View Single Post
  #1  
Vechi 22.11.2009, 21:47:43
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Exclamation Despre supravegherea gândurilor

Frati crestini, am gasit un text extraordinar al Sf.Vasile cel Mare despre „supravegherea gandurilor” si vreau sa vi-l aduc la cunostinta sa va folositi citindu-l si sa va imbogatiti sufleteste, caci eu tare mult folos am avut citindu-l!!!!
De la inceput va cer iertare pt ca postez acest tex care nu-mi apartine (pt cei ce nu accepta aceasta)!!!

Înainte de orice și cu orice chip trebuie stăpânită rațiunea, având neadormită supravegherea gândului, așa încât să nu îngăduie sufletului să încline cu ușurință, din cauza dorințelor neraționale, către acțiuni contrare ale trupului. Căci vederea trupului este ochiul, iar vederea sufletului este mintea (care este) de aceeași natură cu el; dar nu așa ca existând unul în celălalt, ci sufletul și mintea se identifică, pentru că mintea este puterea naturală de rațiune a sufletului, iar nu ceva din afară. Căci atunci când sufletul - precum îl stimulează inteligența lui, care a fost sădită în el în mod natural de Sfânta Treime când l-a creat - reflectă la cele bineplăcute și necesare, atunci îndată se eliberează de influențele păgubitoare ale trupului; după cum, presimțind și înfrânând pornirile dezordonate ale trupului, redobândește liniștea ce i se cuvine și, fără nici o piedică, se atașează gândurilor conforme cu natura ei, căci, potrivit puterii care există în ea, contemplează cu intensitate sfânta și adorata Treime și reflectă la inaccesibilitatea măririi dumnezeiești, din cauza extraordinarei ei străluciri, la curățenia fericirii, la infinitatea înțelepciunii, la constanța și plăcerea liniștii, la natura nepăsătoare și de neclătinat. Căci aceluia ce nu i se poate întâmpla nimic neprevăzut, pentru că deține cunoașterea celor întâmplate și a tuturor celor care s-ar putea întâmpla, și are în mâinile sale toate, aceluia căruia nimic nu i se poate împotrivi sau este în măsură să prevadă totul, la acela este logic să existe liniște și netulburare continuă. Pentru că tulburările în gândurile oamenilor le provoacă, prin natura lor, împrejurările neașteptate și neprevăzute. Așa încât cel care nu se tulbură de nici o răutate și are toată virtutea și tot binele care urmează, acela pe drept va câștiga bucuria neclătinată și veșnică. Pentru că bucuria urmează virtutea și bunătatea, precum spune profetul: "veseli-se-va Domnul de lucrurile Lui".
Așadar, sufletul care-și păstrează mintea cu vegherea și forțele ce-i aparțin se va afla în gândurile amintite mai înainte și va exercita caracterul său spre ceea ce este corect și drept, cinstit și pașnic. Dar când va înceta să reflecteze și să privească cu atenția cele ce se cuvin, atunci patimile trupului, ca și câinii răi și îndrăzneți care pierd din vedere supravegherea, se trezesc și atacă cu forța sufletul, fiecare dintre patimi încearcă în mod diferit ca să-l divizeze, repartizându-și sieși în parte din puterea lui vitală. Căci știu că sufletul, deși este unul și același, are (totuși) două puteri: una este cea vitală a trupului, iar cealaltă este cea care are în vedere cele ce există, pe care o și numim rațiune. Dar puterea vitală a trupului, fiindcă trupul și sufletul sunt unite, există de la natură, în temeiul unirii, și nu dintr-o dispoziție; căci așa cum soarele nu este în măsură să nu lumineze lucrul către care și-a trimis razele, la fel și sufletul nu poate să nu dea viață trupului în care va fi creat. Totuși puterea speculativă este pusă în mișcare de voință (din dispoziție). Așadar, dacă, în general, sufletul se învoiește cu puterea lui speculativă și rațională să vegheze, precum spune profetul: "nu va dormita cel ce te păzește", atunci el adoarme patimile trupului în două moduri: pe de o parte, le cumințește și le calmează prin înfățișarea lucrurilor celor mai bune și mai convenabile cu care se îndeletnicește, iar pe de altă parte, prin grija lui, (supraveghind) liniștea trupului. Dacă însă sufletul va adopta lenevia și prin aceasta nu va pune în lucrare partea lui de veghere, atunci patimile trupului vor găsi inactivă puterea vitală, o vor împărți, și, fiindcă nu va exista nimeni ca să supravegheze și să împiedice răul (patimile), vor antrena sufletul spre propriile lor plăceri și acțiuni. Așa încât patimile trupului sunt violente atunci când puterea rațională care există în noi lâncezește, dar sunt ascultătoare atunci când aceasta reacționează și dispune. Așadar, nu este de condamnat trupul la aceia care vor să gândească corect despre el. Se cuvine deci ca prin expunerea părerii mele să dezmințim și părerile greșite ale acelora care gândesc rău despre trup. Căci, iubitule, așa cum calul este lucru bun și cu cît este mai vioi și mai impetuos de la natură, cu atât este mai bun , el are totuși nevoie de cineva care să-l înfrâneze și să-l conducă pentru că este lipsit de gândire; iar atunci când cel care-l înfrânează este călare pe el, calul se va forța să facă uz de natura lui.
Dacă, așadar, călărețul va folosi cum trebuie vioiciunea calului, își servește interesul, își împlinește scopul, se salvează pe sine însuși, și calul se dovedește foarte bun în vederea folosirii; dacă însă călărețul va conduce rău calul tânăr, animalul adeseori se abate din drum, pe unde nu există drum, iar atunci când revine la drumul normal, câteodată îl aruncă jos chiar pe cel care este călare, și neîndemânarea celui care ține frâul îi poate pune în primejdie pe amândoi. Așa să gândești și pentru suflet și pentru trup. Căci trupul n-a primit pornirile lui naturale fără motiv, ci în general spre cele bune și de folos fiecăruia; dar este lipsit de gândire rațională, pentru ca sufletul să fie cinstit cu virtuțile gândirii. Căci dacă sufletul folosește, așa cum se cuvine, pornirile trupului, salvează și trupul și este și el însuși în afară de primejdie; dacă însă va neglija lucrarea conducerii și, cuprins de somnul neglijenței, va abandona îndrumarea trupului, atunci acesta, fiindcă este lipsit de gândire rațională, se îndepărtează de la drumul drept și antrenează spre același rău sufletul, nu din propria-i răutate, ci din cauza acelei indiferențe (a sufletului). Căci, dacă patimile trupului n-au putut să fie subjugate de suflet, pe bună dreptate trupul va fi răspunzător; dacă însă el s-a făcut ascultător multora, care s-au străduit să-l stăpânească, trupul este nevinovat față de cei care au încercat să-l acuze de (a fi) căpetenie a răutății, iar răspunzător pentru lipsa de grijă este sufletul, ca acela căruia îi revine conducerea asupra trupului, dar nu fiindcă acesta ar avea de la natură răul în sine, ci pentru că-i lipsește binele care a fost instituit în el. Căci viciul nu este nimic altceva decât lipsa virtuții.

Last edited by geo.nektarios; 22.11.2009 at 22:01:37.
Reply With Quote