PAPA IOAN PAUL Șl SABATUL
La 31 mai 1998, papa Ioan Paul II a promulgat o lungă epistolă pastorală, Dies Domini, în care face un apel stăruitor pentru reînviorarea păzirii duminicii. El apelează la imperativul moral al poruncii Sabatului și la nevoia de legislație civilă care să ușureze păzirea duminicii. Documentul acesta are o semnificație istorică enormă, deoarece se ocupă de problema critică a răspândirii profanării duminicii în „pragul Marelui Jubileu al anului 2000".' Evenimentul acesta are o mare însemnătate pentru Biserica Catolică: peste treizeci de milioane de catolici sunt așteptați să meargă în pelerinaj la Roma, căutând iertare pentru propriile lor păcate și o reducere a pedepsei temporale pentru cei iubiți ai lor din purgatoriu.
Papa își dă prea bine seama că această criză a păzirii duminicii este un obstacol major pentru reînnoirea spirituală care se intenționează să aibă loc cu ocazia Marelui Jubileu. Papa crede că răspândirea profanării duminicii reflectă criza spirituală a Bisericii Catolice și a creștinismului în general. După părerea papei, prezența uimitor de slabă la liturghia de duminică arată că astfel „credința este slabă" și „în scădere".2 El crede că, dacă tendința aceasta nu este inversată, ea poate să amenințe viitorul Bisericii Catolice acum, în pragul celui de al treilea mileniu. El afirmă: «Ziua Domnului a edificat istoria bisericii pe parcursul a două mii de ani;cum putem crede că ea nu va continua să modeleze viitorul?"3
In timp ce citeam epistola pastorală, mi-am adus aminte de o cuvântare a Președintelui Abraham Lincoln, ținută la 13 noiembrie 1862. în acea cuvântare, el accentuează funcția vitală a Sabatului în supraviețuirea creștinătății: „După cum păzim sau călcăm ziua Sabatului, noi salutăm în mod nobil sau pierdem în mod josnic ultima și cea mai bună speranță prin care se ridică omenirea".4 Evident că, pentru Abraham Lincoln, Sabatul insemna duminica. Aceasta nu reduce din valoare faptul că unul dintre cei mai de seamă președinți ai Americii a recunoscut în principiul păzirii Sabatului cea mai bună nădejde de reînnoire și ridicare a ființelor umane.
Papa observă cu regret că duminica a devenit pur și simplu „o parte a sfârșitului de săptămână", când oamenii sunt implicați „în activități culturale, politice și sportive", care pricinuiesc pierderea conștientei de a „păzi ca sfântă ziua Domnului".6
Dată fiind situația prezentă, Ioan Paul crede cu tărie că astăzi este „mai necesar ca niciodată să se redescopere adâncile temelii doctrinale care stau la baza preceptelor bisericii, astfel ca valoarea constantă a duminicii în viața creștină să fie clară pentru toți credincioșii".7
însemnătatea creatoare și răscumpărătoare a Sabatului.
Comentariile Papei cu privire la însemnătatea Sabatului sunt cele mai perceptive și ar trebui să-i emoționeze mai ales pe sabatarieni. De exemplu, vorbind despre odihna lui Dumnezeu în a șaptea zi a creațiunii, Ioan Paul spune: „Odihna divină a zilei a șaptea nu face aluzie la un Dumnezeu inactiv, ci accentuează plinătatea a ceea ce a fost creat. Ea vorbește, ca să zicem așa, despre zăbovirea lui Dumnezeu în fața lucrărilor 'foarte bune' (Gen. 1,31), făcute de mâna Lui, spre a arunca asupra lor o privire plină de bucurie și desfătare. Aceasta este o privire 'contemplativă', care nu doar privește la noile realizări, ci se bucură de frumusețea a ceea ce fusese deja înfăptuit".
„Faptul că Dumnezeu a încetat să mai creeze în ziua a șaptea exprimă dorința Lui de a fi cu creațiunea Lui, pentru a da creaturilor Sale nu numai lucruri, ci pe Sine însuși".14
Ioan Paul vorbește elocvent despre dezvoltarea teologică a Sabatului, de la odihna creațiunii (Gen.2,1-3; Exodul 20,8-11), până la odihna răscumpărării (Deut. 5,12-15). El observă că, în Vechiul Testament, porunca Sabatului este în legătură „nu numai cu 'odihna' tainică a lui Dumnezeu după zilele creațiunii (Exodul 20,8-11), ci și cu salvarea pe care o oferă Dumnezeu lui Israel, prin eliberarea din robia Egiptului (cf Deut. 5,12-15). Dumnezeul care Se odihnește în ziua a șaptea, bucurân-du-Se de creațiunea Lui, este același Dumnezeu care își descoperă slava eliberându-i pe copiii lui Israel de sub asuprirea lui faraon".15
Fiind un memorial al creațiunii și răscumpărării, „'Sabatul' a fost deci interpretat, în mod evocator, ca un element determinant în 'arhitectura sacră' a timpului, care marchează revelația biblică. El reamintește că universul și istoria aparțin lui Dumnezeu și, fără o constantă conștientă a acestui adevăr, omul nu poate sluji în lume ca un colaborator al Creatorului".16
|