View Single Post
  #1786  
Vechi 05.12.2009, 16:33:52
valy72001
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Dacă eram în locul lor (!), îmi aduceam și eu morții să se atingă de Elisei. Aș fi cumpărat toate grotele mortuare din zonă, ca să mă asigur că am monopol asupra profetului și că nimeni nu ia o așchie din oasele lui, pentru concurență. Ar fi fost o mare afacere, și ca evreu m-aș fi priceput de minune. Dar n-a fost nimic de acest gen. La drept vorbind, dacă puterea de viață ar fi fost în (meritu)oasele bunului profet, întrebarea este de ce n-a înviat el însuși? Sau, mai degrabă, de ce s-a îmbolnăvit și de ce a murit? Și de ce a trebuit îngropat, așa cum se face cu orice cadavru al oricărei ființe de carne? Nu se spune că oasele îi erau parfumate, diferite de ale altora. Când Iisus vorbește despre religia fariseilor, le reproșează tocmai preocuparea pentru mormintele profeților, în timp ce ei suceau învățăturile lor (Mt 23:29-32; Lc 11:47-48), iar oasele morților, fără distincție, Iisus le numește ca orice evreu: „oase spurcate”:

Mt 23:27 „Vai de voi, cărturari și farisei ipocriți! Sunteți ca mormintele văruite, care, pe dinafară se arată frumoase, iar pe dinăuntru sunt pline de oasele morților și de toată spurcăciunea.” (cf. Lv 22:4)

Profetul Hagai arată că prin atingerea de un mort (fără distincție), nu te contaminezi de sfințenia sau de păcătoșia lui, ci devii necurat. Se cerea un ritual de curățire pentru aceasta, iar preoții nu aveau voie să se atingă de morți, pentrucă ei trebuiau să slujească. Dacă cineva s-ar fi atins de un mort și apoi s-ar fi atins de lucrurile sfinte, prin aceasta spurca lucrurile sfinte și făcea un păcat de moarte (Hag 2:13; cf. Lv 21:1-4.10-11; Nu 19:13.16-20; Ez 44:25-27). Religiile păgâne, inclusiv cele greco-romane, nu aveau asemenea „tabu-uri” și „prejudecăți”. Dumnezeul lu Israel este Dumnezeul cel Viu, dar cei care preferau fantasmele, au avut întotdeauna în centru religiei cultul morților. Chiar și divinitățile lor, în multe cazuri erau suflete ale morților / strămoșilor cărora li se închinau.

Uite că m-am luat cu poveștile despre morți și uitasem răspunsul precis la întrebarea ta, despre rugăciunile adresate acestora. Da, există în Biblie un precedent de rugăciune adresată unui mort, unui mare sfânt. În Luca 16 (Povestea despre săracul Lazăr și bogatul Luzăr [looser]), ni se spune că bogatul, religios din fire, se ruga Părintelui Avraam. Părintele însă i-a răspuns foarte clar, că nu i se poate răspunde la rugăciune, deoarece singura șansă de împăcare cu Dumnezeu este în timpul vieții, și anume prin a urma Sfânta Scriptură. Avraam îi mai spune că, dacă cineva nu ascultă de Biblie, nu va asculta nici dacă ar învia cineva și ar veni să-i povestească ce a văzut acolo. Apropo, un Lazăr chiar a fost înviat, și desigur că a fost copleșt de întrebările vizitatorilor, după aceea. Nu ni se raportează nici un fel de relatare gen NDE (Near Death Experience)...

În ce privește legitimitatea rugăciunii bogatului, pentru mine este o chestiune clară. Dacă există suflet omenesc nemuritor, adică dacă în moarte supraviețuiește și devine superioară conștiința umană / sinele / individualitatea (așa cum cred cei mai mulți, practic toate religiile și multe filosofii), atunci ar fi logic să se permită asemenea rugăciuni. Ortodocșii nu se roagă sfinților adorându-i ca pe Dumnezeu (deși nu-mi este clar ce înseamnă în practică distincția dintre vererație și adorare, fiindcă uneori venerația pare mai profundă și mai intensă decât adorarea!). Ei se roagă sfinților, socotindu-i mijlocitori.

Trecând peste faptul că mijlocirea lui Iisus este suficientă și că, în sens mântuitor, este unică (FA 4:12; 1Tim 2:5-6), există un sens în care noi oameni ne putem ruga lui Dumnezeu unii pentru alții, mijlocind pentru salvarea altora, sau cerând pentru binele lor ce credem că este necesar (1 Tim 2:1-4). Rugăciunea de mijlocire este foarte plăcută lui Dumnezeu, mult mai plăcută decât rugăciunile egoiste. Este frumos când preotul se roagă pentru alții pe nume, vii și morți, pentru toți cei binecredincioși. („Eretici” ca mine nu au nici o șansă la mijlocirea aceasta, dar în mod cinstit, eu mă rog pentru binele BOR și pentru părăginita noastră românime).

