Nedezamăgindu-și susținătorii, noul patriarh impune Bisericii Constantinopolului o primă abatere gravă de la canoanele ecleziastice: după numai șase luni de la alegerea sa, la 22 iulie 1922, patriarhia recunoaște, printr-un act oficial, validitatea hirotoniilor anglicane. El trimite scrisori Bisericilor Ortodoxe, cerându-le să adopte cu rapiditate această măsură, fapt care se și întâmplă în următoarele două decenii (1923-1939).
Cea mai mare lovitură pe care masonul Meletie a reușit să o dea Bisericii a fost convocarea "Congresului pan-ortodox" de la Constantinopol, dintre 10 mai - 8 iunie 1923. Având în minte țelurile organizației oculte pe care o reprezenta – anume, distrugerea zidului dogmatic și canonic al Bisericii – Meletie Metaxakis a propus, în cadrul acestei întruniri necanonice și nereprezentative pentru Biserică, o serie de măsuri care se aflau într-o contradicție flagrantă cu învățătura creștină. Printre acestea se numără căsătoria după hirotonie, căsătoria clericilor văduvi și a episcopilor, modificarea portului clerical și tunderea bărbilor, modificarea canoanelor referitoare la post prin scurtarea posturilor de peste an, scurtarea slujbelor bisericești, într-un cuvânt, ,,modernizarea” canoanelor.
Însă, delegații prezenți la congres nu au fost la fel de entuziasmați de aceste idei moderniste, astfel că singura măsură care a fost adoptată a constituit-o înlocuirea calendarului iulian cu un calendar ,,iulian îndreptat”, foarte asemănător cu cel gregorian, introdus de Papa Grigorie al XIII-lea în Biserica Catolică în 1582.
Chiar dacă aceasta a fost singura schimbare concretă din viața bisericească, Congresul pan-ortodox de la Constantinopol din 1923 a reprezentat un adevărat cal troian, un spin otrăvit înfipt în trupul Bisericii, a cărui venin a cauzat multă durere și suferință în deceniile care au urmat. Acest congres este un punct de referință pentru începutul infiltrării otrăvii modernismului în Biserică și al cangrenării unora dintre mădularele ei care, cu toate acestea, va rămâne vie și de neclintit până la sfârșitul veacului, căci ,,porțile iadului nu o vor birui” (Matei 16, 18).
Dorința ierarhilor străini de duhul Ortodoxiei de a convoca un Sinod Ecumenic este strâns legată de ideea de modernizare a Bisericii Ortodoxe și transformare a ei dintr-o instituție dumnezeiesco-umană cu putere mântuitoare într-o simplă organizație omenească. Printr-un asemenea sinod, ei ar putea legifera măsurile reformatoare și inovatoare pe care le consideră necesare împlinirii scopurilor lor. Cel care deschide ,,cutia Pandorei”, patriarhul Meletie, propune, la "Congresul pan-ortodox" din 1923, întrunirea unui sinod ecumenic. Într-un cuget cu el, patriarhul român Miron Cristea, vorbind de nevoia Bisericii de ,,reorganizare și reformare”, cere, în mai multe rânduri, reunirea unui sinod ecumenic
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
|