Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009
Nu ne intelegem de loc . Nu vreau sa spun nimic (cel putin acum)despre feminism si altele conexe .Nici pe departe. Ci am vrut sa spun ca atunci cind par.Cleopa spunea ceva pe placul ...altcuiva era aplaudat si apreciat iar cind nu se imbufna lumea si lasa capul jos ca atitudine dezaprobatoare , contrara . Dar nu puteam sa-ti spun decit concluzia povestii pt. atunci nu mai intelegeai chiar nimic .Acum si aici de atitudini este vorba si nu de substanta in sine . Restul, am spus ca stiu cam cum gindesti iar alte ori chiar intuiesc bine ce urmeaza sa zici. Desre invatatura privitoare la rai ...nu ma surprinde ceea ce sti tu sau ceea ce crezi .Numai ca nu este asa. Biserica ortodoxa, cel putin cea romana invata inca de la inceputul sec XX ca raiul ca si iadul sunt atit locuri reale dar si stari sufletesti ...si tot ce decurge din aceasta . Exista o idee unitara despre rai-iad tu de unde ai scos-o pe cea cum ca este invers ? Te rog sa-mi faci cind ai timp o explicatie (eu personal le apreciez pe cele mai detaliate ,mai cuprinzatoare, cit mai explicite) despre care este marea diferenta dintre PACAT-VINA LEGATA DE PACAT, pe mine unul mai incuiat cu asemenea afirmatie ! Ce inseamna ,,vina legata de pacat " ? adica ,,vina vinei" sau cum ????(pacat= vina).
Ortodoxii nu au nici o legatura cu purgatoriul, dar nici una . Este doar parerea ta ! Daca nu ai facut canon pt. pacate sau mori in timp ce il indeplinesti te duci frumusel in iad unde continui sa il faci iar de acolo te scoate biserica cu rugaciunile ei , sarindarele de primele 40 de zile cit si cele ulterioare cite or fi ele . Fara nici un purgatoriu si fara nici un imprumut de doctrina catolica . Nu cunosc personal nici un caz de imprumut de doctrina de la catolici . Invers da . Nu sunt profesor universal (am ironizat calitatea ,,universitar")dar nu am fost invatat si nici personal nu am citit pina in prezent ca ortodoxilor le-ar fi plins obrazul pe la filosofiile catolicilor invatati si cu Duhul Sfint pierdut pt. ca ei nu ar fi fost in stare sa inteleaga ceva sau mai precis spus ca Duhul Sfint pe ei nu ar fi vrut sa-i invete. Cred ca acum nu incepi sa te rastesti la mine de unde stiu eu ca acesti catolici au pierdut D.Sf. In primul si in primul rind din rostirea crezului la versetul :,, intr-una sfinta ,soborniceasca si apostoleasca biserica " , ei de care sobornicitate tin ???, de a conciliilor lor , nu ??? Si mai pe urma din cauza tuturor inventiilor lor dogmatice si canonice bagate in cult !
De ce ai tu neclaritatile acestea si de ce nu ai deja cunostiintele precise ?
La noi in Romania parintele Steinhard in ,,Jurnalul fericirii" da o nuanta frumoasa dragostei lui D.zeu pt. om cind spune ca Acesta nu este un contabil ca sa numere la pacate si sa le contabilizeze ci el este un lord si mai mult iarta decit sa numere. Dar acesta este un cuvint f. greu , metaforic deoarece nu poti ignora canoanele ,sa te culci pe aceasta ureche si sa faci pacatele pe care le poftesti si si de cite ori le vrei si mai ales cit timp ai chef pt. ca ... El este un lord si iarta. O asemenea atitudine inseamna defapt hula impotriva D.Sf. Deasemenea parintele Efrem sirul atrage atentia spunind : ,, ai grija frate sa nu hulesti pe D.zeu pt. ca mai intii de toate El este iubitor si mai apoi judecator " . dar si acesta este un cuvint greu deoarece stim f. bine ca Hristos este drept judecator , adica iarta dar nu complet , nu orice si mai ales nu fara conditii deoarece sfintele canoane sunt insuflate de D.Sf. Daca nu ar fi fost asa nu ar fi dat canoanele. Adica ne trage mai usor de urechi dar de tras tot ne trage deoarece pacatele sunt urite mult de El !
|
Pai, referitor la povestea cu parintele Cleopa, cred ca aici suntem la fel: nici tie nu iti place sa auzi anumite lucruri, cum nu-mi place nici mie. Se vede chiar din stilul in care scrii, se aud dintii scrasnind, desi poate nu-ti dai seama.
