View Single Post
  #3  
Vechi 01.12.2009, 23:16:44
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit ...contiunare

Persoana Fiului Întrupat este indicată prin însăși numirea de Fiu născut din Tatăl, având aceeași fire dumnezeiască: „Și Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi și am văzut slava Lui, slavă ca Unuia-Născut din Tatăl ...” (Ioan 1,14). „Căci Dumnezeu așa a iubit lumea încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică” (Ioan 3, 16), precum și prin proprietățile care I se atribuie.
Astfel se spune că are rațiune, întrucât cunoaște desăvârșit pe Tatăl „ ... pe Tatăl nu-L cunoaște nimeni decât numai Fiul ...” (Matei 11, 27), are voință „Părinte voiesc ca unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine și aceia pe care Mi-ai dat” (Ioan 17, 24), iubește pe oameni „Să vă iubiți unul pe altul, precum v-am iubit Eu” (Ioan 15, 12) și lucrează mântuirea lor, jertfindu-Și chiar viața pentru ei „Din El, dar, sunteți voi în Hristos Iisus, Care pentru noi S-a făcut înțelepciune de la Dumnezeu și dreptate și sfințire și răscumpărare” (I Corinteni 1, 30). „Hristos ne-a răscumpărat din blestemul Legii, făcându-Se pentru noi blestem, pentru că scris este: Blestemat este tot cel spânzurat pe lemn”.Dumnezeirea Fiului este afirmată în multe locuri, fie direct, fie indirect. Direct, la Botez, Tatăl Îl numește „Fiul Meu iubit” (Matei 3, 17); în fața lui Caiafa, Hristos se recunoaște ca Fiu al lui Dumnezeu „De acum veți vedea pe Fiul Omului șezând de-a dreapta puterii și venind pe norii cerului” (Matei 26, 64); Apostolul Toma îl numește „Domnul Meu și Dumnezeul Meu” (Ioan 20, 28). Indirect, dumnezeirea Fiului ca Persoană deosebită de Tatăl se afirmă atribuindu-I-se însușiri dumnezeiești ca atotputerniciei „Toate prin El s-au făcut și fără El nimis nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1, 3), omniprezența „Că unde sunt doi sau trei, adunați în numele Meu, acolo sunt și Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20) și I se cuvine adorare dumnezeiască „Ca toți să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatăl ...” (Ioan 5, 23) și altele.
Persoana Sfântului Duh amintită de Mântuitorul Hristos însuși care ne arată că, Duhul Sfânt purcede din Tatăl și este trimis de Tatăl și de El în lume, în numele Lui ca să mărturisească despre El și să călăuzească la tot adevărul, fiind Duhul Adevărului „Duhul Sfânt vă va învăța chiar în ceasul acela, ce trebuie spuneți” (Luca 12, 12).
Dumnezeirea Duhului Sfânt este afirmată cu claritate, direct sau rezultând din context. Astfel, „celui ce va huli împotriva Duhului Sfânt nu i se va ierta” (Luca 12, 10). Cine minte Duhul Sfânt nu minte „oamenilor, ci lui Dumnezeu” (Facerea 5, 3-4); Duhul are însușiri dumnezeiești este „alt Mântuitor” (Ioan 14, 16), este atotștiitor, învață „toate” (Ioan 14, 16), este atotputernic, participând la creație „Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facerea 1, 2), egal fiind cu Tatăl și cu Fiul; prin Duhul Sfânt vine mântuirea prin naștere „din apă și din Duh” (Ioan 3, 5).
Dacă în unele texte se pare că s-ar nega dumnezeirea Duhului Sfânt: Duhul Sfânt „nu va vorbi de la Sine, ci va vorbi ce I s-a spus” (Ioan 16, 13), aceasta nu înseamnă că Duhul Sfânt nu este atotștiitor, ci că, după voința dumnezeiască, după Înălțarea la cer a Domnului, Duhul nu va spune nimic deosebit de spusele anterioare ale Domnului, tocmai pentru că are atotștiința, „fiindcă Duhul toate le cercetează, chiar și adâncurile lui Dumnezeu” (I Corinteni 2, 10).
În Sfânta Scriptură, obișnuita înșirare a Persoanelor dumnezeiești este: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, dar există și altfel de înșirare, ca: Tatăl, Duhul Sfânt și Fiul: „Aleși după cea mai dinainte știință a lui Dumnezeu-Tatăl, și prin sfințirea de către Duhul, spre ascultare și stropirea cu sângele lui Iisus Hristos” (I Petru 1, 2); Fiul, Tatăl și Duhul Sfânt: „Harul Domnului nostru Iisus Hristos și dragostea lui Dumnezeu și împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toți” (II Corinteni 13, 13); Duhul Sfânt, Fiul și Tatăl: „Darurile sunt felurite, dar același Duh. Și felurite slujiri sunt, dar același Domn. Și lucrările sunt felurite, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți” (I Corinteni 12, 4-6), fiind și această înșirare un indiciu asupra egalității Persoanelor dumnezeiești.

3,4,5) Sa fie vorba oare de o invatatura omeneasca sau de un adevar pe care Biblia il tine tainuit ?
Sora Draga, cred ca prin lucrarea mea de seminar/sinteza ti-ai luminat mintea si ai inteles ce trebuia despre Sf.Treime, ca nu este un concept omenesc! O hotarare dogmatica NU se ia de unul singur! Ci Dumnezeu-Tatal Care lucreaza prin Fiul in Duhul Sfant a luminat si pe Sfintii Parinti de la Sinoadele 1 si 2 Ecumenice pt a stabili INVATATURA CORECTA SI CONCRETA Despre Sf.Treime, Dumnezeul nostru Cel in Treime inchinat si Slavit, Caruia I se cuvine Slava si Cinstea si Inchinaciunea, in vecii vecilor Amin!
__________________

Last edited by geo.nektarios; 01.12.2009 at 23:19:21.
Reply With Quote