Trunchierea si citarea selectiva a unui text sau discurs este o strategie de distorsionare a adevarului la care se recurge frecvent si destul de eficace. Oricum franturile de texte/ discursuri ar trebui abordate cu circumspectie mai ales ca cei care ar pune la cale planuri nefaste probabil ca s-ar feri sa le transmita public.
In ce priveste natura divina a lui Iisus, aceasta este anticipata in profetiile din Vechiul Testament si am incercat mai jos sa ofer cateva dovezi in sprijinul acestei afirmatii. Identitatea lui Iisus ca Mesia este anuntata de multi profeti din Vechiul Testament, spre exemplu Isaia care proroceste intruparea Mantuitorului din Fecioara (‘Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn: Iată, Fecioara va lua în pântece și va naște fiu și vor chema numele lui Emanuel.’ (Isaia, 7:14)), Miheia (Mica) care anunta nasterea Sa in Betleem (‘Și tu, Betleeme Efrata, deși ești mic între miile lui Iuda, din tine va ieși Stăpânitor peste Israel, iar obârșia Lui este dintru început, din zilele veșniciei. Pentru aceasta îi va lăsa până în vremea când aceea ce trebuie să nască va naște. Atunci rămășița fraților săi se va întoarce la fiii lui Israel.’ (Miheia 5:1-2)), Zaharia care proroceste intrarea triumfala in Ieruslaim a lui Iisus recunoscut ca Imparatul lui Israel (‘Bucură-te foarte, fiica Sionului, veselește-te, fiica Ierusalimului, căci iată Împăratul tău vine la tine drept și biruitor; smerit și călare pe asin, pe mânzul asinei.’ (Zaharia, 9:9), Isiaia a carui prorocie referitoare la Mielui lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii (‘Chinuit a fost, dar S-a supus și nu și-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere s-a adus și ca o oaie fără de glas înaintea celor ce o tund, așa nu Și-a deschis gura Sa. (Isaia, 53:7) anticipeaza referirea prorocului Ioana Botezatorul la Mantuior ca Mielui lui Dumnezeu: ‘A doua zi a văzut Ioan pe Iisus venind către el și a zis: Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii.’ (Ioan, 1:29), ‘Și a mărturisit Ioan zicând: Am văzut Duhul coborându-Se, din cer, ca un porumbel și a rămas peste El. Și eu nu-L cunoșteam pe El, dar Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: Peste Care vei vedea Duhul coborându-Se și rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt. Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu. A doua zi iarăși stătea Ioan și doi dintre ucenicii lui. Și privind pe Iisus, Care trecea, a zis: Iată Mielul lui Dumnezeu! Și cei doi ucenici l-au auzit când a spus aceasta și au mers după Iisus.’ (Ioan, 1:32-37), Isaia care proroceste venirea lui Iisus ca mantuitor: ‘Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină mare și voi cei ce locuiați în latura umbrei morții lumină va străluci peste voi. Tu vei înmulți poporul și vei spori bucuria lui. El se va veseli înaintea Ta, cum se bucură oamenii în timpul secerișului și se veselesc la împărțirea prăzilor. Căci jugul ce-l apasă, și toiagul ce-l lovește, și nuiaua ce-l asuprește, Tu le vei sfărâma, ca în zilele lui Madian. Încălțămintea cea zgomotoasă de om războinic și haina cea stropită de sânge vor fi aruncate în foc și mistuite în flăcări! Căci Prunc s-a născut nouă, un Fiu s-a dat nouă, a Cărui stăpânire e pe umărul Lui și se cheamă numele Lui: Înger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al păcii, Părinte al veacului ce va să fie. Și mare va fi stăpânirea Lui și pacea Lui nu va avea hotar. Va împărăți pe tronul și peste împărăția lui David, ca s-o întărească și s-o întemeieze prin judecată și prin dreptate, de acum și până-n veac. Râvna Domnului Savaot va face aceasta.‘ (Isaia, 9:1-6).
Iisus Insusi compara crucificarea sa cu episodul din Vechiul Testament privitor la sarpele de arama pe care Dumnezeu ii porunceste lui Moise sa il construiasca ca un simbol care ii salva de la moarte: ‘Iar Domnul a zis către Moise: "Fă-ți un șarpe de aramă și-l pune pe un stâlp; și de va mușca șarpele pe vreun om, tot cel mușcat care se va uita la el va trăi. Și a făcut Moise un șarpe de aramă și l-a pus pe un stâlp; și când un șarpe mușca vreun om, acesta privea la șarpele cel de aramă și trăia.’ (Numerii, 14: 8-9), ‘Și după cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului, Ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică.’ (Ioan, 3:14).
Chiar faptul ca in episodul in care Dumnezeu face legamantul cu Avraam dumnezeu apare sub infatisarea a trei straini sau ingeri arata natura in in trei ipostasuri ca Tatal, Fiul si Sfantul Duh iar afirmatia lui Iisus ‘Adevărat, adevărat, vă spun că, mai înainte ca să se nască Avraam, sunt Eu’ (Ioan, 8:59) arata identitatea sa de fiinta cu Dumnezeu (Eu și Tatăl una suntem (Ioan, 10:30)) precum si existanta sa dinainte de veci.
Natura divina a lui Iisus si legatura dintre Noul Testament si Vechiul testament transpare intrun episod important al Noului testament, si anume episodul Schimbarii la Fata unde Iisus este revelat ca Fiul lui Dumnezeu de insusi Dumnezeu Tatal: ‘Și după șase zile, Iisus a luat cu Sine pe Petru și pe Iacov și pe Ioan, fratele lui, și i-a dus într-un munte înalt, de o parte. Și S-a schimbat la față, înaintea lor, și a strălucit fața Lui ca soarele, iar veșmintele Lui s-au făcut albe ca lumina. Și iată, Moise și Ilie s-au arătat lor, vorbind cu El. Și, răspunzând, Petru a zis lui Iisus: Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voiești, voi face aici trei colibe: Ție una, și lui Moise una, și lui Ilie una. Vorbind el încă, iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, și iată glas din nor zicând: "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta ascultați-L".’ (Matei, 17: 1-5) Oricum identitatea lui Iisus ca Mantuitor nu se poate demonstra numai cu dovezi si nu trebuie limitata la nivelui mintii, ci trebuie descoperita in suflet.
|