Genetic nu poate sa fie, dpdv medical, pentru ca o gena nu se schimba. Betia poate incepe si la cineva care nu are betivi in familie, si dupa teoria asta comportarea lui ar crea o gena, nu?
Insa cred ca intr-adevar poate exista un mod de transmitere la nivel psihologic si chiar spiritual al unor trasaturi de caracter, insa nu in mod determinist, ci ca un fel de tendinta, cum spuneam. De acelasi fel este si transmiterea pacatului originar - de altfel in ortodoxie pacatul este comparat mai ales cu o boala, iar vindecarea lui cu vindecarea unei boli, Hristos este Tamaduitorul (a se vedea evanghelia de azi, in care Bunul Samaritean a fost intotdeauna identificat cu Hristos de catre traditie)
Daca ar fi asa determinista treaba nu s-ar pune atata accent pe pocainta personala si pe responsabilitatea fiecarui crestin pentru faptele proprii.
Cred ca nu este bine sa ducem teoria asta prea departe, cu mantuirea in cadrul neamului, glykis. Nici mie nu imi miroase prea ortodox si intr-adevar, seamana cu teoria catolica a meritelor suplimentare care produc indulgente cu care ies din purgatoriu sufletele. Si mai seamana si cu iudauismul unde era asa important neamul. De altfel se si bazeaza pe Iesire. Sa nu uitam suntem in Legea Noua, si ca multe din lucrurile din VT sunt depasite de Intruparea lui Hristos. Multe lucruri de dinainte nu mai au putere asupra noastra, daca intr-adevar traim ca niste oameni botezati. Pana la urma conteaza cel mai mult ce face fiecare cu bagajul 'genetic', cum il foloseste. Poate deveni sfant oricine, si un fiu de criminali si betivi si curvari. Hristos nu a zis ca prostituatele si vamesii vor intra in Imparatia cerurilor inaintea multora? Darmite fii lor? ;-)
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
|