La capitolul acesta, mă tem că am mai multe de reproșat protestanților, care sunt inconsecvenți. Ei cred că drepții merg în rai după moarte, și că ajung fericirea eternă, dar aici se încheie legătura cu lumea drepților. Nu tu rugăciuni, nu tu consultări spiritualiste (cu importante excepții!). Doar credința că el sau ea ne privesc de undeva și ne zâmbesc. Uneori ne mai bântuie casa, sau le mai vedem fantomele (Brrr!). Dar dacă aceștia sunt cu adevărat nemuritori și conștienți, ca sfinți ce sunt, (fiindcă sfinți inconștienți numai pe pereți și în Biserici poți afla), atunci de ce, pocăiții aceștia nu apelează la mijlocirea celor „plecați acasă la Domnul” ? Sau, credem noi, că sfinții în stare imaterială, pură, sunt mai egoiști și mai absenți decât pe când erau vii? Așa vom fi și noi când vom fi „mântuiți”?

Protestanții trebuie să se decidă în acest caz. Nu este posibil să crezi în nemurirea naturală a sufelului, în starea conștientă și glorificată a morților în rai, și în același timp să condamni rugăciunile adresate morților, sfinților, și eficiența mijlocirii lor. Problema majorității creștinilor însă este dacă acești „sfinți” sau „fericiți”, sau măcar simpli mântuiți, au nemurirea în sine de la Facere, sau de la naștere (momentul exact?), sau de la sfânta cuminecătură... În povestea cu săracul Lazăr, bine exploatată moralist și teologic de Iisus ca parabolă, bogatul apelează la mijlocirea Părintelui Avraam, în al cărui „sân” – locul de fericire – sunt aduși toți drepții. Creștinii, mai tâziu, au adăugat și legitimitatea neevreului de a intra în Sânul lui Avraam (dezmoștenind pe jidan între timp!). Dar Isaia, marele evanghelist al Vechiului Testament spunea limpede, într-o rugăciune foarte creștină adresată direct lui Dumnezeu (Is 63:16):

„Totuși, Tu ești Părintele nostru!
Avraam nu ne cunoaște,
și Israel [=Iacov] nu știe cine suntem;
Dar Tu, Doamne, ești Tatăl nostru,
Tu, din veac Te numești ’Mântuitorul nostru.”
Așadar, părintele Avraam nu era și nu este conștient (afară de faptul că s-ar fi aflat printre cei deja înviați de Iisus, cf. Mt 27:52-53), în orice caz, după povestea cu bogatul Luzăr. Toată grija lui Avraam în pildă este să ne trimită la Scriptură, nu să ne încurajeze să-i utilizăm serviciile de mediator. De ce însă nu ne rugăm sfinților Enoh și Ilie ? sau sfântului Moise, care (pe o cale mai ocolită, printr-o moarte și înviere obscură) a ajuns demult în cer, de unde a venit și a încurajat pe Mântuitorul (Dt 34:6; Iuda 9; Mt 17:3; Mc 9:4; Lc 9:30-31)? Nici un creștin însă nu se roagă sfântului Moise, ca să-l ajute. Creștinul clasic are oarecare reticență, dacă nu chiar oroare față de Moise ! Despre Enoh, care a petrecut 300 de ani de sfințenie pe pământ, în acest rup omenesc, înainte de a fi răpit la cer fără moarte, și pe care ortodocșii etiopieni îl cinstesc, ce să mai zic ? Nu am cunoștință dacă apare în calendar, rătăcit și el pe acolo printre multele (cuvi)oase.

Nici pocăiții nu au multă treabă cu aceste personalități vechitestamentare. Ca unul care fac parte dintre acești „ne-o”, trebuie să precizez însă, că nici mie nu mi-a trecut prin cap să apelez la serviciile lui Moise, Ilie, sau Enoh, sau la serviciile celor 24 presviteri ai Apocalipsei, sau, de ce nu, la serviciile unui „pui de înger”, vorba lui Arghezi. Am fost descurajat de faptul că nu apare nici un precedent în Vechiul sau în Noul Testament, care să încurajeze aceste relații de mijlocire cerească. Absolut niciunul. Și bănuiesc de ce. Sfinții care sunt deja acolo, poate mai mulți decât credem, nu sunt dumnezei și nu pot fi atotștiutori, nu pot auzi rugăciunile noastre. Nici Maica Domnului, dacă ar fi deja acolo, nu ar putea ști mai mult. Ar avea nevoie și ea de un pui de înger curier, care să-i aducă vestea de pe pământ. Dificultățile acestea s-ar putea depăși, până la urmă, pe căi miraculoase sau chiar tehnice: ni-i putem imagina pe sfinți online, în fața unor ecrane, iar aici pe pământ, îngerul are, în loc de carnețel, un aparat asemănător, care transmite și rugăciunea mea...