kai dia panta" (pentru intreaga lume) si ca la toate slujbele religioase ne rugam pentru unitatea tuturor. Datorita unei asemenea abordari, am mostenit perspectiva bogata a primilor apologeti care puteau vedea fata si lucrarea lui Hristos chiar la oamenii care traisera inainte de evenimentul intruparii. O Ortodoxie care incepe sa lupte mai curand impotriva contextelor decat impotriva PACATULUI, care ar putea corupe un context, si care solicita distantarea sau "iesirea" din asemenea contexte, risca sa devina o ideologie...Un sistem ideologic va spune despre sine ca este singurul care dispune de mijloacele potrivite pentru mantuirea lumii .....
Crestinismul, in general, si Ortodoxia, in special, nu a fost considerat la inceput ca fiind "religie". Religia cauta sa puna omul in legatura cu Dumnezeu. Crestinismul este viata in Dumnezeu, prin Hristos in Sfantul Duh. Prin intrupare, Dumnezeul transcendent din Vechiul Testament a devenit unul dintre noi, a impartasit conditia noastra, a mantuit, transfigurat si induhovnicit firea noastra, ridicand-o din morti si umpland-o cu harul Sfantului Duh, iar prin inaltarea la cer a pus-o la dreapta Tatalui.
Fiind icoane transparente ale lui Hristos celui viu din interiorul vostru. Asemenea icoane vii si moduri de viata ii invita pe ceilalti sa se converteasca la credinta. Seturile de doctrine, oricat de ortodoxe si de desavasite ar fi, nu vor avea impact daca nu vor fi traite in viata zilnica.
[COLOR=#004276]Sfantul Ioan Gura[/COLOR] de Aur, in loc sa acuze ERETICII timpului sau de INVATATURILE promovate, se acuza pe sine si pe adeptii sai crestini pentru o asemenea situatie. El spunea ca respectivii nu se pocaiau deoarece "viata sfanta, radianta lipsea de la credinciosi" (Despre fapte, Omilia 47, PG 60, col. 331).ar trebui ca noi cei ortotoxi sa fim mai uniti si sa nu adancim prapastia ortodoxie....oare pe vechi pe nou,ciprioniti etc...nu avem acelasi canoane,aceias LETURGHIE!fac irurgii dupa aceleasi molifternic...merg dupa acelas pedalion,nu stiu de ce atatea dispute si atea afirmati ca"noi suntem buni sau voi nu tine ti calea buna"...toti suntem ortdoxiiiiiiiii de ce oare trebuie sa ne dispretuim atat si sa zicem ca noi suntem buni etc....de ce oare nu incercam sa ne rugam uni pt alti sa ajungem la "unirea tuturor" sau"unirea credintei"pe care in fiecare zi o cerem....noi o cerem dar tot noi ne impungem....ca tu esti eretic eu sunt ortodox 100%...!ce fel de exemplu dam altor confesinuni cand noi cei care ne rugam la aceas SF MASA suntem dezbinati ca acela e ecumenis si acela e caledarist....??????!