Congresul ,,pan-ortodox” de la Constantinopol, din 1923, reprezintă debutul procesului de introducere a modernismului în Biserică
Cei care au vrut să-și însușească caracterul legitim al Bisericii - de a deține și propovădui revelația despre Dumnezeu - au înțeles, în timp, că pentru aceasta trebuie să distrugă zidul de apărare, format din canoane, așezăminte și rânduieli, care apără învățătura dumnezeiască de infiltrarea ideologiilor omenești.
La începutul secolului XX, după primul război mondial, care a reprezentat o adevărată bulversare a societății umane pe toate planurile, circumstanțele devin favorabile unui astfel de atac și inițiativa este luată imediat de conducerea Patriarhiei Constantinopolului. Aceasta emite două enciclice (1902, 1920), care susțin măsuri reformatoare ce vădesc acceptarea de către ierarhia bisericească a unei gândiri liberale.
Pasul următor este realizat de Patriarhul Meletie al Constantinopolului (1871-1935), care, profitând de poziția sa, introduce în Biserică o serie de idei străine de învățătura propovăduită de Sfinții Părinți. Mai mult, afirmând că ,,sfintele tradiții ale Ortodoxiei sunt depășite, de modă veche și reprezintă niște impedimente clare pentru unitatea creștină”, el începe să lovească cu putere în zidul canonic al Bisericii.
Un moment crucial al atacului său a fost Congresul ,,pan-ortodox” din 1923, de la Constantinopol, pe care l-a convocat pentru a-și impune măsurile reformatoare întregii Biserici Ortodoxe. Deși la acest congres, el nu a reușit decât să introducă o schimbare a calendarului bisericesc, celelalte măsuri ale sale fiind prea inovatoare pentru acel moment, prin aceasta a obținut un precedent pentru viitoare modificări ale canoanelor Bisericii și, mai grav, a tulburat profund și a dezbinat lumea ortodoxă.
Meletie Metaxakis este primul mare ierarh al Bisericii Ortodoxe care susține oficial convocarea unui Sinod Ecumenic, al VIII-lea, pentru a decide ,,asupra tuturor problemelor Bisericii”
Un alt eveniment plin de semnificații al congresului, dar care a trecut aproape neobservat, a avut loc la cea de-a șasea sesiune a acestuia. După ce, înainte de primul război mondial și în anii ’20 începuseră să se facă auzite voci moderniste care cereau convocarea unui ,,al VIII-lea Sinod Ecumenic”, în timpul celei de-a șasea ședințe a congresului, patriarhul Meletie a propus ca Patriarhia Constantinopolului să ia inițiativa pentru convocarea unui Sinod Ecumenic. Spre deosebire de cererile anterioare, care s-au făcut auzite din afara Bisericii, acum se auzea, pentru prima oară, această dorință exprimată din inima Bisericii, de însuși patriarhul Constantinopolului. Poziția sa era cu atât mai importantă cu cât el avea autoritatea necesară pentru convocarea unui astfel de sinod.
Potrivit cuvintelor patriarhului, acest sinod urma să decidă ,,asupra tuturor problemelor ce preocupă Biserica Ortodoxă la un moment dat”. Mai mult, Meletie a propus concret ca sinodul să aibă loc în anul 1925, în orașul Nis (n.r.: actualmente în Serbia). Graba cu care el dorea convocarea unui sinod ecumenic vădește, într-o oarecare măsură, interesele oculte ale patriarhiului; probabil, el a încercat să-i ia pe nepregătite pe reprezentanții Bisericilor Ortodoxe locale prezenți la congresul din 1923 ca aceștia să-și dea acordul în pripă, pentru ca ulterior el să poată dirija cu abilitate evenimentele în direcția dorită.
Mediul tulbure din punct de vedere politic, economic și social al acelor ani era prielnic unor manevre de culise, care ar fi putut trece cu ușurință în ochii posterității ca fiind motivate de circumstanțele istorice ale momentului. Societatea se afla într-un proces de transformare profundă și poate că nu ar fi dat prea mare atenție hotărârilor unui sinod, care apoi ar fi fost introduse în Biserică pe nesimțite, dar ca literă de lege. Contextul era favorabil și din cauza faptului că Biserica Ortodoxă Rusă, cea mai mare dintre Bisericile Ortodoxe și, poate, cea mai conservatoare, fusese puternic atacată de regimul comunist și nu ar fi putut lua parte la discuțiile și hotărârile pe care le implica un astfel de sinod.
__________________
1.Toate respira prin darul lui Dumnezeu!
2. Oricat ai fi de bun, nu esti suficient de bun!
3. Omul smerit poate sa miste astrele!
|