View Single Post
  #28  
Vechi 04.11.2009, 22:39:52
adam000 adam000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.09.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 719
Implicit

Sofia, mie nu mi-e foarte clar ce nu intelegi tu.

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
1. De ce sa vrea un om sa fie si calugar si preot in acelasi timp? Il ridica preotia mai mult deasupra calugariei? Nu slujeste destul ca preot? Este poate cumva mandrie si lacomie si deci...pacat?
Cred ca este gresit sa pui problema in maniera aceasta lumeasca, a mandriei de "care urca mai deasupra". Este gresit si deoarece compari mere cu pere.

Calugarul este un mirean care a depus trei voturi (ca niste promisiuni) de castitate, de saracie si de ascultare (fata de staret). Asta il deosebeste de un mirean.
El nu are nici Harul Dumnezeiesc ce se da preotilor prin hirotonie, nu are puterea de a dezega pacatele (deci nu poate sa spovedeasca pe nimeni), nu are puterea de a savarsi nici o Sfanta Taina (nici Liturghia, nici Maslu, etc), nici nu are puterea de a face nicio ierurgie (Sfintirea Apei, etc).
Calugarul asculta de staretul manastirii. De asemenea, asculta de duhovnic la fel ca si un mirean.
Calugarul poate sa se roage aceleasi rugaciuni ca si un mirean. Poate citi psalmii, etc (posibil ce ai vazut tu ca fac maicutele). Diferenta fata de un mirean este ca se roaga mai mult si intr-o anume randuiala de rugaciune de obste precum si individuala. Iar marea diferenta este ca spre deosebire de mirean, calugarul si-a dedicat intreaga viata spre a se ruga si tine aceste voturi.

In concluzie, ca sa se mantuiasca, calugarul are nevoie de un preot care sa-i fie duhovnic, la care sa se spovedeasca si sa primeasca iertarea pacatelor precum si indrumarea necesara in viata duhovniceasca. Caci numai un preoat are puterea de a dezlega pacatele.
De asemenea, ca sa se mantuiasca, calugarul are nevoie sa sa impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, deci iar are nevoie de un preot care sa savarseasca Litughia si Sfanta Taina a Euharistiei.
Din punct de vedere "haric" (daca o exista asa ceva) este la fel ca un mirean. In sensul ca nu are harul unui preot si cu atat mai putin al unui episcop. Si mireanul si calugarul se pot mantui numai cu ajutorul unui preot sau episcop.
Practic in toata viata sa calugarul are nevoie de preot.Cand se imbolnavesc, numai preotii pot sa le faca Maslu. numai preotii pot tine slujba inmormantarii, etc.

Biserica a randuit ca din randul lor, cei mai vrednici sa fie hirotoniti preoti, Sfanta Taina prin care primesc de la episcop Harul Lui Dumnezeu:

Citat:
Hirotonia (Preotia) este a cincea sfântă Taină a Bisericii, în care, prin punerea mâinilor si rugăciunea arhiereului, se împărtăseste unor bărbati, ce s-au pregătit pentru aceasta, harul dumnezeiesc, care dă puterea de a propovădui cuvântul lui Dumnezeu, de a săvârsi Sfintele Taine si slujbele bisericesti, si de a conduce pe cei credinciosi la mântuire
Preotii de mir au acelasi Har ca si ieromonahii (preotii calugari) primit prin taina hirotoniei.

Este evident ca preotul de mir are turma lui de pastorit si nu are nici macar timpul fizic sa pastoreasca doua turme. In plus, un ieromonah, fiind el insusi calugar cunoaste mult mai indeaproape exigentele si greutatile vietii monahale decat un preot de mir. De aceea, cu intelepciune, Biserica a randuit ca preotii care slujesc in manastiri sa fie ei insisi din randul calugarilor (adica preoti calugari = ieromonahi).

Deci nu inteleg intrebarea ta: "Il ridica preotia mai mult deasupra calugariei?". Chiar nu inteleg intrebarea.

Dpdv al harului, in mod cert un preot (indiferent ca e de mir sau ieromonar) are cu siguranta mai mult har decat un calugar sau un mirean (care au harul primit la botez), pentru ca preotul a primit acest har la hirotonie.
Dar harul nu este al lui, al preotului, ci al Lui Dumnezeu. Harul preotului nu este spre folosul sau personal ci spre mantuirea credinciosilor. Deci nu poti spune ca un ieromonah este "deasupra" unui calugar in sensul lumesc de mandrie personala, ci din contra, este slujitor Domnului spre folosul credinciosilor (mireni sau calugari).
Preotia implica o responsabilitate uriasa - mantuirea credinciosilor (indiferent ca sint mireni sau calugari) depinde de ei, de preoti (indiferent ca sint de mir sau ieromonahi). Deci trebuie mult curaj ca sa iti asumi o asemenea responsabilitate, asa ca nu vad de ce crezi ca ar fi dovada de mandrie. Din contra, e dovada de curaj.


Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
2. Preotii calugari pot sa fie astfel in acelasi timp? Pentru mine asta inseamna putin si ascultare de calugar, dar si "sefie" peste calugari. Adica si sef si lucrator in acelasi timp. Nu se bat cap in cap niste lucruri?
Preotii calugari (ieromonahii) fac ascultare fata de staret la fel cum face orice calugar.
Calugarii fac ascultare fata de duhovnic la fel cum fac si ieromonahii.
Ieromonahii fac ascultare fata de duhovnicii lor asa cum face orice calugar. Mirenii fac ascultare fata de duhovnicii lor.
Deci nu exista nici o "sefie" a nimanui fata de nimeni. Nimeni nu e "privilegiat"

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
3. De ce nu au voie sau nu sunt buni preotii de mir ca sa slujeasca la o biserica de manastire? Sunt mai pacatosi, sau pot sa faca vreun rau calugarilor/maicilor. Pentru maici este de fapt cam acelasi lucru daca preotul este calugar sau de mir, ca tot barbat este. Ba as spune ca un preot insurat ar fi mai putin "periculos" pentru maici.
Nu inteleg exact diferenta si motivele care deosebesc un preot calugar si unul de mir in acest context.
In niciun caz nu sint mai pacatosi.
Dupa cum spuneam, un ieromonah, fiind el insusi calugar cunoaste mult mai indeaproape exigentele si greutatile vietii monahale decat un preot de mir si intelege "mai pe propria-i piele" cum e sa fi calugar, cat de greu este.
Iar un preot de mir nu poate sa fie fizic in acelasi timp in doua locuri (de ex duminica sa savarseasca Liturghia si la biserica din parohia lui si in acelasi timp si la manastire).
Reply With Quote