Cum ar fi fost posibil ca Moise să fie „luat cu trupul la cer, insa nu inviat” ? Adică un cadavru luat la cer? Sau, vrei să spui, răpit la cer fără moarte? De ce e mai plauzibil să fi fost răpit la cer fără moarte? Orice am spune noi totuși, Biblia zice clar că Moise a murit „după porunca Domnului” (Dt 34:5), așa cum și trăise, după porunca Domnului. Și nu mă mir, că a și fost înviat după porunca Domnului.
Referitor la cuvântul Eclesiastului (cap.12), trebuie luat cu aceeași atenție ca orice text biblic. Mai întâi, Eclesiastul se referă la „duhul” pe care Dumnezeu l-a dat, evocând astfel momentul Facerii, când Dumnezeu i-a suflat omului ÎN NĂRI suflare de viață (Gen 2:7), care se mai cheamă și duh de viață (Gn 7:22; Iov 32:8; 33:4; 34:14). Acest duh de viață, sau suflare de viață este o referire la viața însăși, care vine de la Dumnezeu, și este atestată în mod direct prin respirație (suflare). Când un om își „dă duhul” sau „sufletul”, sau „ultima suflare”, încetează să respire. Este o exprimare metaforică folosită în toate limbile cu privire la moarte: „expirare”. Această suflare care este ÎN NĂRI, nu este conștiința noastră, ci este vânt, aer, suflare. Toată încurcătura vine din faptul că teologii au pus în cuvintele ebraice și grecești ale Bibliei sensuri neoplatonice și populare. Dar Eclesiastul, cu amărăciune și cu ironie, răspunde acestor speculații zădarnice (Ecl 3:19-21):
„Căci soarta omului și a dobitocului este aceeași; aceeași soartă au amândoi; cum moare unul, așa moare și celălalt, toți au aceeaș suflare, și omul nu întrece cu nimic pe dobitoc; căci totul este deșertăciune. Toate merg la un loc; toate au fost făcute din țărână, și toate se întorc în țărână. Cine știe dacă suflarea omului se suie în sus, și dacă suflarea dobitocului se pogoară în jos în pământ?”
Ar fi bine ca ortodocșii de astăzi să ia seama și la înțelepți, nu numai la mistici. Citând din învățăturile lui Neagoe Basarab, pagini încăr*cate de românism autentic și de spirit religios derivat din reflecții asu*pra vieții însăși, Constantin Noica afirma:
„Vană și decăzută, viața aceasta e totuși un prilej. Singurul prilej. ’Că lacrimile noastre numai intr-aceasta sînt de folos, pînă sîntem vii, iar după moarte, noi nu putem nimic să lucrăm lui Dumnezeu, că cei morți nu cred, cei morți nu mărturisesc, cei morți nu lucrează, celor morți nu se va descoperi nici o taina...’ (C. Noica, Pagini despre sufletul românesc, Ed. Humanitas, Buc. 1991, p. 60-61, citând din învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie, Ed. N. Iorga, Văleni 1910, p. 284).
Acest citat este o trimitere la Ecl 9:5-6 „Cei vii, în adevăr, măcar știu că vor muri; dar cei morți nu știu nimic, și nu mai au nicio răsplată, fiindcă până și pomenirea li se uită. Și dragostea lor, și ura lor, și pizma lor, de mult au și pierit, și niciodată nu vor mai avea parte de tot ce se face supt soare.”
Sorry, eu nu am afirmat nicăieri că trupul este o închisoare a sufletului. Trup și suflet formează o unitate, ca și creierul și gândul omenesc. Nu există conștiință umană în afara creierului. Dacă zici că aceasta este idee platonică sau gnostică, eu las să judece asta alți teologi ortodocși, fiindcă nu trebuie să fii erudit în filozie ca să știi că „amicus Plato” avea ca învățătură fundamentală nemurirea sufletului.
