Subiect: Despatimirea
View Single Post
  #22  
Vechi 15.11.2009, 21:08:06
ovidiu-s's Avatar
ovidiu-s ovidiu-s is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Targu Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 800
Implicit

Într-una din scrierile fundamentale de patristică ortodoxă, "Scara Raiului" sfântul Ioan Scărarul dedică pagini întregi despătimirii (apathia). Lucrarea menționată face parte din teuzaurul ortodoxiei și este de aproape 15 secole una din cărțile de bază ale asceticii și monahismului răsăritean.

"Nepătimirea a dobândit-o acel suflet care e așa de îmbibat de virtuți, precum cei pătimași de plăceri.
Dacă culmea lăcomiei este aceea de a te sili să mănânci chiar și când nu îți este foame, apoi fără-îndoială culmea înfrânării e aceea de a-ți stăpâni firea chiar și atunci când flămânzeși fără de vină. Dacă culmea desfrânării este aceea de a te înebuni și spre dobitoace ori spre cele neînsuflețite, culmea neprihănirii e aceea de a rămâne insensibil față de toate, de parcă ar fi neînsuflețite. Dacă culmea iubirii de arginți este aceea de a nu înceta niciodată să te saturi să aduni, aceea a sărăciei este aceea de a nu-ți cruța niciodată propriul trup. Dacă culmea trândăviei constă în a nu putea dobândi răbdarea cu toată odihna în care te complaci, apoi aceea a răbdării constă în a socoti că ai obținut odihna, deși esti hărțuit de necazuri. Dacă culmea mâniei este aceea de a te înfuria chiar și atunci când nimeni nu este de față, aceea a îndelungii răbdări este de a rămâne mereu calm, fie că e prezent, fie că e absent cel care te insultă. Dacă culmea slavei deșarte constă în a simula lucruri ale slavei deșarte chiar când nu e nimeni de față care să te laude, apoi culmea modestiei constă
în a nu avea nici cel mai mic cuget de mândrie chiar când esti lăudat în față. Dacă în firea mândriei- care este pieirea noastră- stă aceea de a te înălța pe sine chiar și atunci când n-ar avea vreun motiv deosebit, apoi semnul umilinței celei mântuitoare este acela de a păstra cugetul smerit chiar și în dregătoriile și isprăvile cele mai înalte.
Dacă semnul deplinei împătimiri este acela de a te supune aproape fără nici o împotrivire ispitelor care le seamănă demonii, eu cred că cea mai bună dovadă a dobândirii sfintei neîmpătimiri (apathii) este aceea de a spune limpede: pe cel ce se abate de la mine, pe cel rău, nu l-am cunoscut (Ps. 100.4), nici cum a venit, nici pentru ce, nici cum s-au dus, căci sunt complet nesimțitor față de astfel de lucruri și mereu unit cu Dumnezeu...
Cel ce s-a izbăvit de patimi nu mai trăiește, ci Hristos trăiește în el (Galateni 2.20), precum spune cel care lupta cea bună s-a luptat, călătoria a săvârșit și credința cea adevărată a păzit (2 Tim.4.7).

Fericita liberare de patimi ridică mintea cea săracă de la pământ spre cer, iar pe cel sărac îl scoală din noroiul patimilor. Dar prea lăutata dragoste îl pune alături de întâi-statătorii poporului lui Dumnezeu, de sfinții îngeri...
Cuvântul (Logosul), cosubstanțial tatălui desăvârșește neprihănirea, după ce prin venirea Sa, a ucis moartea, (adică senzualitatea trupului). Ucigând-o pe aceasta, ucenicul teologiei începe a fi iluminat.
Cel care iubește pe Domnul a iubit mai înainte pe aproapele său. Dovada celei dintâi o face pe a doua. Cel care iubește pe aproapele său nu va suferi pe cei care-l grăiesc de rău, ci va fugi de dânșii mai vârtos decât de foc. Cel care spune că-l iubește pe Domnul, dar în același timp urăște pe fratele său, este asemenea celui care își închipuie în somn că aleargă..." (Ioan Scărarul "Scara Raiului" Editura "Învierea")
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic)
Reply With Quote