Râvnind la renumele Bisericii, de deținătoare a revelației despre Dumnezeu, la începutul secolului XX, dușmanii Bisericii au inițiat o campanie amplă de infiltrare a oamenilor proprii pe cele mai înalte trepte ierarhice bisericești pentru a putea înlocui învățătura dumnezeiască cu filozofii omenești. Una dintre cele mai importante personalități implicate în această campanie este patriarhul mason al Constantinopolului, Meletie Metaxakis. El a convocat Congresul pan-ortodox de la Constantinopol din 1923, ce a reprezentat fisura inițială în zidul canonic al Bisericii Ortodoxe, fisură ce s-a adâncit dramatic în următoarele decenii.
Dintotdeauna, dușmanii Bisericii au căutat să-și atribuie caracterul legitim al Bisericii, de a deține și propovădui revelația despre Dumnezeu
Creștinismul a dăruit lumii adevărata imagine despre Dumnezeu, păstrată, ca o comoară neprețuită, de instituția dumnezeiesco-umană care este Biserica. În jurul acesteia, Sfinții Părinți au construit, din canoane, rânduieli și așezăminte, un zid de neclintit, menit să apere învățătura dumnezeiască de atacurile și influențele ideologiilor păgâne sau eretice și să o păstreze nealterată.
De-a lungul secolelor, nu puțini au fost cei care au luptat împotriva învățăturii Bisericii, considerând, din motive subiective, că aceasta nu reflectă adevărul, sau este învechită, sau imaginea lor despre Dumnezeu este superioară etc. Ei s-au străduit să înlocuiască revelația dumnezeiască cu propria învățătură și filozofie omenească, încercând să răpească caracterul de veridicitate și universalitate ale primeia pentru a-l atribui celei din urmă. Toți aceștia, fie ei păgâni sau eretici, s-au lovit, în tentativele lor, de zidul de neclintit al canoanelor și rânduielilor bisericești și, cu timpul, au înțeles că pentru a putea ajunge la comoara Bisericii este nevoie, mai întâi, să creeze fisuri în acest zid.
Ulterior, către sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX, după multe încercări nereușite de a pătrunde în inima Bisericii și a-și însuși comoara acesteia, ei au realizat că lupta dusă din afara zidurilor Bisericii nu are sorți de izbândă. Prin urmare, au pus la punct strategii și au inițiat o campanie amplă de acaparare a pozițiilor celor mai înalte din Biserică.
Circumstanțele le-au devenit favorabile la începutul secolului XX, când societatea omenească a traversat o perioadă de preschimbări profunde la nivel ideologic. Pe de-o parte, progresele deosebite ale științei și tehnicii au condus la modificări în gândirea omului, care au dat naștere la noi curente filozofice. Încrederea în forțele omului și în puterea lui crescândă de a rezolva diverse probleme concrete, dar și abstracte, fără ajutorul vădit al lui Dumnezeu, au determinat o îndepărtare a filozofiei de perspectiva creștină. Pe de altă parte, expansiunea religiilor și filozofiilor orientale către lumea occidentală, ca și explozia ocultismului, a contribuit la umbrirea și chiar eclipsarea mentalității tipic ortodoxe.
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
|