Mat 5:48 vorbește despre desăvârșirea morală a creștinului, a iubi asmenea lui Dumnezeu. Dacă aceasta este îndumnezeirea la care se referă ortodocșii, sunt de acord cu ea. Dar încă nu aș folosi termenul îndumnezeire, fiindcă nu este biblic, și este chiar derutant, pentru că, logica lui lingvistică duce cu gândul la asumarea naturii divine, ceea ce ar fi o blasfemie. Deci se poate spune că omul poate și trebuie să devină „ca Dumnezeu”. Dar nu trebuie afirmat că „omul poate deveni dumnezeu prin har”. Trebuie neapărat specificat în ce sens este adevărat afirnația și nu trebuie afirmat că „devine dumnezeu”, ci „devine ca Dumnezeu”. Aceasta numai în sens moral, ca o reflectare a imaginii lui Dumnezeu.
Nu am citit pe Prof. Bartoș. M-aș bucura să fim colegi, dar nu suntem. Frăția sa este baptist și îl respect ca atare. Dar nu-mi vine a crede că, cel puțin în această privință, ar avea o altă părere decât mine. În fine, dacă o să am timp în viața asta și pentru părintele Stăniloaie, am să mă aplec și asupra scrierilor lui. Dar se poate muri chiar ca sfânt și fără acestea.
Referitor la Sabat, eu nu am deschis acest subiect. Am citit ce spune Pseudo-Barnaba și alte povești bisericești asemănătoare, unde se vorbește despre ziua a opta. Argumentul cu ziua a opta a săptămânii este ca a cincea roată la căruță. Nu cred că e cazul să ne jucăm cu cifrele, ca în kabbala. Teoria zilei a opta nu are nici un temei biblic. Sabatul rămâne în picioare fiind de la Facerea lumii, făcut pentru toți oameni. Cred că este suficient să-ți spun cum îl considera Luca, evanghelistul neevreilor (Lc 23:56 „În ziua Sabatului [femeile sfinte] s-au odihnit după PORUNCĂ” – este interesant că aici mulți traducători au tradus „după Lege”, ca să estompeze ideea de poruncă divină, și să deturneze sensul înspre Lege, care putea semnifica religia tradițională a evreilor. Vericiă în textul grecesc).
Dimpotrivă, eschatonul este prefigurat de ziua a șaptea, care este ultima, numărul perfecțiunii. Când cineva vrea să fie mai perfect decât Dumnezeu, sfârșește în a fi în opoziție cu El. Ziua Sabatului comemorează și faptele Tatălui și ale Fiului, și ale Duhului Sfânt, fiindcă există un singur Dumnezeu. De asemenea, mântuirea nu o poate realiza decât Creatorul. Iar Christos este Creatorul (Ioan 1:3), de aceea poate fi și Mântuitor. Nu este necesară o altă zi a săptămânii pentru comemorarea altor evenimente mesianice. Dacă sabatizăm ziua întâi (și o poreclim „a opta”) ca să comemorăm învierea, atunci ar trebui să rezervăm și alte zile ale săptămânii pentru comemorarea nașterii, morții, înălțăirii etc. Ar trebui să sfințim și vinerea la fel de mult, și joia (ziua Înălțării). Cât despre ziua nașterii, Dumnezeu nu s-a îngrijit să rămână nici o dată în documentele Evangheliei. Până la urmă, Biserica putea să propună orice alte sărbători comemorative, periodice sau ocazionale, dar a le face sabate săptămânale este riscant, fiindcă intră în competiție cu ziua lui Dumnezeu.
Referitor la traducerea și înțelegerea corectă a textului din Lc 23:43, te rog să citești Ioan 20:17a, care arată că Iisus nu a fost în rai până în dimineața învierii. De asemenea, citește și traducerea TOB, care încearcă să fie mai aproape de intenția textului grecesc:
„Jésus lui répondit:
«En vérité, je te le dis, aujourd'hui,
tu seras avec moi dans le paradis.»
|