:-D (te rog intelege ca eu prefer stilul mai glumet si nu te grabi sa ma admonestezi ca imi lipseste seriozitatea)
Tu spui mereu ca stii foarte bine cum si ce gandesc eu, iar acum zici ca imi si intuiesti raspunsurile.
Ei bine, eu am impresia ca tu interpretezi in ceea ce spun eu mult mai mult decat vreau sa zic.
Cred ca avem stiluri diferite de comunicare. Eu in general ce vreau sa zic, zic, nu vreau sa va aduc de departe la ceva ce as vrea sa credeti. Nu mi-am ascuns de loc ideile. Insa am impresia ca tu ma banuiesti de dorinta de manipulare. Sper sa ma insel ;-)
Nu stiu daca Biserica din Romania a 'introdus' din sec. 20 o doctrina perfect fixata despre viata de apoi, asta mi se pare insa o mare prezumtie, pentru ca nu poate o Biserica locala sa fixeze o dogma asa, ca a spus un parinte niste lucruri, sau mai multi. Doctrina Bisericii nu se fixeaza in acest mod. Pana nu exista un sinod universal sa hotarasca (sinod care trebuie sa fie si acceptat de Biserica, adica de credinciosi)
nu se introduce nici o modificare sau fixare dogmatica in Biserica.
Asa ca, ce spune unul sau altul despre iad si rai ramane
un punct de vedere, o imagine in plus, o parere in plus, care doar le completeaza pe cele existente.
De altfel eu nu neg de loc existenta iadului si a raiului, nu neg faptul ca Dumnezeu este si judecator etc. si recunosc faptul ca este un pericol de a ne baza prea mult pe bunatatea Lui si de a ne culca pe o ureche.
Ce spuneam eu mai sus este doar ca a stabili in amanunt ce anume si cum anume se intampla in iad, cum anume un pacatos intrat acolo se poate elibera de 'urmarile pacatului', cum anume poate face el nu stiu ce canon acolo, este o gandire de tip scolastic (nici o grja, nu o sa intru aici si in probemele ecumeniei, mi-am propus sa abordez acest subiect cat de putin posibil pentru a evita pericolul unei nasteri premature din cauza cresterii nivelului de fiere :-)), rationalist, si seamana tare cu doctrina despre purgatoriu si indulgente. Ca spunem ca nu in purgatoriu ci in iad ispaseste sau face canon un suflet, nu este mare diferenta.
Noessisaa a descris corect doctrina despre purgatoriu, din cate imi dau eu seama, insa o anumita scoala catolica da mult mai multe amanunte si pretinde sa stie exact cum anume se sterg urmarile pacatelor. Tocmai aceasta exactitate nu este acceptata in Ortodoxie. Ortodoxia nu dogmatizeaza decat cand exista pericolul unei erezii, in rest lasa taina linistita.
In Ortodoxie nu a intrat deci
in dogme nici o descriere amanuntita a starii sufletului dupa moparte. Se stiu parabolele din Evanghelii despre Judecata, se stie ca exista rai si iad, se stie care este calea spre rai, iar Biserica se roaga pentru sufletele adormitilor, sperand in dragostea lui Dumnezeu care ii poate scoate si pe cei din iad, pana la Judecata de Apoi.
Este pe acest sit un articol al parintelul Staniloae care sintetizeaza bine ce spun Parintii despre asta. Nu este vorba acolo de tinerea canoanelor in iad, daca nu ma insel.