View Single Post
  #5  
Vechi 17.02.2007, 13:55:59
alexandru_ alexandru_ is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 03.03.2006
Mesaje: 6
Implicit

Fa bine, Doamne, intru bunavoirea Ta, Sionului
Cu aceste cuvinte se roaga David pentru zidirea cea de-a doua si innoirea Ierusalimului- care urma a se face in urma dupa slobozirea iudeilor din Babilon. Sa-i faca bine intru bunavointa Sa, adica cu impreuna-lucrarea Sa.

si sa se zideasca zidurile Ierusalimului.
Se roaga sa se zideasca zidurile Ierusalimului, care au fost risipite de babilonieni.

Atunci vei binevoi jertfa dreptatii, prinosul si arderile de tot
" Atunci, zice, vei primi jertfa dreapta, Doamne". Fiindca in alt loc afara de Ierusalim nu era drept ca iudeii (nu le era ingaduit iudeilor) sa aduca jertfa, ca asa poruncea legea. Iar prinos numeste partile cele ce se luau din fiecare dobitoc ce se aducea jertfa. Iar arderi de tot zice de acele jertfe ce se ardeau intregi (in intregime) pe jertfelnic, se jertfea tot trupul vitei. Prin jertfa a dreptatii, Sfantul Ambrozie intelege jertfa cea mare a Mantuitorului, pe care preotii darului o aduc pe sfintele Mese, dupa predanisirea Insusi Domnului la cina zicand : Faceti aceasta intru pomenirea Mea.

atunci vor pune pe altarul Tau vitei
Aici iarasi aceeasi zice David, de multa bucurie a sufletului sau, cum ca, atunci cand se vor slobozi iudeii din Babilon, vor aduce vitei intregi la jertfelnicul cel din Ierusalim.
Aceasta este cu adevarat talcuirea psalmului acestuia dupa istorie si dupa slova, iar dupa mai-inalta intelegere, prooroceste David in psalmul acesta despre Biserica Crestinilor si de jertfa Evangheliei, dupa talcuirea dumnezeiescului Chiril si a lui Eusebie. Si bunavointa numeste inomenirea Mantuitorului, ca pe un bun sfat si mai intai vointa lui Dumnezeu. Iar Sion numeste petrecerea crestinilor. Chiril si Eusebie inteleg insa prin Sion Biserica, iar Sion era Ierusalimul.
Iar ziduri ale lui numeste pe episcopi si pe invatatori ( dupa aceeasi Chiril si Eusebie, Zid mare si nebiruit al Bisericii si cuprinzator al celorlate este Insusi Hristos, iar ziduri ale ei, altele, adica ingerestile si intelegatoarele puteri care pazesc Biserica). Si, continua, in vremea petrecerii crestinilor " Va primi Dumnezeu de la Biserica, jertfa de dreptate, adica de fapta buna, si ca un prinos va primi oarecare arderi de munciri (mucenicii) pe care pentru Hristos le-au luat marturisitorii, iar ca arderi de tot va primi pe mucenici care, desavarsit muncindu-se si jertfindu-se, au murit".
Ori ca prinos va rpimi Dumnezeu de la Biserica fapta buna cea din parte ( adica cea particulara), adica ori ce este in nunta ori intr-alta ceata lumeasca. Iar arderi de tot fapta cea buna desavarsita, aduca fecioria si singuratica (monahiceasca) petrecere.
Iar prin vitei se inteleg credinciosii crestini, ca lucreaza fapta buna si sunt ingrasati cu darurile Sfantului Duh si ca bat cu cornul patimile si pe diavol si, pe scurt, toti cati sunt desavarsiti in fapta, in cuvant si in vedere, aceia sunt vitei, si se aduc la ceresul jertfelnic al lui Dumnezeu intru buna mireasma. "

Talcuirea am preluat-o din cartea " Psaltirea in talcuirile Sfintilor Parinti", vol 1, scrisa de Cuvioasul Eftimie Zigabenul si de Sfantul Nicodim Aghioritul. Cuprinde talcuiri ale Psaltirii de la Sf Ioan Gura de Aur, Vasile cel Mare, Chiril al Alexandriei, Maxim Marturisitorul, Grigorie Palama si altii.
Apare la Editura Egumenita cu binecuvantarea Prea Sfintitului Galaction, Episcopul Alexandriei si Teleormanului.
Sper sa va fie de folos, Doamne ajuta !
Reply With Quote